دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر - کامران محمدی: 160برنامه گوناگون، ویژه شصتمین سال اشغال فلسطین، امسال، درست همزمان با سی‌امین سال پیروزی انقلاب اسلامی در مناطق و مراکز وابسته به سازمان فرهنگی_هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود.

در این برنامه‌ها طبق معمول فعالیت‌های مناسبتی این سازمان، همه جور اقدام فرهنگی - هنری دیده می‌شود؛ از انتشار کتاب‌های مربوط به این واقعه تا پخش فیلم و اجرای نمایش‌ برگزاری مسابقه.

اما در این بین، بیش از همه نمایشگاه بین‌المللی کاریکاتور غزه به چشم می‌آید که قرار است با حضور 2520 اثر از 65 کشور در موزه فلسطین برپا شود و به گفته روابط عمومی این موزه، پس از هولوکاست، دومین گردهمایی جهانی کاریکاتوریست‌های 65 کشور دنیاست که علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه شکل می‌گیرد.

البته پیش از هولوکاست هم 2 گردهمایی کاریکاتوری دیگر با موضوعات «عدالت در جهان» و «اشغال» برگزار شده است اما درواقع این هولوکاست بود که برای نخستین بار توانست در سطحی بسیار گسترده، مشارکت هنرمندان جهان را جلب کند.

همچون هولوکاست، نمایشگاه چهارم هم حاصل مسابقه‌ای است که علاوه بر موزه فلسطین، خانه کاریکاتور، پایگاه اینترنتی کارتون و سازمان فرهنگی_هنری شهرداری در برگزاری‌اش همکاری دارند و آن طور که مسئولان می‌گویند، بسیاری از چهره‌های سرشناس و برجسته جهان کاریکاتور نظیر برنارد بوتون از فرانسه و آگیم سولاچ از ایتالیا در آن حضور دارند.

به گفته مسعود شجاعی طباطبایی که مثل هولوکاست، دبیر مسابقه غزه است، داوری آثار به شکل نمادین، توسط یک گروه 7 نفره از 7 کشور مختلف انجام شده است؛ هرچند که قائم مقام سازمان فرهنگی_هنری شهرداری، در نشست خبری برنامه‌های این سازمان، گروه داوری را جور دیگری معرفی کرد؛

«کارلوس آلبرتو آموریم از برزیل، داچ‌ مان از چین، رائد خلیل از سوریه، مسعود جاعی‌طباطبایی، امین آقایی و قاسم لطفی از ایران.»

جالب اینکه چون تعداد آثار بیش از ظرفیت موزه فلسطین است، نمایشگاه از فردا ساعت 17 به‌طور همزمان، در فرهنگسراهای خاوران و بهمن برگزار می‌شود، اما از بین آثار رسیده، 650 اثر همین حالا هم در سایت قابل رویت هستند. این نمایشگاه در روزهای بعد، با نشست‌ها و همایش‌های تخصصی و پژوهشی ادامه می‌یابد. مراسم اعلام نتایج و اهدای جوایز هم 6 خرداد در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

همزمان با این نمایشگاه در تالار وحدت هم آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر فلسطین که از نسل اول عکاسان فلسطین است با همکاری مرکز توسعه هنرهای تجسمی به‌نمایش درخواهد آمد.

وی گفت: هم‌اکنون، عکس‌های سلیمان غندوز که نتیجه چندسال حضورش در فلسطین بوده است در موزه هنرهای معاصر فلسطین به‌نمایش درآمده و از 25 اردیبهشت هم نمایشگاه کاریکاتور غزه در همین مکان افتتاح می‌شود.

نقاشی و بازهم کاریکاتور
در حوزه نقاشی مسابقه سراسری نقاشی ویژه کودکان و نوجوانان با موضوع «کودک فلسطینی خانه ندارد» برگزار می‌شود. سرسنگی در باره این برنامه  می‌گوید: «برای این برنامه باید با 2500 دانش‌آموز ارتباط برقرار کرده و از آنها اثر دریافت کنیم که امیدواریم تا پایان سال تحصیلی این‌ کار انجام شود  تا در روز جهانی کودک، نتایج آن اعلام و مجموعه‌ای از آن نقاشی‌ها هم به‌صورت مجموعه‌‌ای نفیس منتشر شود.»

از هشتم خرداد هم نمایشگاه آثار کاریکاتور یک هنرمند زن فلسطینی به نام «جوها» در موزه فلسطین برپا خواهد شد و علاوه بر همه اینها، نمایشگاه‌های کتاب، عکس، پوستر و برنامه‌هایی از این دست، برای توصیف رنج توصیف‌ناپذیر مردم فلسطین در روزها و ماه‌های آینده، در گالری‌ها و سالن‌های مختلف پایتخت برگزار می‌شوند.

کد خبر 51684

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز