مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷
۰ نفر

استان قزوین معروف به آیینه تاریخ و طبیعت ایران با کمتر از یک درصد مساحت کشور دارای جاذبه‌های فراوان گردشگری از جمله در بخش طبیعی است که بسیاری از آنها ناشناخته باقی‌مانده یا دست‌کم کمتر شناخته‌شده‌اند.

طبیعت قزوین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، نیاز انسان امروزی به آرامش و دور شدن از هیاهوی شهرها و آلودگی هوا و بوق و دود خودروها باعث شده تا شوق آنها برای حضور در طبیعت و دیدن جاذبه‌های طبیعی روز به روز گسترش پیدا کند و اکوتوریسم و گردشگری طبیعی یا بوم گردی با رونق روزافزون همراه باشد.

بسیاری از شهروندان با یافتن فراغ بال و تعطیلات چند و حتی یک روزه برای انجام سفر بار و بندیل می‌بندند و در این میان خیلی‌ها دوست دارند مقاصد جدید گردشگری را تجربه کنند و از جاذبه‌هایی که کمتر معرفی شده دیدن کنند و مناطق جدید را کشف کرده و آنها را در دفتر خاطرات و ذهن خود ثبت و ضبط کنند.

با توجه به اینکه خیلی از افراد و علاقه‌مندان به سفر دنبال یافتن مکان‌های جدید برای انجام مسافرت هستند، استان قزوین را می‌توان سرزمینی جذاب در این خصوص نام برد چرا که خیلی از آثار و جاذبه‌های آن برخلاف برخی خیلی از استان‌ها مطرح و شناخته‌شده نیست.

اگرچه جاذبه‌های گردشگری قزوین کمتر معرفی شده و مورد شناخت گردشگران قرار دارد اما همین اندک شناخت نیز بیشتر معطوف به چند جاذبه تاریخی و یکی دو جاذبه طبیعی مانند دریاچه اوان الموت است و نه بیشتر، حال آنکه قزوین رنگین کمانی از جاذبه‌های گردشگری است و علاوه بر صدها اثر تاریخی، به همین میزان و شاید بیشتر دارای جاذبه‌های طبیعی است که برخی از آنها خاص و منحصربه‌فرد هستند.

گردشگرانی که به قزوین سفر می‌کنند در صورت اختصاص زمان بیشتر برای مسافرت خود بدون شک با یک تیر دو نشان می‌زنند چرا که می‌توانند ضمن بازدید از بناها و آثار باشکوه تاریخی و آشنایی با یکی از کهن شهرهای ایران که روزگاری پایتخت این سرزمین بوده، از حضور در طبیعت قزوین و تماشای جاذبه‌های طبیعی این دیار نیز لذت ببرند بنابراین بی‌ارتباط نیست که عده‌ای از فعالان حوزه فرهنگ و گردشگری، قزوین را "آئینه تاریخ و طبیعت ایران" معرفی می‌شود.

در این گزارش با ۱۰ مورد از مناطق، مکان‌ها و جاذبه‌های طبیعی قزوین که کمتر در کشور معرفی و شناخته‌شده‌اند به شکل خلاصه  و اجمالی آشنا می‌شوید.

ییلاقات پیچ بن و لذت تنفس در هوای بی‌اندازه پاک

بسیاری از گردشگران و طبیعت دوستان طرفدار حضور در مناطق ییلاقی و خنک و باطراوات هستند، حضور در مناطق ییلاقی الموت از جمله پیج بن بدون شک می‌تواند این حس آنها را اقناع کند.

دشت و ارتفاعات پیچ بن واقع در الموت شرقی با اختلاف ۲ هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا چشم‌انداز زیبایی از طبیعت خدادادی شمال شرقی استان قزوین است، کوه‌های مرتفع پوشیده از برف، چمنزارها و گلزارهای وسیع و چشمه‌های زلال و صاف از ویژگی‌های این منطقه هستند.

این منطقه با توجه به نزدیک به قلعه سیالان یکی از مسیرهای راهپیمایی کوهنوردان و طبیعت نوردانی است که از قزوین به مازندران سفر می‌کنند.

ارتفاع برف در گردنه پیچ بن که اتصال‌دهنده محلی استان‌های قزوین و مازندران است گاه به ۱۰ متر می‌رسد و طبیعت دوستان با حضور در این منطقه حتی در فصل تابستان می‌توانند شاهد چندین متر برف در دور و اطراف خود باشند.

غار یخی انگول، جلوه‌ای خاص از زیبایی‌های زمین

استان قزوین از چندین غار خاص و منحصربه‌فرد برخوردار است، علاوه بر غار قلعه کرد متعلق به دوران پارینه‌سنگی که به دلیل فعالیت‌های باستان‌شناسی فعلا بازدید از آن برای گردشگران میسر نیست، غار یخی انگول واقع در نزدیکی روستای دینک در بخش کوهین قزوین جاذبه‌ای طبیعی است که می‌تواند موردتوجه دوستداران غارنوردی قرار بگیرد.

البته به دلیل موقعیت و شیب تند غار افراد عادی امکان بازدید از آن را ندارند و غارنوردان می‌توانند از این جاذبه بازدید کنند.

ورودی غار به سمت جنوب غربی دارای ۱.۵ متر ارتفاع با  پهنای نیم متر است.

این غار حتی در ایام تابستان نیز مملو از یخ است و بازدیدکنندگان می‌توانند چکیده و چکنده های فوق‌العاده زیبا و قندیل‌ها یا به‌اصطلاح علمی " استلاگمیت" های فراوانی را در این مکان مشاهده کنند.

یله گنبد، آبگرم معدنی منحصربه‌فرد

قزوین سرزمینی با چشمه‌های مختلف آ آبگرم و آبسرد است، یکی از معروف ترین آبگرم‌های قزوین که خاصیت منحصربه‌فردی نیز نسبت به دیگر چشمه‌های معدنی آبگرم ایران دارد"یله گنبد" واقع در بخش کوهین شهرستان قزوین است.

براساس مطالعات دانشگاهی انجام شده، دبی آب و خواص درمانی آبگرم یله گنبد از بسیاری از آبگرم‌های کشور بیشتر و قابل توجه تر است.

آب گرم یله گنبد از نوع گوگردی و از آب‌های معدنی بیکربناته کلسیک آهن و گازدار به شمار می‌رود و متوسط دمای آن ۴۲ درجه سانتی گراد است و خواص تسکین بخش و درمانی بالایی دارد به‌طوری‌که پزشکان استنشاق آنرا در رفع بیماری‌های گوارشی و آبتنی در آنرا برای رفع بیماری‌های عصبی و مفصلی توصیه می‌کنند.

این آبگرم باوجود گوگردی بودن بوی خاصی ندارد و بسیاری از افراد که به دلیل بو از آبگرم‌های گوگردی استفاده نمی‌کنند می‌توانند سری به این آبگرم بزنند و از استحمام در آن لذت ببرند.

این جاذبه طبیعی کم‌نظیر نیز با مشکل کمبود امکانات زیربنایی و رفاهی و بهداشتی روبرو است، با تامین زیرساخت‌های رفاهی این مکان می‌تواند به‌تنهایی بخش زیادی از اقتصاد گردشگری قزوین را متحول کند و به یکی از قطب‌های گردشگری طبیعی و پزشکی و آبی ایران تبدیل شود.

اندج، صخره‌هایی شگفت‌انگیز 

صخره‌های زیبا و شگفت‌انگیز اندج با اشکال عجیب‌وغریب خود در مسیر قزوین-معلم کلایه و در بخش الموت شرقی در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد و چشم هر بیننده و گردشگری را به خود خیره می‌کند.

صخره‌های سنگی زیبا و جالب موجود در این مکان همراه با طبیعت سبز اطراف آن هر طبیعت نوردی را برای حضور در این مکان به وسوسه می‌اندازد، ضمن این که این جاذبه مکان مناسبی برای مطالعات دانشجویان زشته زمین‌شناسی نیز به شمار می‌رود.

باغات و جنگل‌های پایین این صخره‌ها و در کنار آن رودخاه اندج به‌ویژه در فصل پاییز منظره‌ای فوق‌العاده از طبیعت الموت قزوین را به نمایش می‌گذارد.

آبشار ورچر، استراحتگاهی مفرح برای طبیعت گردان

آبشار ورچر که نام دیگر آن دومان چال است، در مسیر قزوین-الموت غربی و در نزدیکی روستای نمونه گردشگری رزجرد قرار دارد.

طبیعت گردان با بیش از یک ساعت پیاده‌روی از جاده اصلی می‌توانند خود را به این آبشار زیبا برسانند، البته امکان حضور در این آبشار به‌وسیله دوچرخه کوهستان و موتورسیکلت‌های کمک دار نیز وجود دارد.

ارتفاع این آبشار از سطح زمین ۳۰ متر است و اطراف آن را صخره‌ها و درختان احاطه کرده‌اند.

هم‌اکنون طبیعت گردانی از قزوین و استان‌های نزدیک از جمله تهران به‌ویژه در ایام بهار و تابستان از این جاذبه طبیعی دیدن می‌کنند.

باغستان سنتی هزارساله، گنجینه سبز قزوین

باغستان‌های سنتی قزوین، زمانی به وسعت چهار هزار و ۲۰۰ هکتار گرداگرد این شهر را دربر گرفته بود، با توسعه شهر و طمع سودجویان برای کسب منافع مالی اکنون سطح این باغات به ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار کاهش‌یافته است.

این باغات که باید آنها را ریه‌های قزوین معرفی کرد، یک جاذبه طبیعی زیبا و منحصربه‌فرد  و البته کهن در دل این شهر به شمار می‌رود که ناصر خسرو در سفرنامه خود از این مجموعه یاد کرده است.

باغات قزوین به‌ویژه در فصل بهار با شکوفه‌های رنگی و سفید بسیار تماشایی است.

منطقه حفاظت‌شده باشگل، مامن حیات وحش قزوین

منطقه حفاظت‌شده باشگل واقع در شهرستان تاکستان دارای ۲۶ هزار هکتار وسعت است.

 این منطقه حفاظت‌شده زیستگاه گونه‌های جانوری و گیاهی ارزشمندی است و همچنین قابلیت بالایی برای گردشگری طبیعی به‌ویژه دوستداران حیات وحش دارد.

عقاب طلایی، آهو، گوسفند وحشی، روباه قرمز، سیاه‌گوش، سنجاب از جمله گونه‌های جانوری این منطقه حفاظت‌شده به شمار می‌روند.

هم‌اکنون با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط‌زیست و میراث فرهنگی، امکان برگزاری تورهای گروهی و بازدید از این منطقه فراهم است.

دریاچه اوان، نگین گردشگری طبیعی قزوین

دریاچه اوان واقع در الموت شرقی از سایر جاذبه‌های طبیعی قزوین شناخته‌شده‌تر است و در سال‌های اخیر امکانات زیربنایی و رفاهی نسبتا خوبی برای خدمات‌دهی به گردشگران در آن ایجادشده است.

این دریاچه با ۷۰ هزار متر مربع مساحت است و عمیق‌ترین بخش آن حدود ۶ متر است و ارتفاع آن از سطح دریا یک هزار و ۸۰۰ متر است.

نزدیکی به دامنه کوه‌ها و باغات آلبالو، گیلاس، سیب، فندق و بید و چنار روستاهای اطراف این دریاچه، جلوه و منظره‌ای بسیار زیبا به این دریاچه که اکنون از مهم‌ترین تفرجگاه‌های طبیعی استان قزوین به شمار می‌رود، بخشیده است.

روستاهای اطراف این دریاچه نیز با طبیعت بکر خود مناسب بازدید دوستداران و علاقه‌مندان به گردشگری طبیعی است.

چنار خونبار زرآباد، درختی که خون می‌گرید

چنار خونبار زرآباد واقع در الموت شرقی را نیز باید از جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد قزوین دانست.

 این درخت با قدمت بیش از ۶۰۰ سال دارای ۱۰متر قطر و ۳۰متر ارتفاع است و از قداست زیادی برای اهالی روستای زرآباد و منطقه برخوردار است.

هرساله در نزدیکی سحرگاه روز عاشورا، صمغی قرمز رنگ شبیه خون از این درخت خارج می‌شود، نکته قابل توجه در خصوص این درخت آن است که این مایع شبیه به خون فقط روز عاشورا از درخت خارج می‌شود، بدان معنا که با توجه به متفاوت بودن سال‌های هجری شمسی و هجری قمری، این اتفاق درست در روز دهم ماه محرم اتفاق می‌افتد.  

هرساله در شب عاشورا صدها گردشگر از نقاط مختلف ایران و جهان برای دیدن این صحنه به زرآباد الموت می‌آیند.

طارم سفلی، هندوستان ایران

منطقه طارم با توجه به ویژگی‌های طبیعی و آب‌وهوایی به هندوستان ایران معروف است.

این منطقه قطب تولید زیتون و انار در ایران به شمار می‌رود.

این منطقه همچنین زیستگاه پلنگ ایرانی است و با مناظر بکر طبیعی خود از جمله چشمه‌سارها و دره‌ها و پرتگاه‌های عمیق، باغات انبوه زیتون و انار و شالیزارها انتخابی مناسب برای طبیعت گردان است.

دربندهای موجود در این بخش از جمله دربند روستای کلج که دره‌هایی با پوشش گیاهی و رودخانه در آنها وجود دارد، از جاذبه‌های طبیعی قابل توجه این منطقه به شمار می‌رود.

طبیعت گردان با حضور در این منطقه می‌توانند با زندگی عشایری بخشی از جمعیت عشایر کشور نیز که در این منطقه سکنی دارند، آشنا بشوند.

در کنار این ده جاذبه، صدها جاذبه طبیعی دیگر نیز در استان قزوین وجود دارد که معرفی آنها می‌تواند موجب رونق گردشگری در این دیار شده و به اقتصاد و اشتغال جوامع محلی کمک کند.

یک کارشناس گردشگری طبیعی در خصوص راه‌های تقویت گردشگری در این حوزه در قزوین سخن گفت.

لزوم ایجاد بسترها و امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری رونق گردشگری طبیعی 

سید صفاء الدین هاشمیان کارشناس ارشد اکوتوریسم و  راهنمای گردشگری طبیعی در خصوص گردشگری طبیعی و جاذبه‌های این حوزه در قزوین اظهار کرد: باوجود آنکه کرونا سفرها از جمله مسافرت‌های حوزه اکو توریسم را کاهش داد اما پیش‌بینی می‌شود در دوره پسا کرونا با رونق قابل‌توجهی در این حوزه همراه باشیم.

وی با بیا اینکه برگردان و ترجمه صحیحی از اکوتوریسم در کشور ما نشده و معمولا آنرا به‌عنوان طبیعت‌گردی می‌شناسند درحالی‌که واژه صحیح در این خصوص بوم گردشگری است، افزود: استان قزوین در حالی کمتر از یک درصد مساحت ایران را در برگرفته که علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، در حوزه جاذبه‌های طبیعی نیز می‌تواند جزو استان‌های مطرح کشور قرار بگیرد.

هاشمیان گفت: از قزوین باید به‌عنوان ایرانی کوچک نام برد که باوجود مساحت کم اقلیم‌های مختلفی را در خود جای‌داده است؛ به‌گونه‌ای که مناطقی از الموت و طارم سفلی دارای آب‌وهوای شرجی هستند و گرم هستند درحالی‌که آوج را باید به‌نوعی با اردبیل مقایسه کرد چرا که تابستان‌های خنک و دل‌پذیری دارد.

این فعال گردشگری طبیعی افزود: این ویژگی چهار فصله بودن، طبیعت زیبایی را در نقاط مختلف استان قزوین پدید آورده است که دیدن آنها برای گردشگران و دوستداران طبیعت خالی از لطف نیست.

وی اظهار کرد: اینکه در کمتر از یک درصد مساحت ایران بتوانیم هم جنگل و کویر ببینیم و امکان بازدید از بزرگترین باغات گیلاس، زیتون، زغال اخته و انگور ایران را داشته باشیم و همچنین از غارهای یخی دیدن کرده و از خنکای آبشارها و رودخانه‌ها لذت ببریم و امکان آبتنی و تسکین جسم در آبگرم را داشته باشیم، بسیار هیجان‌انگیز است.

هاشمیان اظهار کرد: بخشی از طبیعت‌گردی مختص گردشگران حرفه‌ای این حوزه است اما اگر خواهان رونق گردشگری در بخش طبیعی به معنای عام هستیم باید زیرساخت‌ها و بسترهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن فراهم شود.

قزوین پاتوقی مناسب برای گردشگری ورزشی و ماجراجویانه

این راهنمای گردشگری طبیعی همچنین گفت: صخره‌های رفیع و دره‌های عظیم موجود در منطقه زیبا و بکر الموت، این محدوده از سرزمین ایران را به مکانی مناسب برای گردشگری ورزشی و ماجراجویانه تبدیل کرده است.

هاشمیان در پایان افزود: گردشگران ورزشی و دوستداران سفرهای ماجراجویانه با سفر به الموت می‌توانند ضمن لذت بردن از طبیعت رنگارنگ پاک و بکر این منطقه، ورزش‌های مهیج و جذابی چون جنگل نوردی، صخره‌نوردی و رفتینگ یا قایقرانی در آب‌های خروشان را تجربه کنند.

وی همچنین به وجود باغستان سنتی هزارساله قزوین اشاره کرد و گفت: باغستان سنتی را باید یک جاذبه منحصربه‌فرد در حوزه اکوتوریسم شهری نام برد.

البته ناگفته نماند که برخلاف برخی کشورها متاسفانه هنوز سرمایه‌گذاری خاصی برای ایجاد زیرساخت در این حوزه انجام نشده است و فعالیت‌ها در این خصوص صرفا به ورزشکاران حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای محدود می‌شود مثلا توری برای اجرای رفتینگ یا قایقرانی در آب‌های خروشان و همچنین امکاناتی برای پرش از صخره برای همگان و دوستداران آدرنالین و گردشگری ماجراجویانه فراهم نیست و این کار منحصرا توسط ورزشکاران حرفه‌ای و با خطرات و ریسک خاص خود انجام می‌شود.

یکی از راه‌های مهم تقویت گردشگری بدون شک ایجاد بسترها و زیرساخت‌های لازم است، باوجود اینکه در گردشگری طبیعت محور آنطور که در گردشگری شهری و تاریخی نیاز به تاسیسات و امکانات زیربنایی وجود ندارد با این حال باید شرایط اولیه و حداقل‌ها فراهم باشد.

تهیه مسیرها و تعریف تورهای گردشگری طبیعی و ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی در جوار و نزدیکی جاذبه‌های طبیعی می‌تواند به رونق گردشگری طبیعی کمک کند، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی قزوین در این خصوص توضیح داد.

درخواست ۲۰ سرمایه‌گذار و متقاضی برای ایجاد اقامتگاه بوم گردی در قزوین

نادر محمدی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۳ اقامتگاه بوم گردی در استان به فعالیت می‌پردازند که عمده آنها در مناطق الموت غربی و شرقی هستند.

نادر محمدی گفت: ۹ موافقت اصولی برای ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی در استان صادر شده و همچنین ۲۰ متقاضی و سرمایه‌گذار نیز درخواست خود را برای ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی در قزوین ارایه کرده‌اند و به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود طی یک سال آینده ۱۰ اقامتگاه بوم گردی جدید در استان ایجاد یا احداث شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین اظهار کرد: اقامتگاه‌های بوم گردی معمولا ظرفیت اسکان و پذیرایی از ۱۵ تا ۳۰ گردشگر را دارند.

این مسئول گفت: اولویت ارایه مجوز برای ایجاد اقامتگاه بوم گردی در استان قزوین با بافت داخل روستاهاست و فعلا به ندرت مجوزی برای احداث در خارج از بافت صادر می‌شود.

تهیه اطلس طبیعت‌گردی قزوین / تعیین ۴۰ مسیر طبیعت‌گردی 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین در ادامه با اشاره به تهیه و تدوین اطلس طبیعت‌گردی قزوین در سال جاری، اظهار کرد: در قالب این اطلس که بزودی از آن رونمایی می‌شود، ۴۰ مسیر طبیعت‌گردی تعریف و تعیین شده است.

وی اظهار کرد: مسیرهای طبیعت‌گردی شامل انواع جاذبه‌های طبیعی از جمله آبگرم، آبشار، رودخانه، باغ و جنگل، غار و صخره و ... هستند.

این مسئول گفت: در قالب مسیرهای تعریف شده تورهای یک و دو روزه طبیعت‌گردی برای آژانس‌های مسافرتی استان و خارج استان تعریف و پیشنهاد خواهد شد.

محمدی افزود: قرار است به‌زودی در نشستی با ادارات کل حفاظت محیط‌زیست و منابع طبیعی، ملاحظات این دستگاه‌ها دریافت شود تا بتوانیم ضمن حفظ محیط‌زیست و صیانت از عرصه‌های ملی بتوانیم شاهد رشد و رونق گردشگری طبیعی استان قزوین باشیم.

این مسئول اظهار کرد: با رعایت ملاحظات دستگاه‌های یاد شده و نکات قانونی، تلاش داریم تا زیرساخت‌های لازم برای تقویت گردشگری طبیعی را فراهم کنیم که از جمله آنها باید به احداث سرویس‌های بهداشتی و ارایه مجوز برای ایجاد رستوران و اقامتگاه‌های بوم گردی در مسیرهای تعریف شده است.

وی اظهار کرد: روستاهای هدف گردشگری قزوین نیز ظرفیت مناسبی برای گردشگری طبیعی دارند، استان قزوین دارای ۱۵ روستای هدف گردشگری است.

کد خبر 517269

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha