دوگ هرلی و باب بنکن، فضانوردان آمریکایی که با سفینه دراگون در ایستگاه فضایی بین‌المللی پهلو گرفته بودند، وارد آن شدند.

ISS

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی سفینه فضایی دراگون که شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس آن را ساخته و عملیاتی کرده است- در ۴۲۲ کیلومتری بالای چین به ورودی ایستگاه فضایی متصل شد.

دو فضانورد دراگون پس از مدتی انتظار برای چک‌های مربوط به نشت، فشار و دما وارد ایستگاه فضایی بین‌المللی شدند و به فضانوردان آمریکایی و روسی مقیم آن پیوستند.

این دو نخستین فضانوردانی هستند که پس از پایان یافتن برنامه شاتل‌های فضایی ناسا از خاک آمریکا به فضا فرستاده می‌شوند.

این ماموریت آغاز دوره جدیدی است که در آن ناسا خدمات انتقال فضانوردان را از بخش تجاری می‌خرد و دیگر خودش مالک سفینه‌های فضایی آمریکای نیست و عملیات آنها را مدیریت نمی‌کند.

از این به بعد شرکت‌هایی مانند اسپیس‌ایکس به رهبری ایلان ماسک، میلیارد حوزه تکنولوژی این عملیات را انجام می‌دهند.

پهلو گرفتن سفینه دراگون در ایستگاه فضایی بین‌المللی در ساعلت ۱۴:۱۸ (به وقت گرینیچ) روز یکشنبه ۱۱ خرداد، ۱۱ ساعت پس از پرتاب سفینه از مرکز فضایی کندی با یک موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس‌ایکس انجام شد.

پهلوگرفتن به طور کاملا خودکار انجام شد و فضانوردان دخالتی در انجام آن نداشتند.

درهای میان دراگون و ایستگاه فضایی بین‌المللی در ساعت ۱۷:۰۲ (به وقت گرینیچ) باز شدند. هرلی و بنکن در حالت شناور وارد ایستگاه فضایی شدند وکریس کسیدی، فضانورد ناسا و فرمانده ایستگاه و دو کیهان‌نورد روسی آناتولی ایوانیشین و ایوان واگنر از آن دو استقبال کردند.

وظیفه اصلی هرلی و بنکن در این ماوریت آزمایش هم سیستم‌های عرشه سفینه دراگون و دادن بازخورد به مهندسان است.

در صورت موفقیت این ماموریت سرنشین‌دار اسپیس‌ایکس و ناسا به مرحله بعدی قرارداد ۲.۶ میلیارد دلاریشان وارد می‌شوند که شامل شش ماموریت سرنشین‌دار می‌شود و نخستین آنها در پایان ماه اوت انجام خواهد شد.

هنوزدقیقا معلوم نیست که هرلی و بنکن چه مدتی در ایستگاه فضایی می‌مانند، اما احتمالا ماموریت آنها چهار ماه طول می‌کشد.

آن در طول این مدت به اعضای ماموریت اکتشافی ۶۳ ایستگاه فضایی بدل می‌شوند و در فعالیت‌های علمی و نگهداری روزانه در این آزمایشگاه مداری شرکت خواهند کرد.

کد خبر 517223

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha