یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: به یک نوعی باید آئین‌نامه داخلی مجلس اصلاح شود که دست مدیران قوه مجریه به این سادگی زیر ساتور نمایندگان مجلس نباشد.

ناصر ايماني

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از برنا، «ناصر ایمانی»، چهره سیاسی اصولگرا، در پاسخ به این سوال که آیا اختلافات اصولگرایان که پیش از انتخابات وجود داشته اکنون به داخل مجلس نیز کشیده خواهد شد؟ به خبرنگار سیاسی برنا گفت: به هر حال اختلافات در مجلس وجود دارد و مجلس محلی برای اختلافات است. در واقع مجالس به دلیل تضارب آرا تشکیل می‌شوند  همان گونه که در همه جای دنیا، مجلس برای تضارب آراست. چراکه اگر این تضارب آراء وجود نداشت اصلا نیازی به وجود مجلس نبود. مجلس تشکیل شده تا نظرات، مخالفت های جدی با رئیس مجلس و اداره کنندگان مجلس و دیگر نمایندگان مطرح شود.

ایمانی افزود: اینکه در آینده یک مجلس کاملا بی سر و صدا و بدون مخالفتی داشته باشیم، مطلوب نیست. از این رو با رئیس مجلس از سوی نمایندگان یقینا اختلاف نظر وجود خواهد داشت. بین نمایندگان نیز تنش و اختلاف وجود خواهد داشت همچنان که در دوره‌های قبل این گونه بود و در آینده نیز این اختلاف نظر خواهد بود. بنابراین اگر یک هفته دیگر، نماینده‌ای از جایش بلند شد و با قالیباف، رئیس مجلس مخالفتی کرد این به معنای این نیست که همه چیز بهم خورد.

ناصر ایمانی با اشاره به جلسه پنجشنبه هفته گذشته مجلس یازدهم برای تعیین ریاست مجلس تصریح کرد: این اقدام اصولگرایان حرکت مثبتی بود، یعنی اقدام قابل تقدیری بود زیرا نشان دهنده این است که اصولگرایان توانستند، اختلاف نظراتشان را حل کنند و با یک وحدت تقریبا کامل، مجلس یازدهم را آغاز کنند. روز قبل از آن، رأی گیری استمزاجی کردند و کسانی که رأی پایینی داشتند کنار کشیدند و فقط قالیباف که رأی بیشتری داشت، کاندید شد و یکی دو نفر دیگر نیز هستند و همیشه ۱۰، ۱۲ رأی غیره داریم. با رأی بالایی هم که قالیباف آورد، این خودش در آینده چشم‌انداز خوبی را نشان می‌دهد. اگر آقایان اصولگرا در ادامه مجلس هم یک وحدت نسبی همانند این موضوع داشته باشند در کارهایشان بسیار موفق‌تر خواهند بود البته باز هم این، به معنای اینکه اختلاف نظر و سلیقه وجود ندارد، نیست.

او درباره ضعف نظارت در مجلس دهم و تأکید مجلس یازدهم بر بحث نظارت قوی‌تر بیان کرد: مسئله نظارت از اهمیت بسیاری برخوردار است یعنی اگر روی اعمال و رفتار قوه مجریه که مسئولیت اداره کشور را بر عهده دارد نظارت کافی صورت نگیرد، انحرافات بسیاری رخ خواهد داد. بخشی از این نظارت‌ها بر عهده مجلس است و بخشی هم بر عهده نهادهای نظارتی که در کشور تشکیل شدند مانند قوه قضاییه، نهادهای نظارت قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و غیره. حال پرسشی که مطرح می‌شود این است که چرا مجلس نتوانسته طی دوره‌های گذشته به میزان مطلوب، نظارت انجام دهد. نه اینکه مجلس نظارت انجام نداده اما همواره همه از نوع نظارت مجلس و میزان نظارت مجلس، ناراضی بودند.

او اضافه کرد: از این رو باید این مشکل نظارت، به صورت اصولی رفع شود تا مجلس بتواند کارکرد نظارتی خود را به خوبی انجام دهد. دلیل اصلی اینکه مجالس ما تاکنون نتوانستند در بعد نظارتی قوی عمل کنند، این بوده که نوع روابط بین نمایندگان مجلس و برخی مدیران روابط ناسالمی است. ناسالم به معنای مسائل مالی نیست یا به معنای فسادهای شخصی نیست. روابط ناسالم بدین معناست که مثلا یک نماینده از یک حوزه انتخابیه برای این که یک وزیر یا مدیر اجرایی یا حتی یک استاندار، فلان اقدام را برای حوزه انتخابیه انجام دهند یک دستوراتی را به مدیر اجرایی می‌دهند. آن مدیر اجرایی هم برای این که بعدا زیر تیغ مجلس قرار نگیرد مجبور می‌شود این اقدامات را انجام دهد. این فرایند به معنای روابط ناسالم است.

این فعال سیاسی اصولگرا عنوان کرد: بنابراین تا وقتی مجلس در این دایره قرار دارد به نظر من نمی‌تواند در بعد نظارتی خودش مستقلا عمل کند چون خودش وام‌دار دستگاه‌های اجرایی است. مجلس وقتی می تواند در بعد نظارتی مستقل و مقتدر عمل کند که به یک نوعی وام‌دار قوه مجریه و مدیران استانی و منطقه‌ای نباشد.

او در پاسخ به این پرسش که، مجلس چه زمانی می‌تواند این گونه عمل کند؟ توضیح داد:  مجلس وقتی می‌تواند در بعد نظارتی قوی عمل کند که روابط نمایندگان با قوه مجریه اصلاح شود. وقتی که مدیر یا وزیری طبق خواسته و اقدام مدنظر نمایندگان با یک مدیر یا استانداری عمل نکند نمایندگان نیز در مقابل، او را با چند امضاء جمع کردن، استیضاح ‌می‌کنند. تا وقتی این موضوعات وجود دارد بحث نظارت شکل نمی‌گیرد و به یک نوعی باید آئین‌نامه داخلی مجلس اصلاح شود که دست مدیران قوه مجریه به این سادگی زیر ساتور نمایندگان مجلس نباشد. به این ترتیب نمایندگان می‌توانند مسائل کلان را نظارت کنند نه اینکه چرا فلان پول را در فلان روستای استان بودجه‌اش را اختصاص نمی‌دهند بنابراین وزیر را استیضاح می‌کنند! این همان روابط ناسالم است.

ناصر ایمانی توضیح داد: به نظر من مشکل نظارت مجلس را باید در خود مجلس جستجو کرد و نه در قوای دیگر. فکر نکنیم چون نمایندگان نظارت می‌کنند اما قوه مجریه عمل نمی‌کند، ممکن است این باشد اما اصل ماجرا این نیست. علت اینکه مجلس نمی‌تواند خوب نظارت کند به روابط ناسالم برمی گردد و باید اصلاحاتی انجام شود که این روابط سالم باشد بنابراین هم مدیران اجرایی قوه مجریه با اقتدار بیشتری می‌توانند به کارشان ادامه دهند و همیشه در ترس و لرز نیستند و مرتبا برایشان نامه از مجلس نمی‌آید که این کار را انجام بده یا نده؛ در عین مجلس هم می‌تواند با قدرت بیشتری نظارت‌های کلان داشته باشد نه اینکه فلان وزیر و استاندار در فلان شهرستان اقدامی انجام ندادند، بعد بگویند، این دلیل ناکارآمدی این وزیر است و بعد استیضاح و رأی عدم اعتماد.

ناصر ایمانی در این باره که نمایندگان مجلس یازدهم صرفا نباید بر بحث نظارت توجه کنند و تصویب قانون نیز باید مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: قوانین زیاد اتفاقا به هرج و مرج و بی‌نظمی می‌انجامد. باید تعداد قوانین کم باشد. اینکه هر مجلسی افتخار کند که ما این اندازه قانون تصویب کردیم، این اصلا افتخار نیست. مهمترین کار مجلس این است که عمدتا به اصلاح قوانین گذشته بپردازد یعنی ببیند که قوانین گذشته در هر زمینه امور ثبتی، واگذاری‌های دولتی، امور بانکی و... چه ضعف‌هایی دارد، چه مشکلاتی دارد، اینها را اصلاح کند. این بزرگ‌ترین کاری است که این مجلس می‌تواند انجام دهد. امیدواریم این مجلس در پایان کارش کارنامه‌ای که ارائه می‌دهد یکی از مجالسی باشد که کمترین تصویب قانون را داشته باشد اما بیشترین اصلاحات را انجام داده باشد.

این چهره سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که آیا این مجلس بیشتر مصوبات اقتصادی را مدنظر قرار خواهد داد؟ نیز گفت: پاسخ این سوال هم بله و هم خیر است. همچنین بستگی دارد که چه قوانینی باشد و ما نیز تا چه اندازه به قوانین نیاز داریم؟ باید بررسی کرد آیا مشکل ما برای مسائل اقتصادی مشکل قوانین است؟ یعنی کمبود قانون داریم که در حال حاضر وضعیت اقتصادی مردم این گونه است؟ یا مشکل از چیزهای دیگر است. باید بررسی کنیم این مسائل از کجا سرچشمه می‌گیرد و آنها را رفع کنیم. این مجلس می‌تواند تا پایان امسال ۵۰ مصوبه اقتصادی داشته باشد. ممکن است یک مجلس دو مصوبه داشته باشد اما شرایط اقتصادی مردم، بسیار تغییر کند

کد خبر 516707

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس DE ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
    0 0
    به اقای نیکزادبگوییدبروداول کارهای خلاف احمدی نژادرادرست کندنه کسان دیگر.می دانیدچرانماینده شدیدچون هیچکس رای نداده است.