روند ابتلا به بیماری کوید ۱۹ در سیستان و بلوچستان همچنان سیر صعودی داشته و برخلاف تصور عامه هر چه دمای هوا در این استان افزایش می‌یابد، تعداد موارد مثبت کرونا نیز بیشتر می‌شود. این در حالی است که در روزهای آغازین شیوع این بیماری به دلیل رعایت نکات بهداشتی و در خانه ماندن مردم، آمار مبتلایان این استان بسیار کمتر از دیگر نقاط کشور بود.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، پس از گذشت ۴ ماه از حضور ویروس کرونا در ایران اکنون به قطعیت می‌توان گفت که تنها راه مبارزه با این بیماری حفظ و رعایت بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی است کاری که شاید ابتدا رعایت آن سخت به نظر برسد اما با توجه به ماندگاری ویروس کرونا می‌تواند به یک عادت اجتماعی تبدیل شود تا کمترین هزینه در مقابله با این ویروس جان سخت را پرداخت کنیم.

از طرفی گرمای هوا در شهرهای سیستان و بلوچستان و افزایش روند موارد ابتلا در این استان ثابت کرد که این ویروس در دمای بالا هم کار خود را پیش می‌برد. با وجود اینکه در روزهای گذشته دمای حداقل ۱۵ شهرستان این استان بیش از ۳۷ درجه سانتی‌گراد بود اما آمار روزانه کرونا حکایت از ابتلای بیش از ۶۰ نفر دارد که فقط و فقط نتیجه رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی است.

به گفته یکی از اعضای هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری زمان ماندگاری ویروس کوید ۱۹ درجهان مشخص نیست و به همین دلیل مردم باید زندگی خود را با این ویروس وفق دهند، زیرا به زمان قبل از کرونا بر نمی‌گردیم و باید نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کنیم.

از طرفی دکتر روحانی نیز در جلسه هیات دولت ضمن ابراز امیدواری از اینکه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در آینده شاهد مهار کرونا در کشور باشیم، گفت: البته همچنان باید نسبت به رعایت دستورالعمل‌ها و حفظ فاصله‌گذاری‌ها تا زمانی که مسئولان بهداشت کشور بر آن تأکید دارند، تلاش کنیم.

وزیر کشور نیز از تصویب پیشنهاد بازگشایی همه مساجد کشور برای برگزاری نماز جماعت، افزایش فعالیت پاساژها و مراکز تجاری و نیز اجرای طرح‌های سالم سازی دریا در استان‌های ساحلی کشور در کمیته اجتماعی در راستای «همزیستی مسالمت آمیز با ویروس کرونا» خبر داد و گفت که این پیشنهادها در نشست کمیته اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا تایید شده اما باید در ستاد ملی مدیریت این بیماری به تصویب نهایی برسد.

قبل از این نیز مدارس به منظور رفع اشکالات و سئوالات دانش‌آموزان بازگشایی شد و هم اکنون برخی از مدارس در حال آماده شدن برای برگزاری امتحانات نهایی در پایه های نهم و دوازدهم به صورت حضوری هستند. ساعت کاری ادارات نیز به حالت قبل از کرونا برگشت. بعد از این هم نوبت به بازگشایی دانشگاه‌ها می‌رسد و به طور کلی می‌توان گفت همه چیز به سر جایش باز می‌گردد اما در این میان سبک زندگی و رفتار اجتماعی ما باید تغییر کند تا از میزان نگرانی‌ها در خصوص ابتلا به کرونا کاسته شود.

این روالی است که بسیاری از کشورهای دیگر که دارای آماری به مراتب بالاتر و بیشتر از ایران بوده‌اند اکنون با پشت سر گذاشتن دوران پیک کرونا در حال انجام آن هستند. کشورهایی مانند اسپانیا و ایتالیا که بیشترین آمار ابتلا و مرگ و میر کرونا در اروپا را به خود اختصاص دادند حالا تصمیم گرفته‌اند آرام آرام و با حفظ پروتکل‌های بهداشتی مرزهای کشور خود را باز کنند و حتی از آغاز به کار دوباره صنعت گردشگری خود خبر داده‌اند. این در حالی است که در این کشورها آمار ابتلا به کرونا روند نزولی دارد اما در سیستان و بلوچستان این طور نیست و با وجود روند صعودی موارد ابتلا، طبق تصمیمات ستاد مقابله با کرونا شرایط باید به حالت عادی بازگردد. بنابراین مردم باید بیاموزند چگونه با کرونا زندگی کنند.

ضرورت تجدیدنظر در سبک زندگی

حدود چهار ماه است که شستن دست‌ها قبل و بعد از انجام هر کار، استفاده از ماسک و دستکش برای حضور در بیرون از خانه و خودداری از رفت و آمدهای غیرضروری به مهمترین عادت‌های رفتاری در برخی افراد جامعه تبدیل شده است اما آنچه از رفتار اکثر مردم در کوچه و بازار مشاهده می‌شود نشان دهنده آن است که هنوز خیلی ها همین چند رفتار ساده را در زندگی خود رعایت نمی‌کنند که این نوع حرکات سبب می‌شود تا کسانی که اهل مراعات هستند در دایره تنگ‌تری قرار بگیرند تا از مهلکه جان سالم به در ببرند. سوال این است که آیا کرونا می تواند سبک زندگی گذشته ما را تغییر دهد؟

یک جامعه شناس در این باره بر اهمیت تغییر سبک زندگی در شرایط فعلی تاکید کرد و گفت: واقعیت این است که زندگی ما سرشار از عادت‌های رفتاریِ کم و بیش غلط است که امروزه به نقطه ضعفی جدی در برابر کرونا تبدیل شده و از همین نقطه ضعف‌ نیز می‌تواند ضربه سنگین خود را به ما و جامعه وارد کند.

زهره سرگزی افزود: بعد از شیوع کرونا دستورالعمل‌های بهداشتی ساده اما مهمی از طریق رسانه ها در اختیار مردم قرار گرفت که سبک زندگی را به سمتی بهداشتی و یا به اصطلاح پاستوریزه هدایت کرد اما همه می‌دانیم که چنین سبک زندگی سالمی تنها در تعداد کمی از افراد جامعه، و آن هم نه به طور کامل رعایت می‌شود.

وی ادامه داد: برای اینکه، بتوانیم این نقطه ضعف‌ها را برطرف کنیم و در برابر حریف و هماوردی قوی چون ویروس کووید-۱۹ توان  مقابله داشته باشیم چاره‌ای جز تغییر و یا تعلیق برخی رفتارها، باورها، ارزش‌ها، آداب، رسوم و... نداریم.

این مدرس دانشگاه افزود: آنچه که در عمل می‌بینیم این است که هنوز، با وجود رشد تصاعدی شیوع کرونا، زیادند آدم‌هایی که نه تنها همراه نیستند، بلکه به نوعی در برابر هرگونه تغییری مقاومت می‌کنند.

سرگزی تصریح کرد: در این مورد پذیرش و یا مقاومت در برابر تغییر سبک زندگی حرف اول را می‌زند به ویژه اینکه تعطیلات تابستانی را در پیش داریم و این ایام معمولا فصل دورهمی‌ها و دید و بازدیدهای خانوادگی است. سیر وسفر و مسافرت نیز مختص به این فصل است که هرچند بالقوه مستعد پخش سراسری ویروس کرونا است اما گذشتن از خیر آن برای همه آسان نیست.

وی اظهار کرد: می توان مقاومت برخی از مردم در مقابل پذیرش کرونا و اجرای دستورالعمل‌های پیشگیرانه پزشکی را در چارچوب مقاومت در برابر تغییر سبک زندگی تفسیر کرد.

این جامعه شناس خاطر نشان کرد: شاید برای همه آسان باشد که روزی ۱۰ یا ۲۰ بار دستشان را با آب و صابون بشویند، از ماسک و دستکش استفاده کنند، و آنانی که خودرو شخصی دارند قید وسایل نقلیه عمومی را بزنند، اما خود قرنطینگی  و حبس و حصر خانگی اعضای خانواده، برای همه به آسانی میسر نیست. سؤال این است که چه باید کرد؟ چاره‌ای نیست همه باید شرایط اضطراری به وجود آمده را بپذیریم، در سبک و شیوه زندگیمان تجدیدنظر کنیم.

وی افزود: در این میان فضای مجازی و بستر اینترنت شرایط را برای ما بسیار قابل تحمل تر کرده است و اگر تنها چند لحظه تصور کنیم که کرونا ۱۰ سال قبل در جهان شیوع پیدا می کرد به اهمیت این بستر مجازی در زندگی کنونی خود پی خواهیم برد. پس اکنون که چنین بستری در اختیار داریم بهتر است از آن برای تغییر در برخی آداب و رسوم خود مانند دید و بازدیدها، مجالس عزا یا حتی شادی استفاده کنیم.

مدرس دانشگاه ادامه داد: در این سبک زندگی جدید هر کس باید خودش مسئول رعایت بهداشت فردی و اجتماعی باشد و هر کس اینگونه فکر کند که دیگران نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند پس من هم رعایت نکنم برداشتی اشتباه و سنگین است. در واقع ما نباید دیگران را مسئول حفظ بهداشت فردی خودمان بدانیم بلکه خود را مسوول بهداشت فردی و اجتماعی بدانیم. اینگونه بسیاری از جر و بحث‌ها بویژه با افرادی که در برابر دستورات بهداشتی مقاومت می کنند از زندگی روزمره ما حذف می‌شوند. از طرفی اینگونه می‌توانیم به بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی که در گذشته داشتیم برگردیم.

سرگزی تصریح کرد: به همراه داشتن چند ماسک و دستکش و یک محلول یا ژل ضدعفونی کننده در کیف و یا خودروی شخصی کار سختی نیست و به ما کمک می کند تا هنگام حضور در اماکنی مانند پارک، بانک، اداره، بازار و ... از خود در برابر ویروس کرونا محافظت کنیم.

"فاصله اجتماعی" مهم‌ترین توصیه برای زندگی با کرونا

براساس اعلام وزارت بهداشت؛ سیستان و بلوچستان یکی از استان‌هایی است که بیشترین شهر دارای وضعیت قرمز را دارد. علاوه بر این سایر نقاط استان نیز در وضعیت زرد قرار دارند بنابراین رعایت فاصله اجتماعی و نکات بهداشتی و همچنین اجتناب از سفرهای غیر ضروری به شهرهای دیگر مهمترین توصیه پزشکان در این دوران است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی منجر به وخیم تر شدن اوضاع خواهد شد.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری بیان کرد: شهروندان بالای ۶۰ سال، افراد دارای بیماری‌های مزمن مثل دیابت یا بیماری‌های صعب‌العلاج و دچار نقص سیستم ایمنی از جمله افراد در معرض خطر هستند. متاسفانه در میان افراد فوت شده بر اثر کرونا، تعداد افرادی که در گروه‌های در معرض خطر بودند بیشتر است.

وی تاکید کرد: تمامی مردم جامعه بویژه افرادی که در گروه در معرض خطر قرار دارند باید بسیار مراقب سلامت خود باشند چون مهم‌ترین اصل در پیشگیری از کرونا توجه به اصول بهداشتی و خودمراقبتی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی که در تجمع‌های اخیر شاهد آن بودیم احتمال افزایش موارد ابتلا را در پی دارد. اگرچه همکاران ما همچنان در آماده باش کامل هستند اما هر مورد ابتلای جدید به معنای در معرض خطر بودن تعداد زیادی از افرادی است که وی در مدت زمان ناقل بودن، با آنان ارتباط داشته است.

وی اضافه کرد: در ۱۰ روز پیش آمار روزانه بستری بیماران مبتلا به کوید-۱۹ در استان زیر ۳۰ نفر بود اما اکنون آمار بستری ها روزانه به ۷۰ مورد رسیده است.

دکتر هاشمی گفت: از ابتدای بروز کرونا در استان تا کنون حدود ۳۰ درصد از تخت‌های ویژه اشغال شد و در صورت افزایش تعداد مبتلایان، تا ۵ برابر این آمار هم امکان  رسیدگی به بیماران را داریم. خوشبختانه در روستای نجف آباد خاش و روستاهای اطراف آن، در دو روز گذشته آمار بیماران بستری بر اثر کرونا به صفر رسیده است و امیدواریم که موارد ابتلا جدید گزارش نشود.

موارد بستری کرونا در سیستان ۳ برابر شده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل نیز گفت: با وجود تاکیدها و در خواست‌های فراوان نظام سلامت، توصیه‌های بهداشتی از سوی مردم جدی گرفته نشده و آمار در منطقه سیستان رو به افزایش است.

دکتر هادی میرزایی افزود: در موج جدید ابتلا به کرونا، هم اکنون آمار بیماران بستری در این منطقه نسبت به قبل از آن به سه برابر افزایش یافته است.

این شرایط درحالی است که منطقه سیستان در شمال سیستان و بلوچستان کانون بیماری سل در ایران به شمار می‌آید و به دلیل خشکسالی‌های طولانی مدت یکی از پر گردوغبارترین مناطق کشور است به همین دلیل اکثر مردم این منطقه زمینه بیماری‌های تنفسی را دارند و در صورتی که نکات بهداشتی و دستورات پزشکی در خصوص جلوگیری از کرونا در این منطقه رعایت نشود بطور قطع با بحران بزرگتری روبرو خواهیم شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر نیز بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی تاکید کرد و گفت: روند ابتلا به ویروس کرونا در حوزه زیرپوشش این دانشگاه روبه فزونی و نگران کننده است. با وجود توصیه‌های مکرر حضور مردم در اجتماعات خانوادگی، مذهبی، اجتماعی و مراسم شادی و عزا سبب افزایش روزانه مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ در این منطقه شده است.

دکتر محمدمهران امینی فرد افزود: هنوز بسیاری از مردم این ویروس را جدی نگرفته و همین مساله موجب نگرانی مسئولان بهداشت و درمان شده است.

وی تصریح کرد: آنگونه که مشخص است ویروس کرونا فعلا ماندگار شده و باید به زندگی با آن تا زمان کشف واکسن آنتی ویروس عادت کنیم و کار سختی نیز نیست تنها با رعایت بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی می توانیم از ابتلا به آن مصون باشیم.

کد خبر 516196

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha