وزیر بهداشت با اعلام تفویض اختیارات به ستاد استانی کرونا خراسان رضوی برای بازگشایی حرم امام رضا(ع) به صورت ۲۴ ساعته یا محدود، این کار را منوط به این دانست که سلامت زائران به خطر نیفتد.

سعید نمکی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا خراسان رضوی که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، گفت: کرونا تمام نشده و هر لحظه ممکن است قدرتمندتر از قبل برگردد، چون ما رفتار آن را نمی‌دانیم که در آینده به سمت آرامش یا طغیان حرکت می‌کنیم. اگر الان از دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در مورد آینده بیماری کووید۱۹ بپرسید، اطلاعی ندارد و باید برای بدترین وضعیت خودمان را آماده کنیم که اگر بدترین وضعیت رخ نداد، ضرر نکنیم.

  • امام رضا(ع) راضی نیست که سلامت زائران به خطر بیفتد

وزیر بهداشت تاکید کرد: به جز ضریح حرم مطهر رضوی، فضاهای باز صحن در اختیار ستاد استانی مدیریت کرونا و مدیریت آن با آستان قدس است. هر کاری که فکر می‌کنند صحیح است انجام دهند. تنها دخالت ما، نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری و عدم تجمعات است. اگر یک روستایی یا روستازاده به حرم مطهر رضوی بیاید و با سهل‌انگاری ما در سایه عشق امام رضا(ع) به این ویروس آلوده شود و جان خود را از دست دهد، ما شریک قتل وی هستیم و اگر در دنیا کسی متوجه نشود، روز قیامت باید پاسخگو باشیم و امام رضا(ع) نیز راضی نیست که سلامت زائران به خطر بیفتد.

  • دخالتی در ساعات بازگشایی صحن حرم مطهر رضوی نخواهیم کرد

نمکی ادامه داد: هیچ دخالتی در ساعات بازگشایی صحن حرم مطهر رضوی، نخواهیم کرد؛ چون به عنوان متولی سلامت کشور باید در محضر خدا و ملت پاسخگو باشم و از سوی دیگر باید به عنوان سرباز به فرمانده جلیل‌القدر خودم یعنی مقام مظعم رهبری جواب دهم.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری با یک پیغام ما در روزهای نخست کرونا، تدریس خودشان را تعطیل کردند و فرمودند که هر کسی که به دستورات و توصیه‌های ستاد ملی کرونا توجه نکند، گناه مرتکب شده و واجب است که همه به مصوبات این ستاد عمل کنند.

وزیر بهداشت یادآور شد: بنده به عنوان رییس ستاد ملی مدیریت کرونا و از سوی رییس جمهوری، به ستاد استانی کرونای خراسان رضوی اختیار می‌دهم که در خصوص بازگشایی ۲۴ ساعته یا بازگشایی صحن حرم مطهر رضوی از ساعت ۱۰ شب تا ۱۰ صبح، تصمیم‌گیری کنند؛ فقط تنها چیزی که می‌خواهیم، رعایت فاصله‌گذاری و پروتکل‌های بهداشتی و عدم برگزاری تجمعات و مراسم است. البته بعد از ۱۰ روز دوباره شرایط را ارزیابی می‌کنیم و با هیچ کس هم در این مساله شوخی نداریم. اگر به نقطه‌ای برسیم که ببینیم برای زائران تالم خاطری ایجاد می‌شود، ایستادگی می‌کنیم.  

  • برپایی نماز جمعه در شهرهای زرد با دو اولویت مهم

نمکی در پایان گفت: در مورد نماز جماعت و جمعه، قرار ما بر این شد که بتوانیم در سایر شهرها، نماز جمعه را با رعایت پروتکل‌های خاص در شهرهای وضعیت زرد با دو اولویت حضور افراد کمتر از ۶۰ سال و فاصله‌گذاری برپا کنیم. دلیلی ندارد که افراد بیشتر از ۶۰ سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای در امر مستحب نماز جمعه حاضر شوند. بنابراین نباید بخاطر یک امر مستحب، واجب دیگری یعنی صیانت از تندرستی را فدا کنیم.

کد خبر 517032

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha