چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
۰ نفر

شیوع ویروس کرونا برنامه‌های گردشگری و سفر را به شدت تحت تاثیر قرار داد و این صنعت را دچار زیان مالی بالا کرد. اکنون با گذشت بیش از ۵ ماه از آغاز قرنطینه‌ و بسته شدن مرزها، برخی مقاصد بزرگ گردشگری ضمن اتخاذ تدابیر بهداشتی، اقدام به بازکردن مرزهای خود کرده‌اند.

گردشگري

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان، اگرچه اکثر دولت‌ها داشتن سفرهای بین المللی را "غیر ضروری" توصیف می کنند اما تعداد زیادی از مقاصد محبوب با کاهش محدودیت‌های مربوط به کویید۱۹ در شهرها و مرزهای خود برای استقبال از گردشگران برنامه‌ریزی می‌کنند.

اواخر اردیبهشت‌ماه بود که اتحادیه اروپا از برنامه‌های خود جهت اقدام برای بازگشایی مرزهای داخلی اتحادیه در فصل تابستان خبر داد. کشورهایی مانند استونی، لتونی و لیتوانی گروه‌های مسافرتی تشکیل داده‌اند و برای شهروندان یکدیگر محدودیت‌هایی را ملغی کرده‌اند.

تعدادی از جزایر کارائیب در ماه جاری در حال آماده سازی هستند که درهای خود را برای بازدید کنندگان خارجی باز کنند. اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که با اشتیاق در انتظار اخبار خوب برای برنامه‌ریزی سفرهای تابستانی خود هستند، به این نکات توجه کنید:

  • ترکیه

این مقصد بین قاره‌ای و محبوب، از اوایل خردادماه اقدام به بازگشایی اماکن گردشگری خود برای شهروندانش کرد. درآمد این کشور از توریسم بالغ بر ۳۴.۵ میلیارد دلار است که با شروع بحران کرونا و قرنطینه‌های سراسری به پایین‌ترین حد خود رسید. با تصمیم مسئولین گردشگری این کشور مرزهای ترکیه از اواخر ماه جاری بر روی مسافران بین المللی با اولیت چین و کره جنوبی باز می‌شود.

بر اساس قوانین جدید، دمای بدن هر مسافر در بد ورود سنجیده‌ می‌شود و استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی-اجتماعی ضروری است؛ علاوه بر این هتل‌ها به داشتن حداقل ۱۲ ساعت تهویه بین خروج و ورد مسافران در هر اتاق ملزم گشتند. با این شرایط، موزه‌ها، سواحل، پارک‌ها، رستوران‌ها و کافه‌ها همگی از امروز بازگشایی شدند.

  • قبرس

اشتیاق این کشور برای ورود مسافران تا بدانجاست که بر اساس اعلام‌های رسمی اگر مسافری در طول اقامتش در قبرس به کووید۱۹ مبتلا شود هزینه‌های اقامت و درمان او و همراهش به عهده دولت این کشور خواهد بود. به همین دلیل در بدو ورود از مسافران گواهی سلامت اخذ می‌شود و سنجش دمای بدن در زمان ورود و به صورت تصادفی در طول اقامت نیز انجام خواهد شد.

استفاده از ماسک و دستکش و رعایت فاصله نیز از دیگر اصول اجباری سفر به قبرس است. پروزاهای این کشور نیز از چند روز آینده مجددا برقرار خواهند شد و بنابر اولیت‌بندی، شهروندان کشورهای مختلف بر اساس یک لیست مشخص اجازه ورود به این کشور را خواهند داشت.

  • گرجستان

این کشور یکی از مقاصد جدیدی است که اخیرا بین گردشگران بین المللی محبوبیت پیدا کرده است. در سال ۲۰۱۹ و با ۷ درصد افزایش، ۵ میلیون گردشگر از این کشور بازدید داشتند. با شیوع ویروس کرونای جدید و از اسفند ماه، اقامتگاه‌ای زمستانی این کشور تعطیل شد ولی قرار است بر اساس یک برنامه سه مرحله ای تا ماه آینده، تیر، بازگشایی اماکن گردشگری گرجستان صورت پذیرد.

بنابر اعلام مقامات رسمی این کشور، ابتدا قرار است این کشور به عنوان مقصدی امن معرفی شود؛ بعد از آن گردشگران داخلی هل استفاده از مقاصدی مشخص و امن ترغیب می‌شوند؛ در پایان بازگشایی مرزها و برخی پروزها به روی مسافران بین المللی صورت خواهد گرفت.

  • شرق آسیا

بالی در اندونزی با کنترل خوب بیماری کویید۱۹ (۳۵۰ مورد بیماری تایید شده و ۴ مرگ) از اواخر اسفند ماه وارد قرنطینه شد ولی بازگشایی این کشور به روی توریست ها را منوط به کنترل بهتر شرایط دانسته است. اقتصاد این کشور با داشتن بیش از ۶.۳ میلیون توریست در سال ۲۰۱۹ به شدت با مشکل مواجه شده است.

از دیگر سو تایلند نیز با ۴۰ میلیون توریست در سال گذشته و با وجود آغاز قرنطینه وسیع از ماه اسفند در کنترل شیوع بیماری کویید۱۹ چندان موفق عمل نکرده و برای بازگشایی این کشور به روی گردشگران برنامه ای در روزهای پیش رو ندارد. 

حال باید دید برنامه‌ریزی مسئولین ایران برای احیای جان بی رمق صنعت گردشگردی در کشورمان چیست و چه اقدامات بلند مدت و تدابیر سلامتی برای ورود مسافران بین‌المللی و تامین بهداشت مسافران داخلی با ورود به فصل سفر انجام خواهد شد.

کد خبر 517002

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha