نایک شعار تجاری خود را برای حمایت از زندگی سیاهپوستان آمریکا تغییر داد و آدیداس به عنوان بزرگ‌ترین رقیب نایک در اقدامی نادر با این برند همراهی کرد.

نایک

 به گزارش همشهری آنلاین، عصر ایران به نقل از نیویورک‌پست نوشت: برند تجاری- ورزشی نایک پس از کشته شدن یک سیاهپوست ۴۶ ساله آمریکایی با جنبش برای یک بار، این کار را نکنید (For once Don’t Do It) در برابر نژادپرستی موضع گرفت. نایک برای اولین بار شعار تبلیغاتی "فقط انجام بده" Just Do It را تغییر داد و در یک پست اینستاگرامی به طرفداران خود اعلام کرد: برای یک بار، این کار را نکنید.

نایک به عنوان یکی از بزرگ‌ترین برندهای ورزشی آمریکا، برای تغییر این شعار خود دلیل خوبی داشت. این برند پس از مرگ "جورج فلوید" مرد سیاهپوست آفریقایی- آمریکایی و اعتراض‌های گسترده در آمریکا در یک پست اینستاگرامی طرفداران  خود را برای "انجام ندادن" برخی از کارها تشویق کرد. جورج فلوید به دلیل رفتار پلیس آمریکا در هفته گذشته میلادی در شهر "مینیاپلیس" جان باخت و باعث خشم عمومی در این کشور شد.

برند ورزشی نایک در یک پست اینستاگرامی شعاری مخالف شعار اصلی و همیشگی خود منتشر کرد- این برند در پست خود مفاهیم ضد نژادپرستی را مطرح کرد/ عکس: پیج اینستاگرامی نایک

نایک با درج حروف سفید روی یک پس زمینه مشکی در پست ایسنتاگرامی خود می‌نویسد:

"برای یک بار، این کارها را نکنید. وانمود نکنید که (این مرگ‌ها) مشکلی در آمریکا نیست. به نژادپرستی پشت نکنید. نپذیرید که جان بی‌گناهان گرفته می‌شود. دیگر بهانه نسازید. فکر نکنید چنین اتفاقاتی روی شما اثر ندارد. ننشینید و ساکت نمانید".

در بخش پایانی این پست اجتماعی اینستاگرامی می‌خوانیم:

 "فکر نکنید که نمی‌توانید بخشی از این تغییر باشید. بگذارید همه ما بخشی از این تغییر باشیم".

خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت: این پیام نایک در حالی در اینستاگرام و توییتر منتشر شد که معترضان به مرگ "فلوید" در خیابان‌های این کشور تظاهرات می‌کنند.

در اتفاقی نادر برند ورزشی "آدیداس" به عنوان رقیب اصلی نایک این پیام را "ری‌توییت" (بازنشر) کرد و نوشت:

""با هم در این راه پیش می‌رویم. با هم می‌توانیم تغییر دهیم".

نایک هموار با شعار "just do it" (فقط انجام بده) مردم را به ورزش تشویق می‌کرد.

در روز دوشنبه گذشته انتشار فیلم‌های ضبط‌شده توسط چند تلفن همراه از مرگ "جورج فلوید" در فضای مجازی پیچید و جهانی شد. در این تصاویر یک پلیس سفیدپوست آمریکا حدود ۹ دقیقه زانوی خود را روی گردن فلوید گذاشت. این پلیس و ۳ افسر همراهش به اعتراض مردم برای وضعیت این سیاهپوست اعتنایی نکردند. در این در حالی است که فلوید چندین بار به افسر سفیدپوست اعلام کرد که نمی‌تواند نفس بکشد.

نایک در شعار جدید که دقیقا متضاد شعار اصلی و جهانی برند تجاری‌اش است خود را وارد مسائل مربوط به عدالت اجتماعی در آمریکا کرد. نایک در سال ۲۰۱۸ نیز با انتشار یک آگهی و ایجاد کمپین موجی را در حمایت از "کالین کپرنیک" و برخی از بازیکنان فوتبال آمریکایی که در حین پخش سرود ملی آمریکا نشسته یا زانو زدند، ایجاد کرد.

کوپرنیک در سال ۲۰۱۶ برای اولین بار در حین پخش سرود ملی آمریکا در اعتراض به وضعیت زندگی سیاهپوستان این کشور روی نیمکت نشست. در سال ۲۰۱۸ و پس از تبلیغ و کمپین نایک تعداد دیگری از بازیکنان فوتبال آمریکایی در حین خواندن سرود ملی این کشور به جای ایستادن در اعتراض به وضعیت زندگی سیاهپوستان و تبعیض نژادی زانو زدند.

اعتراض کپرنیک و طرفداران فوتبال آمریکایی به خشونت پلیس آمریکا علیه آمریکایی- آفریقایی‌تبار بود.

کد خبر 516907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =