بیش از هزاروصد استاد دانشگاه از سراسر کشور در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستند تا حکم محکومیت دکتر محمود صادقی، استاد دانشگاه تربیت‌مدرس تهران و نماینده سابق مردم تهران در مجلس دهم لغو شود.

محمود صادقی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق، بیش از هزاروصد استاد دانشگاه از سراسر کشور در نامه‌ای به سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه خواستند تا حکم محکومیت دکتر محمود صادقی، استاد دانشگاه تربیت‌مدرس تهران و نماینده سابق مردم تهران در مجلس دهم لغو شود. 

در این نامه که اسامی افرادی مانند هادی خانیکی، صادق زیباکلام، الهه کولایی، رضا فرجی‌دانا، محسن رهامی، علی مطهری و تقی آزادارمکی دیده می‌شود، خطاب به حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی آمده است: «ما امضاکنندگان این نامه، جمعی از اعضای هیئت علمی و استادان دانشگاه‌های سراسر کشور، نسبت به حکم محکومیت دکتر محمود صادقی ناخرسندیم و تقاضای تجدیدنظر داریم. به باور ما یک استاد دانشگاه افزون‌بر رسالت آموزش که جامع تحقیق و روشنگری است، وقتی در جایگاه مهم سیاسی چون نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد قانونا و اخلاقا به صورت مضاعف مکلف خواهد بود تا با روحیه مطالبه‌گری برای احقاق حقوق مردمی که او را به نمایندگی خویش برگزیده‌اند روشنگری نماید و مستدعی حقوق حقه شرعی و قانونی انتخاب‌کنندگانش شود.

به اعتقاد ما امضاکنندگان این نامه، جناب آقای دکتر محمود صادقی، در مقام یک حقوق‌دان و استاد دانشگاه و نماینده محترم ‏تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دهمین دوره مجلس شورا مصداق بارز انسانی آزاداندیش و انقلابی است که فرزند شهید صادقی بودن نیز تکلیف وی را در دفاع از آرمان‌های انقلاب و پاسداری از خون شهدا که هیچ انگیزه‌ای به‌جز حمایت از انقلاب اسلامی ایران نداشتند، چندین‌برابر می‌کند. ازاین‌رو درخواست داریم با عنایت به مراتب فوق و بنا به جهات و دلایل زیر مانع از اجرای حکم صادره علیه این جانباز انقلاب و فرزند شهید و استاد حقوق دانشگاه شوید:

۱. اقدامات و بیانات آقای دکتر محمود صادقی در مجامع و رسانه‌های مختلف و نیز در صحن مجلس شورای اسلامی دقیقا در راستای وظایف و تکالیف نمایندگی و رسالت عظیمی که جامعه بر دوش ایشان نهاده بوده است که به استناد اصل مصونیت پارلمانی مصرح در قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس و همچنین قانون نظارت بر رفتار نمایندگان در راستای حمایت از نمایندگان جهت دفاع از حقوق ملت و پیشگیری از بازداشت و تعقیب آنها قابل توجیه می‌باشد.

۲. اجرای اصل اساسی امر به معروف و نهی از منکر، وظیفه عموم شهروندان و به طریق اولی برعهده نمایندگان مجلس است.

۳.  در رأی صادرشده علیه آقای دکتر صادقی به نظر می‌رسد ریاست محترم دادگاه برخی از مفاد و مندرجات قوانین اساسی و عادی را آن‌طور که شایسته است مورد توجه قرار نداده است زیرا:

الف) همان‌گونه که نیک می‌دانید تحقق جرم تمرد در برابر مأموران منوط به رعایت مقررات و تشریفات قانونی از سوی مأموران است. از آنجایی که نه اتهام آقای دکتر صادقی از اتهاماتی بوده که طبق قانون مقتضی صدور حکم جلب باشد نه بازپرس محترم صادرکننده حکم جلب مطابق قانون از هیئت نظارت مجلس در مورد انطباق رفتار ایشان با مصادیق وظایف قانونی استعلام نموده، واکنش آقای دکتر صادقی در برابر مأموران به‌هیچ‌وجه تمرد محسوب نمی‌شود و حکم صادره در این مورد به لحاظ عدم تحقق عناصر تشکیل‌دهنده جرم و تفسیر مضیق قوانین جزائی و همچنین حاکمیت اصل برائت مصرح در قوانین اساسی و عادی غیرقانونی است.

ب) تعبیر تند آقای دکتر صادقی نسبت به رئیس سابق قوه قضائیه که در واکنش به سخنرانی بسیار تندتر ایشان بوده عرفا در حدی نیست که توهین تلقی شود. مضافا به اینکه سخنرانی رئیس سابق قوه قضائیه به واسطه سمت قضائی ایشان نبوده و لذا بر فرض که تعبیر آقای دکتر صادقی توهین باشد، تعقیب وی مستلزم شکایت شخص رئیس سابق قوه قضائیه به‌عنوان شاکی خصوصی است که چنین شکایتی همچنان‌که در رسانه‌ها آمده انکار شده است.

۳. در مورد شکایت تعدادی از دانشجویان بورسیه و  نماینده کاشان به اتهام نشر اکاذیب نیز مفاد سخنان آقای دکتر صادقی متضمن خبر کذبی نبوده است و در زمینه‌ اعطای بورسیه به افراد بدون آزمون با وجود انبوه فارغ‌التحصیلان بی‌کار همه آحاد ملت دارای حق پرسش هستند. بااین‌حال این مسئله قابلیت آن را دارد تا از طریق گفت‌وگو و رفع سوءتفاهم در خارج از دادگاه خاتمه یابد.

لذا ما اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های سراسر کشور مصرانه از حضرتعالی به‌عنوان ریاست محترم قوه قضائیه که علاوه‌بر تحصیلات حوزوی، دارای تحصیلات عالی دانشگاهی نیز هستید و از ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران در مناصب قضائی اشتغال داشته‌اید درخواست داریم که با توجه به فرموده پیامبر اکرم صلی‏‌الله‌‏علیه‏‌و‏آله‌وسلم (اِذا حَکَمْتُمْ فَاعدِلوا وَ اِذا قُلْتُمْ فَاَحسِنوا فَاِنَّ اللّه‏َ مُحسِنٌ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ؛ هرگاه قضاوت می‏‌کنید، عادلانه قضاوت کنید و هرگاه سخن می‌گویید، نیکو بگویید، زیرا خداوند نیکوکار است و نیکوکاران را دوست دارد) بدوا دستور توقف اجرای حکم صادره علیه جانباز انقلاب و فرزند شهید و استاد حقوق دانشگاه و نیز دستور اعاده دادرسی وفق ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری را صادر فرمایید تا مآلا نظر به حسن‌نیت ایشان در محکمه‌ صالحه مطابق با موازین شرعی و قانونی حکم به تبرئه‌ ایشان صادر شود».

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه: نامه را با امید امضا کردیم

نجفقلی حبیبی، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه در توضیح اقدام هزار استاد دانشگاه برای امضای نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه و هدف امضاکنندگان نامه، گفت: «جناب دکتر صادقی دارای فضایل اخلاقی، علمی، شخصیتی و خانوادگی بسیاری است و از خانواده شهدا هستند. ایشان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی از شهری مانند تهران بودند و بسیاری از انجمن‌های علمی و دانشگاهی مانند انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه از ایشان برای نمایندگی مجلس حمایت کردند که همگی سازمان‌های فرهنگی آبرومند و ارزشمندی هستند».

او ادامه داد: «ایشان در راستای وظایف نمایندگی صحبت‌هایی داشته و اقداماتی انجام دادند و طبق قانون کمیته نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس موظف است بر این‌گونه موارد نظارت داشته و بعد از بررسی دقیق نظر خود را اعلام کند و اگر تخلفی رخ داده باشد، گزارش به قوه قضائیه ارسال شود».

حبیبی گفت: «به نظر من قاضی باید صبر می‌کرد و منتظر نظر کمیته رسیدگی به تخلفات می‌ماند تا اگر نظر کمیته بر وقوع تخلف بود، دست قوه قضائیه برای هر عملی باز بود. به‌هرحال همان‌گونه که منتشر شده است، آیت‌الله آملی‌لاریجانی شخصا شکایتی مطرح نکرده‌اند؛ بنابراین با همت اعضای انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه نامه‌ای خطاب به رئیس محترم قوه قضائیه تنظیم شد که با استقبال گسترده جامعه علمی دانشگاه همراه شد. درحالی‌که استادان دانشگاه علاقه‌ای به امضای نامه‌های این‌چنینی ندارند، دراین‌باره هزار استاد دانشگاه از سراسر کشور که بسیاری از استادان برجسته کشور هم جزءشان هستند که این نامه را امضا کردند».

او با اشاره به شخصیت رئیس قوه قضائیه در نحوه برخورد با چنین درخواست‌هایی، عنوان کرد: «با توجه به عملکرد مثبت و فضایل شخصی و اقدامات عملی جناب آیت‌الله رئیسی که بسیار رضایت‌بخش بوده است، این استادان با امید بسیار نامه را امضا کرده‌اند».

به گفته این استاد دانشگاه با اشاره به تصمیمات مهم قضائی یک سال گذشته رئیس دستگاه قضا، گفت: «تلاش جناب رئیسی برای کاهش جمعیت کیفری و آزادی چند هزارنفری محبوسان در راستای تحقق خواست مقام معظم رهبری برای کاهش جمعیت کیفری از توجه و اهتمام ایشان برای سروسامان‌دادن به قوه قضائیه بوده است. همان‌گونه که بارها دیده‌ایم آیت‌الله رئیسی براساس موازین قانونی و معیارهای اسلامی عمل کرده است؛ بنابراین امیدواریم با دکتر محمود صادقی به‌عنوان نماینده مردم که مسئولیت اجتماعی و مدنی داشتند، برخورد شود».

نجفقلی حبیبی همچنین با تأکید بر رفتار متعادل دستگاه در یک سال اخیر، افزود: «با توجه به انعطاف آیت‌الله رئیسی و توجه ایشان به خواست بزرگان و آبرومندانی مانند استادان دانشگاه تلقی شخصی بنده این است که با صعه صدر با مشکل و حکم دکتر صادقی برخورد شود و با تجدید نظر در رأی دادگاه و فراهم‌کردن زمینه این بررسی دوباره شاهد تغییر رأی محکومیت این نماینده مجلس باشیم». به‌هرحال خدا را شاکریم که جناب رئیسی مطابق موازین قانونی و معیارهای اسلامی عمل می‌کنند و همان‌گونه که با اطمینان اجتماعی بسیاری از زندانیان را آزاد کردند، با همین نگرش متعالی به مسائل این‌چنینی نیز نگاه شود.
به‌هرحال نباید فراموش کرد که زندان تبعات بسیاری به همراه دارد.

حبیبی در پایان متذکر شد: بنده نیز برای تربیت نیروی قضائی حساسیت و اهتمام ویژه داشته‌ام و از پایه‌گذاران دانشگاه علوم قضائی وابسته به دادگستری بودم و رشته حقوق را در دانشگاه تربیت مدرس پایه‌گذاری کردم و رئیس دانشگاه حقوق تهران بودم و در دانشگاه علامه طباطبایی نیز برای آموزش حقوق تلاش بسیار کردم و قضات برجسته‌ای را به دستگاه قضا تقدیم کردم؛ بنابراین معتقدم استادان احترام بسیار برای دستگاه قضا دارند و این استادان با امید به عدالت دستگاه قضا و ریاست محترم قوه قضائیه این نامه را امضا کرده‌اند. دست همه این استادان را می‌بوسم که این‌چنین احساس مسئولیت کردند و در صحنه حاضر شدند.

کد خبر 516834

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    18 27
    از قوه قضائیه خواهش داریم اون هزار استاد رو هم محاکمه کنند حتما یه کاسه زیر نیم کاسه هست
  • نورمحمد IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    18 9
    ضمن احترام به جایگاه و فضایل جناب صادقی، برابری در برابر قانون اهمیت زیادی داره. صرف اینکه یک نفر خانواده شهداست یا دارای فضایل اجتماعی است نباید باعث بشه اون فرد بی مهابا به نقض قوانین و اصول حاکم بپردازه یا بدون سند افترا بزنه، اون هم کسی که در جایگاه دفاع از قانون و اصول قرار داره.
    • FI ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
      10 4
      اصلاهمه را بگيريد که اون اقلیت بتونن زندگی کنند
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    11 19
    درود برصادقی
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    6 8
    بهتر است همان سکوتی را که تا قبل این نامه پیشه کرده بودید ادامه دهید
  • احمد US ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    8 4
    با چه استنادی میگید ۱۰۰۰ استاد دانشگاه!!!!
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    10 18
    اون هزار استاد هم چون محمود صادقی باید به زندان بروند تا درسی باشد برای مفسدان
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    9 10
    خیلی‌ از‌ مردم ‌آزاده ‌از‌ حکم‌ حبس ‌این‌ نماینده ‌‌محترم ‌که‌ الحق‌ وظیفه‌ نمایندگیش ‌را ‌بنحو‌ احسن‌ انجام‌ داده ‌آزرده .شده‌اند‌ اعتمادی‌ که ‌بعد ‌از ‌امدن‌ آقای ‌رئیسی‌ به‌ دستگاه ‌قضا ‌حاصل ‌شده‌ بود ‌با‌ این ‌حکم‌ مخدوش ‌شده‌ است بدیهی ‌است‌ مردم‌ قهرمانان ‌خود‌ را‌ فراموش ‌نمی‌کنند و‌ بهر ‌بهانه‌ای ‌حمایت ‌خود را‌ از‌ آنان ‌اعلام ‌می‌کنند
    • پناهی IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
      0 0
      اگه توی کل این چهل سال بخوان ده تانماینده پاک وصادق معرفی کنندحتمامحمودصادقی نامش بین پنج نفراول است
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    8 9
    اگر این مطلب صحت داشته باشد اساتید دانشگاه بیجا کردند .
  • فلانی IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    9 7
    اینا هم رفیقاش هستن و شبیه خودش،
  • رضا BG ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    6 4
    اقای ریئسی به فکر برخورد با این عوامل باشد که وحدت کشور را به خطر انداختن ولی مطلبی جدیدا این اقای صادقی بیان کرده که کشتن مردم در کرج وشهر قدس ودر امریکا محکوم است از این سخن میشود برداشت کرد بگه کار ترامپ هم عادی است ویک بحران معمولی است
  • ناشناس US ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    12 2
    مردم یک کشور برای ادامه زندگی فقط نیاز به آب وهوای سالم ندارند بلکه نیاز به مسئولان درست وسالم نیزدارند وکسانی که بتوانند باشجاعت وصف ناپذیر بدون توجه به تهدیها حرف خودرا بزنند درواقع به انها باید صدآفرین گفت
  • بنده ناچیزخدا IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    1 1
    عددهزارمبالغه آمیزودرغه جریان غربگرا ی مدعی قانون ودمکراسی تازمانی که این شعارها به نفعشون باشه به آن پایبند هستند
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    0 1
    زندانی شدن آقای صادقی ، ننگی خواهد بود در تاریخ ایران که چطور یک نماینده برای گفتن حرف حق زدن زندان شد . هر کس که ماجرا را میشوند سر تاسف تکان میدهد . آقای رئیسی باید دامن خود را از چنین ناروائی پاک نگهدارد و عدالت را قربانی هیچ مصلحتی نکند چرا که حیات انسان ارزش ندارد مگر به آزادگی و عدالتخواهی
    • IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
      0 0
      از حرفهای شما چنین برداشت میشه این همه نماینده که همفکر ایشان هستند یا ساکت بودن یاحرف ناحق زدن که الان آزادن واین که حرف حق زده زندان... واقعا عجیبه!!!!!
  • مهدی IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    0 0
    بنظر من همه امضا کنندگان از اعضای لیبرال ها هستند و خائن هستند چرا که از یک خائن طرف داری میکنند پس برایشان منفعتی دارد
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    0 0
    اقای رئیسی باید اون هزار استاد رو هم محاکمه کند