مراسم تجلیل از علی مطهری که هشتمین دوره مجلس در قامت یک اصولگرا وارد پارلمان شد در حزب اعتماد ملی برگزار شد.

تجلیل اعتماد ملی از علی مطهری

به گزارش همشهری آنلاین برنامه تجلیل از علی مطهری با عنوان « درستایش صراحت» با حضور الیاس حضرتی، اسماعیل گرامی مقدم ، محمد جواد حق شناس و جمعی از فعالان سیاسی و اعضای حزب اعتماد ملی در دفتر سیاسی این حزب برگزار شد.

روزنامه اعتماد نوشت: مجلس یازدهم هفته گذشته رسما آغاز به کار کرد تا منتخبان شهرها و شهرستان‌های کوچک و بزرگ ایران در کم‌رمق‌ترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی تحت ریاست محمدباقر قالیباف، شهردار پرحاشیه روزهای نه چندان دور و نه چندان نزدیک تهران در شرایطی ردای نمایندگی را به تن کنند که ناظران و تحلیلگران به‌ جای خالی چهره‌هایی چشم دوخته‌اند که در مجالس دهم و پیش از آن نماد صراحت پارلمان به شمار می‌رفتند. آن تصویر دسته‌جمعی منتشر شده از حمیدرضا حاجی‌بابایی، قالیباف و یاران اصولگرای‌شان دقیقا یادآور تصویر امیدی‌ها بود در پارلمان دهم با این تفاوت که به‌ جای علی مطهری، مسعود پزشکیان، قاسم میرزایی‌نیکو و... چهره‌هایی جشن پیروزی برپا کرده‌اند که دست‌کم میان افکار عمومی اگر به محافظه‌کاری شهره نباشند، نشانی از صراحت و شجاعت ندارند. کسی نمی‌داند مشارکت ۲۶ درصدی در تهران و ۴۲ درصدی کل ایران با حضور چهره‌هایی نظیر مطهری تا چه حد تغییر می‌کرد و آیا باز هم لیست اصولگرایان یا همان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب که با هزار و یک اختلاف درون‌گروهی در دقیقه ۹۰ تهیه شد، می‌توانست ۳۰ کرسی تهران را تصاحب کند یا اینکه برخی کرسی‌ها به اصلاح‌طلبان یا حداقل چهره‌هایی معتدل‌تر تعلق می‌گرفت. در هر حال آنچه از شواهد و قرائن پیداست، آن است که شورای نگهبان خود ترجیح داد نمایندگان صریح‌تر را کنار بگذارد تا مجلس یازدهم شبیه‌ترین مجالس به پارلمان هشتم باشد. این موارد اما سبب نشد که اصلاح‌طلبان فراموش کنند اقدامات و اظهارات منتخبان‌شان را. حزب اعتماد ملی این میان پیشقدم شد تا به عنوان یکی از احزاب اصلاح‌طلب که اتفاقا طعم تلخ ردصلاحیت شورای نگهبان را در دوره‌های مختلف چشیده، از علی مطهری به پاس سال‌ها صراحت لهجه تقدیر کند.

  • مرد نامه‌های سرگشاده

علی مطهری در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در قامت یک اصولگرا وارد پارلمان شد ولی صراحت و شجاعتش چیزی نبود که فعالان منتهی‌الیه راست سیاست ایران تحملش کنند. او آن روز که همه پارلمان یک‌صدا از لزوم مجازات معترضان به نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری می‌گفتند، از رفتار مغایر قانون با آنان انتقاد کرد و همین انتقادات روزبه‌روز او را دورتر از جریانی کرد که حالا از میان قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی، دو قوه را تمام و کمال در اختیار گرفته است. دوری مطهری از اصولگرایان سبب نزدیکی او به اصلاح‌طلبان شد و او حالا یکی از شجاع‌ترین اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود، آنقدر شجاع که در نامه‌ای سرگشاده به رهبری از رفتار و کردار شورای نگهبان انتقاد و پیشنهاد تشکیل هیاتی مستقل زیر نظر ایشان برای بررسی ردصلاحیت‌شدگان را مطرح کند، پیشنهادی که البته نه با آن موافقت شد و نه مخالفت. شاید بتوان مطهری را مرد نامه‌های سرگشاده نام نهاد. تلاش او این بود که هر جا لازم می‌شد حرفش را به گوش مردم و البته مسوولان امر برساند ولی با درنظرگیری هزار و یک محدودیت روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها امکان انتشار مستقل آن در یک رسانه خاص وجود نداشت، به نامه پناه برد و از احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و فرماندهان سپاه گرفته تا سید ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه و صادق آملی‌لاریجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را با انتقادات تند و تیزی مواجه کرد. انتقاداتی که خود او معتقد است اگر نبود و «چشم» گفته بود، صلاحیتش از سوی شورای نگهبان برای حضور در مجلس یازدهم مورد تایید قرار گرفته بود.

  • تقدیر از یک نماینده واقعی

همین ویژگی‌های شخصیتی مطهری و البته پیگیری‌اش، سبب شد تا حزب «اعتماد ملی» همان‌طور که گفته شد در قامت یکی از احزاب سرشناس اصلاح‌طلب از او به عنوان نماد شجاعت و صراحت تقدیر کند. الیاس حضرتی، قائم‌مقام حزب «اعتماد ملی» و نماینده تهران در مجلس دهم که با تفسیر شورای نگهبان از نظارت استصوابی صلاحیتش برای حضور در انتخابات پارلمان یازدهم مورد تایید قرار نگرفت، در همین راستا با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی علی مطهری که او را از سایر نمایندگان و فعالان سیاسی حال حاضر جمهوری اسلامی مجزا کرده به «اعتماد» می‌گوید: «در مجلس شورای اسلامی همواره نمایندگان کوشیده‌اند از آیت‌الله مدرس پیروی کرده و اصطلاحا به او اقتدا کنند اما بنده معتقدم آقای مطهری نیز از جمله نمایندگان سرشناس و خوبی محسوب می‌شود که به معنای واقعی کلمه، نماینده مردم بود.»

حضرتی گفته است: «حزب «اعتماد ملی» تصمیم گرفت که پس از پایان مجلس دهم و به‌ واسطه قدردانی از زحمات نمایندگان، از یک نفر از آنان که سمبل واقعی آزادگی است، تقدیر کند که با درنظرگیری فاکتورهای مختلف، آقای مطهری انتخاب شدند. آقای مطهری در طول سال‌های حضورش در مجلس شورای اسلامی بارها و بارها برای دفاع از حق و حقوق ملت از اقوام و گروه‌های مختلف اقدام کرد و از این‌رو بهترین فرد برای این مقام است. او امروز تصویر واقعی نماینده‌ای است که حریت لازم را دارد و با قدرت حق‌گویی خود همواره از مردم و منافع آنان دفاع کرد پس واقعا تقدیر از کردار و گفتارش امری لازم و ضروری محسوب می‌شود.»

قائم‌مقام دبیرکل حزب «اعتماد ملی» با بیان اینکه «نمایندگانی چون علی مطهری در مجلس دهم کم نبودند اما او ویژگی‌های شخصیتی خاص خود را دارد»، یادآور می‌شود: «نمایندگان برای آنکه بتوانند همواره استقلال خود را حفظ کنند و حریت لازم را در مواجهه با بحران‌های مختلف داشته باشند، اول باید شجاع دل باشند و صریح‌اللهجه و دوم از هرگونه حاشیه به دور باشند که علی مطهری واقعا چنین بود. او در مجلس دهم بارها و بارها وضعیت محصوران را پیگیری کرد و خواستار رفع حصر شد. مشکلات و معضلات دانشجویان و برخوردهای امنیتی صورت گرفته با آنان را نیز مد توجه قرار داد و در این مسیر مطالب و انتقاداتی را از قوه قضاییه مطرح کرد. درباره نظارت استصوابی و دفاع از حق و حقوق ملت نیز سکوت نکرد و در مواجهه با هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام از صراحت و شجاعت لازم برخوردار بود. همه این اقدامات در کنار هم سبب شد تا از او چهره‌ای حر و آزاده در یاد و خاطر مردم بماند که نیازمند تقدیر است.»

  • اگر مطهری‌ها نباشند...

با همه این تفاسیر اما حالا شاید پرسش اصلی آن باشد که مجلس یازدهم با حضور پررنگ یک جناح و صدا در آن و فقدان آزادگانی چون علی مطهری، چه وضعیتی پیدا خواهد کرد. حضرتی در پاسخ به این پرسش در ابتدا به ویژگی‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی و شهید مطهری اشاره کرده و تاکید می‌کند که علی مطهری در بیان نظرات و عقایدش و دفاع از حق و حقوق ملت همچون آنان با هیچ فرد و نهادی تعارف نداشت. او همچنین در ادامه نمایندگان یازدهمین دوره مجلس را مخاطب قرار داده و می‌گوید: «نمایندگان باید بدانند که آنچه می‌تواند باری از دوش مردم بردارد، صراحت و شجاعت آنان است. نمایندگان در مجلس بیل نمی‌زنند ولی زبان آنها یکی از ابزارهای آنان برای دفاع از حق و حقوق مردم است ولی این زبان زمانی می‌تواند کارایی لازم را داشته باشد که نمایندگان سالم باشند و صادق. اگر از این ویژگی‌ها برخوردار باشند قطعا در مواجهه با مشکلات و مسائل مختلف جانب حق را خواهند گرفت.» حضرتی همچنین درباره فقدان مطهری و مطهری‌ها در پارلمان یازدهم می‌گوید: «به عقیده من فقدان چهره‌هایی نظیر آقای مطهری می‌تواند خسارت و خسرانی بزرگ برای مجموعه نظام جمهوری اسلامی و به‌ویژه قوه مقننه باشد، اما امیدوارم مجلس یازدهمی‌ها با پیروی از آیت‌الله مدرس در مسیری گام بردارند که چهره‌هایی چون مطهری و بسیاری دیگر از نمایندگان مجلس دهم در آن گام برداشتند.»

  • تصاویری از مراسم تجلیل از علی مطهری که در دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی برگزار شد را ببینید:

کد خبر 516394

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha