مدیرکل زندان‌های استان البرز گفت: اقدامات ضد کرونایی در زندان‌های استان البرز انجام می‌شود، در حال حاضر وضعیت زندان‌ها سفید است.

زندان کرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از سید مهر، عبدالله مرتضوی افزود: از همان روزهای نخست شیوع این ویروس قرنطینه سه لایه در زندان‌های استان اجرا شد.

وی اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در زندان‌ها را به دلیل تراکم بالای جمعیت کیفری غیرممکن دانست و گفت: تلاش کرده‌ایم همه پروتکل‌های بهداشتی در زندان‌های استان اجرا شود.

مدیرکل زندان‌های استان البرز با تأکید بر اینکه تا پیش از شیوع ویروس کرونا قرنطینه یک‌لایه در زندان‌ها اجرا می‌شد، اظهارکرد: از زندانیان جدید تست بیماری اچ. آی. وی و دیگر بیماری‌های واگیردار گرفته می‌شود و مبتلایان در قرنطینه نگهداری و مراقبت می‌شوند.

راه‌اندازی کلینیک ویژه کرونا در زندان‌های البرز

مرتضوی اظهارکرد: حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد زندانیان جدید به دلیل اعتیاد به مواد مخدر، ابتلا به یک بیماری ویروسی یا داشتن اختلالات روحی - روانی وارد کلینیک مثلثی می‌شوند، یک ضلع این کلینیک برای رسیدگی به وضعیت زندانیان درگیر اعتیاد، ضلع دوم ویژه زندانیان با اختلالات روحی- روانی و ضلع سوم برای زندانیان مبتلا به بیماری ویروسی است، در این کلینیک مثلثی کادر درمانی متشکل از مددکار اجتماعی، پزشک عمومی و روان‌پزشک حضور دارند.

وی بیان کرد: در زندان‌های استان البرز به‌جز کلینیک مثلثی، کلینیک ویژه بیماری کرونا نیز راه‌اندازی شده است و بر اساس آن طرح قرنطینه سه لایه اجرا می‌شود.

مدیرکل زندان‌های استان البرز گفت: طی سه ماه گذشته زندانیان مشکوک به علائم کرونا برای دو هفته در قرنطینه لایه دوم نگهداری شده و پس‌ازآن برای مدتی چند روز در لایه سوم قرنطینه مراقبت می‌شوند.

انجام روزانه ۴۰ تست تشخیص کرونا در زندان‌های البرز

به گفته مرتضوی از محکومان جدید یا متهمانی که به مرخصی رفته و مجدد به زندان‌ها بازگشته‌اند روزانه حدود ۳۰ تا ۴۰ تست سنجش بیماری کرونا گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: وضعیت زندان‌های کشور سفید اعلام‌شده است،  از روز هشتم خردادماه و طبق بخشنامه معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها برنامه‌های اجتماع‌محور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا می‌شود.

مدیرکل زندان‌های استان البرز به اهمیت اجرای اقدامات اجتماع‌محور فرهنگی - تربیتی ویژه زندانیان اشاره کرد و افزود: آموزش‌های تحصیلی، تعلیم قرآن، نماز، کتاب‌خوانی و غیره ازجمله این اقدامات است که به دلیل شیوع کرونا مدتی لغو شده بود اما از هشتم خردادماه امسال مجدد از سر گرفته‌شده است.

مرتضوی افزود:اجرای اقدامات اجتماع‌محور موجب بازتوانی زندانیان می‌شود، وقتی زندانی آزاد شود با آموزش‌هایی که از قبل در قالب تقویت اعتقادات، مهارت‌های زندگی و افزایش سطح مسئولیت‌پذیری دریافت کرده، آماده بازگشت به جامعه است.

حمایت از ۱۲۰۰ خانواده زندانیان در البرز

وی گفت: در حال حاضر هزار و ۲۰۰ خانواده زندانیان استان البرز تحت نظر انجمن حمایت از زندانیان هستند، ۵۵۰ خانواده زندانی تحت پوشش این انجمن در کرج هستند.

مدیرکل زندان‌های استان البرز افزود: از سال گذشته انجمن حمایت از خانواده زندانیان در شهرستان‌های کرج، ساوجبلاغ، نظرآباد و هشتگرد فعالیت می‌کند.

مرتضوی با اشاره به اینکه در مناسبت‌های خاص کمک‌های نقدی و غیر نقدی در اختیار خانواده‌های زندانیان قرار می‌گیرد، گفت: امسال با اجرای طرح «نسیم مهر» ۶۰۰ بسته حمایتی به ارزش بیش از ۱۵۰ هزار تومان میان خانواده‌های زندانیان تحت حمایت توزیع‌شده است.

وی با این توضیح که در کنار انجمن حمایت از زندانیان استان البرز، ستاد دیه، بنیاد تعاون زندانیان و یک مرکز نیکوکاری فعالیت دارند، بیان کرد: ستاد دیه تنها نهاد مردمی در کشور است که رسالت آزادی زندانیان جرائم غیر عمد را عهده‌دار است، این نهاد مردمی درآمد دولتی ندارد و با کمک خیرین فعالیت‌های خود را پیش می‌برد.

فعالیت ۳۲۰ زندانی در اردوگاه حرفه‌آموزی البرز

به گفته مدیرکل زندان‌های استان البرز، بنیاد تعاون نیز در زمینهٔ حرفه‌آموزی زندانیان فعالیت دارد و بر اساس یک آئین‌نامه مشخص و تقسیم‌بندی زندانیان به کارگران در حال آموزش، نیمه ماهر و ماهر به آن‌ها حقوق پرداخت می‌شود.

مرتضوی تصریح کرد: حرفه‌آموزی زندانیان در قالب فعالیت‌های کارگاهی درون زندان‌ها یا در محیط بیرون دنبال می‌شود، در سال ۹۴ مرکزی برای اشتغال زندانیان به نام زندان باز در استان البرز تشکیل شد که بعدها مطابق قانون آئین دادرسی کیفری ماده ۵۶ و ۵۵۳ نظام نیمه آزادی، به اردوگاه حرفه‌آموزی و کاردرمانی زندانیان استان البرز تغییر نام پیدا کرد.

وی اضافه کرد: ۳۲۰ زندانی در اردوگاه حرفه‌آموزی و کاردرمانی استان البرز مشغول فعالیت هستند،   عموماً آن‌ها جرائم سبک و غیرخطرناک دارند که با گذاشتن وثیقه به اشتغال و حرفه‌آموزی در کارگاه‌های درون زندان‌ها و حتی محیط بیرون زندان می‌پردازند.

کد خبر 516603

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha