مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۹ مهر ۱۳۸۵ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

ابراهیم اراضی: حالا دیگر اگر اهل پیاده‌روی هم نباشید، بهانه‌ای ندارید و نمی‌توانید بگویید پیاده‌‌روهای پرچاله‌و‌چوله تهران اجازه این کار را نمی‌دهند.

کافی است نگاهی به پیاده‌روهایی که به تازگی کار بازسازی آنها به اتمام رسیده بیندازید تا متوجه شوید با این سروشکل تازه‌ پیاده‌روها، خیلی حیف است که شهروندان، این امکان مفید را از خود دریغ کنند. قطعات رنگی و شکل و طرح‌های جذاب به‌کاررفته در کفسازی پیاده‌روها، خواه‌ناخواه شرایط را برای اینکه هم افراد سالم‌تر بمانند و هم ماشین‌ها کمتر آلودگی‌ ایجاد کنند، با نوعی زیباسازی شهر همراه کرده است و این چشم‌نوازی نیز می‌تواند به هرروی، هم در طراوت روحیه شهروندان مؤثر باشد و هم اینکه به امکانات بصری شهر ارزش بیشتری می‌بخشد.
اما نکته‌ای که شاید شهروندان تهرانی به‌رغم توضیحات گوناگون مسئولان شهری هیچ‌گاه آن را فراموش نکنند، مدت زمان زیادی است که از مرحله تخریب پیاده‌روها تا بازسازی کامل صرف شد.
هنوز هم بخش عمده پیاده‌روهای خیابان ولی‌عصر در وضعیتی نامطلوب قرار دارند و در مورد برخی از قسمت‌ها به‌عینه می‌توان به این نتیجه رسید که پس از تخریب، تاکنون عملیات مختصری در آنها انجام شده است.
شهردار تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن اشاره به لزوم بهره‌مندی از روش‌های نوین شهرسازی، اظهار کرد که روش‌های قدیمی که در آن محوطه‌ها به شکل جداگانه مورد بازسازی قرار می‌گرفت، روش مردودی است و بهتر این است که پروژه‌های شهری به شکل کامل آغاز و اجرا شوند.
مسلماً  این گفته شهردار، بی‌بهره از استدلالی قوی و محکم نیست اما نکته‌ای که در این بین باید بیشتر مدنظر قرار گیرد و احتمالاً‌ بیشتر مردم هم از این زاویه دچار مشکل می‌شوند، نظارت کامل و دقیق بر عملکرد پیمانکاران است.
متأسفانه در طرح بازسازی پیاده‌روهای خیابان ولی‌عصر به نظر می‌رسد پیمانکاران بنا به هر دلیل منطقی یا غیرمنطقی انرژی و امکانات کافی را به کار نبرده‌اند یا حداقل در بعضی قسمت‌ها این‌گونه نبوده است.
بسیاری اوقات مشاهده شده که به رغم گستردگی میدان بازسازی، تنها چند نفر کارگر (بی‌اغراق تعداد انگشت‌شماری) مشغول به انجام کارهای بسیار مختصری هستند.
امیدواریم پیاده‌روهای خیابان ولی‌عصر آن‌قدر زیبا و اساسی بازسازی شوند که تا سال‌های سال قابل استفاده باشند و به بخشی از هویت این خیابان و بخشی از خاطرات قدم‌زدن‌های شهروندان تهرانی تبدیل شوند اما ای کاش اولاً‌ این بازسازی به سرعت به پایان می‌رسید (با همان شیوه‌های جهادی که در دوره جدید شهرداری به شکلی کاملاً‌ ابتکاری بسیاری از مشکلات شهری را از سر راه شهروندان برداشته است) و دوم اینکه باز هم امیدواریم برای بازسازی سایر پیاده‌روها و به طور کلی تمام پروژه‌های شهری، برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت گیرد؛ به شکلی که پروژه‌های دربردارنده رفاه شهری، به نوعی نقض غرض نکرده و باعث سلب آسایش شهروندان نشوند.
کد خبر 5168

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز