مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
۰ نفر

همدان این روزها اهدای زندگی رنگ دیگری به خود گرفته، همه با اهدای عضو و اهدای خون آشنا هستند اما اخیراً اهدای پلاسما آن‌هم فقط از سوی بهبودیافتگان کرونایی می‌تواند بیماران مبتلا به کرونا را نجات دهد وزندگی دوباره‌ای به آن‌ها ببخشد.

پلاسما

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، با توجه به تحقیقات انجام‌شده در کشور، در حال حاضر تزریق پلاسما تنها شیوه درمانی برای بیماران مبتلا به کرونا ویروس است که شرایط بالینی حادی دارند. ایمونوگلوبین موجود در خون افراد بهبودیافته، آن‌ها را حداقل تا یک سال ایمن کرده و این افراد می‌توانند با اهدای پلاسمای خون خود به روند درمان بیماران دیگر نیز کمک کنند.

مدیرکل انتقال خون استان‌ همدان در پاسخ به این سؤال که چه کسانی می‌توانند اهدای پلاسما داشته باشند؟ توضیح داد: افرادی که ابتلای آن‌ها بر اساس علائم بالینی، آزمایشگاهی یا حتی برخی رادیولوژی‌های انجام‌شده از ریه به کرونا ویروس اثبات‌شده و حداقل یک ماه از بهبودی آن‌ها گذشته باشد می‌توانند پلاسمای خون خود را اهدا کنند.

دکتر افشین محمدی ادامه داد: سن اهداکننده باید بین ۱۸ تا ۶۰ سال باشد، بیماری زمینه‌ای نداشته باشند، داروی خاصی مصرف نکنند و خانم اهداکننده نباید سابقه بارداری داشته باشد. در اهدای پلاسما فقط زردآبه خون منتقل‌شده و گلبول‌های قرمز نقشی ندارند بنابراین افرادی که کم‌خونی دارند نیز می‌توانند پلاسما اهدا کنند.

وی درباره روند اهدای پلاسما در استان گفت: این افراد توسط پزشک موجود در مرکز معاینه و مشاوره شده و یک تست سریع از آن‌ها گرفته می‌شود تا مطمئن شویم فرد در حالت ایمن است یعنی به کرونا ویروس مبتلا شده و بهبودیافته است.

مدیرکل انتقال خون استان‌ همدان اضافه کرد: پلاسمای افراد بهبودیافته حاوی آنتی‌بادی‌هایی است که وقتی به بدن فرد بیمار تزریق می‌شود مانند پادتن عمل کرده و این روش در بهبود فرد مبتلا می‌تواند مؤثر باشد.

وی درباره شرایط اهدای پلاسما در همدان بیان کرد: دریافت پلاسما از حدود دو هفته پیش در همدان آغازشده و تاکنون از ۱۵ نفر و از هر نفر حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ سی‌سی پلاسما دریافت کرده‌ایم. پلاسمای دریافتی در مرکز انتقال خون نگهداری می‌شود تا پروتکل درمانی صحیح آن مشخص شود. پلاسما تا یک سال قابلیت نگهداری دارد و در حال حاضر محققان تلاش می‌کنند بهترین شیوه برای بیشترین اثربخشی آن را استخراج کنند.

محمدی افزود: تاکنون در همدان فقط سه مورد تزریق پلاسما در بیمارستان‌های شهید بهشتی و فرشچیان سینا داشتیم که با توجه به درخواست بیمارستان و شرایط بیمار اجازه ترخیص پلاسما از مرکز انتقال خون استان را دادیم.

وی در رابطه با شرایط بهبود این بیماران اظهار کرد: پس از دو هفته ارزیابی و مقایسه آن با بیماری که پلاسما دریافت نکرده می‌شود در رابطه با روند بهبود اظهارنظر کرد اما نمی‌توان از روی نتایج آزمایش‌ها دو نفر نتیجه‌گیری کلی داشت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینای همدان نیز درباره انتخاب افراد برای تزریق پلاسما گفت: دستورالعملی وجود دارد که ما بر اساس آن فقط می‌توانیم به افرادی که روند بهبودی مناسبی ندارند، اکسیژن خون آن‌ها کاهش‌یافته، به ICU نیاز دارند و به درمان‌های معمولی پاسخ نمی‌دهند، پلاسما تزریق کنیم.

دکتر ابراهیم جلیلی ادامه داد: از دو هفته گذشته که با هماهنگی انتقال خون استان مجوزهای لازم برای تزریق پلاسما در همدان صادر شد، ما تزریق پلاسما برای بیماران واجد شرایط را آغاز کرده‌ایم. آزمایش‌های بیماری عفونی هم کامل روی فرد انجام می‌شود تا مطمئن شویم حامل بیماری دیگری نیست.

وی درباره شرایط بالینی افرادی که پلاسما دریافت کرده‌اند، توضیح داد: این افراد باید دو هفته تحت نظر باشند و شرایط آن‌ها با بیمارانی که پلاسما دریافت نکرده‌اند مقایسه شود اما حال عمومی آن‌ها رو به بهبود بوده و اکسیژن خون آن‌ها افزایش‌یافته است.

جلیلی در رابطه با ساخت واکسن با استفاده از پلاسمای خون افراد بهبودیافته بیان کرد: کرونا ویروس یک بیماری ناشناخته است و ایمونوگلوبین ترشح‌شده در خون افراد بهبودیافته به‌صورت دائمی نیست چراکه در کرونا مانند آنفلوانزا شکل و تیپ ویروس تغییر می‌کند، سطح ایمونوگلوبین خون کاهش می‌یابد و ممکن است مدت ایمنی فرد محدود باشد بنابراین امکان ساخت واکسنی که فرد را تا آخر عمر ایمن کند، وجود ندارد.

رئیس بیمارستان شهید بهشتی همدان نیز بیان کرد: پس از گذشت هفت ماه از اپیدمی کرونا هنوز درمان قطعی این بیماری در دنیا پیدا نشده است، در ایالات‌متحده و ژاپن برای بیمارانی که شرایط خاصی دارند از دارویی به نام رمدسیویر به‌صورت گسترده استفاده می‌شود اما این دارو فعلاً وارد بازار ایران نشده و هنوز در رابطه با قطعیت تأثیرگذاری این دارو نیز اطلاعاتی نداریم.

دکتر محمدعلی عباسی ادامه داد: یکی از شیوه‌های درمانی که از همان ابتدا در چین آغازشده، استفاده از پلاسمای افراد بهبودیافته است به‌طوری‌که دریافت پلاسما از افراد اهداکننده برای آن‌ها هیچ خطری ندارد.

وی بیان کرد: اگر در بیمارستان بیماری با شرایط بالینی نامساعد وجود داشته باشد فعلاً تنها درمان موجود، تزریق پلاسما است، در بیمارستان مسیح دانشوری و بقیة‌الله الاعظم (عج) تهران پس از تزریق پلاسما نتایج امیدبخش بوده، تعداد مرگ‌ومیر کمتر و زمان بستری بیماران کوتاه‌تر شده است.

عباسی در رابطه با تزریق پلاسما در بیمارستان شهید بهشتی گفت: بیمار جوانی ۳۷ ساله بود که بدون هیچ بیماری زمینه‌ای به کرونا مبتلا شده و شرایط بالینی مساعدی نداشت و ما مجبور به تزریق پلاسما شدیم، پس از تزریق حال عمومی این بیمار بهتر شده بود اما مجدداً امروز حال آن بدتر شد و قرار است مجدد تزریق پلاسما صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا تزریق پلاسما محدود است؟ مطرح کرد: همان‌قدر که پیوند کلیه یا پیوند کبد برای فرد عوارض دارد، تزریق پلاسما به‌عنوان یک پروتئین خارجی در بدن نیز عوارض خاص خود را دارد بنابراین فقط در شرایطی که مجبور باشیم و بیمار شرایط نامساعدی داشته باشد از آن استفاده می‌کنیم.

کد خبر 516591

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha