استاندار خوزستان گفت: ضمانت‌نامه پیمانکار سابق پروژه آبرسانی به غیزانیه توسط دولت ضبط شد. این پیمانکار به دلیل افزایش قیمت و هزینه‌ها در اجرای این پروژه ناتوان بود.

غیزانیه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، غلامرضا شریعتی در حاشیه نشست صمیمانه با سادات، شیوخ، بزرگان و شورای بخش غیزانیه بیان کرد: غیزانیه بیش از ۱۵ سال با مشکل آب شرب روبه‌رو است. در این شرایط لازم بود طرح آبرسانی به غیزانیه به هر شکل ممکن، تکمیل شود و به همین منظور باید از منابع دیگری برای این اقدام استفاده می‌شد تاجایی که شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص داد و سازمان آب و برق خوزستان هم ۲۵ کیلومتر لوله را تامین کرد.

استاندار خوزستان با تاکید بر این که در این بین هماهنگی‌های لازم بین آبفای روستایی و شرکت مناطق نفت‌خیز به سختی انجام شد، گفت: مناقصه اجرای این طرح برگزار شد ولی بعد از انتخاب پیمانکار به یکباره با افزایش قیمت‌ها رو به‌رو شدیم و همین موضوع باعث انصراف پیمانکار شد زیرا منابع مالی که تامین شده بود دیگر جوابگوی نیاز پروژه نبود.

شریعتی تصریح کرد: انصراف پیمانکار باعث تشکیل پرونده در سازمان بازرسی و دادگستری شد؛ به این خاطر که وی به تعهدات خود عمل نکرد و  ضمانت نامه او از سوی دولت ضبط و در نهایت پیمانکار جدیدی انتخاب شد.

وی افزود: مشکل بعدی دیگری که باعث شد وعده آبرسانی به غیزانیه بر اساس زمان‌بندی اعلام شده محقق نشود؛ وجود معارضان دولتی(برق و نفت) و محلی بود.

این مسئول ادامه داد: نمی خواهم با تشریح این مشکلات از زیر بار قولی که به مردم غیزانیه داده ام شانه خالی کنم. در انجام این تعهد اهمال شد و از همین بابت لازم است از همه مردم منطقه عذرخواهی کنم؛ اما در هر صورت کار در حال پیشرفت است و در ۱۲ اردیبهشت ماه اعلام کردم که طی ۴۵ روز فاز اول پروژه به اتمام می‌رسد.

استاندار خوزستان یادآورشد:  برای فاز دوم این طرح که مربوط به اصلاح شبکه آب ۶ کیلیومتری در محدوده روستای صفیره است، تاکنون سه بار با وزیر نفت مذاکره کردم و  در نهایت ۱۰۰ میلیارد ریال برای این موضوع از سوی وزارت نفت اختصاص یافت.

نماینده عالی دولت در استان گفت: اصلاح شبکه آبرسانی این مسیر  نیز  طی هفته آینده آغاز می‌شود.

وی آب شرب منطقه را اساسی‌ترین مشکل موجود در غیزانیه عنوان‌کرد و افزود: این مشکل همچنان وجود دارد اما باید توجه داشت که عمده نقاط کشور، نیاز خود به آب شرب را از منابع زیرزمینی تامین می‌کنند که بعد از حفر چاه با یک خط انتقال جزئی، مشکل خود را حل می‌کنند.

استاندار خوزستان تصریح‌ کرد: اما این شرایط در خوزستان به علت مسطح بودن زمین و شور بودن آب‌های زیرزمینی، ۸۰ تا ۹۰ درصد آب شرب مردم استان از طریق آب‌های جاری تامین می‌شود و رودخانه‌های کارون، کرخه و مارون، منابعی هستند که عمدتا باید آب شرب پنج میلیون خوزستانی را تامین کنند.

شریعتی تامین آب از طریق آب‌های جاری را مستلزم هزینه‌های سنگین دانست و گفت: در این رابطه باید خطوط انتقال وسیع و ایستگاه‌های پمپاژ بزرگ ایجاد کرد که نگهداری این تاسیسات نیاز به هزینه‌های زیادی دارد.

محرومیت زدایی از غیزانیه مورد غفلت قرار گرفته است

وی ادامه داد: بخش غیزانیه از لحاظ وسعت شایسته شهرستان شدن را هم دارد ولی از نظر جمعیت درفرآیند تقسیمات کشوری به حد نصاب نرسیده است.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان با تاکید بر اینکه اوایل تصدی پست استانداری از بخش غیزانیه بازدید کردم، گفت: در همان دوره اعلام کردم این بخش که در مجاورت شهر اهواز است به دلیل غفلت‌های صورت گرفته دچار محرومیت‌های زیادی است.

استاندار خوزستان بیان کرد: یکی از مهمترین مشکلات این منطقه را می‌توان پایدار نبودن برق و یا فاقد برق بودن برخی از روستاهای آن عنوان کرد.

وی ادامه داد: فاقد گاز بودن این بخش و وجود ۴۵ کلاس کانکسی از دیگر محرومیت‌هایی بود که غیزانیه با آن درگیر بوده است. بعد از بازدیدی که برای اولین بار از منطقه صورت گرفت، تصمیم گرفتیم تغییرات اساسی در این بخش صورت بگیرد که رفع مشکل مدارس کانکسی، گام اول بود.

شریعتی خاطرنشان کرد: بحث برقدار شدن روستاها و همچنین پایداری  شبکه برق غیزانیه، اقدامی بود که با جدیت مورد پیگیری قرار گرفت.

نماینده عالی دولت در استان گفت: تاکنون برخی از روستاها از این امکان بهره‌مند شده‌اند و روستاهای دیگری از غیزانیه نیز در آینده نزدیک دارای انشعاب گاز خواهند شد.

هزینه ۱۴۰ میلیون دلاری مسئولیت‌های اجتماعی ۲۸ مخزن نفتی در خوزستان

استاندار خوزستان بیان کرد: دولت از این به بعد در برنامه‌ریزی های خود، توجه بیشتری نسبت به مناطق نفتی استان دارد. تلاش داشتیم که در بحث افزایش تولید ۲۸ مخزن نفتی مناطق نفت‌خیز جنوب، چهار درصد از منابع اجرای این پروژه به مسئولیت‌های اجتماعی و عمرانی ویژه استان اختصاص پیدا کند.

وی ادامه داد: چهار درصد این منابع، در حدود  ۲۲۲ میلیون دلار می شود و از این میزان تقریبا ۵۰ تا  ۶۰ درصد به استان خوزستان اختصاص خواهد یافت که معادل ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون دلار خواهد بود و برای مناطقی هزینه خواهد شد که این مخازن نفتی در آنها قرار دارند.

شریعتی اضافه کرد: سعی خواهد شد در قالب  توسعه مخازن، نیروهای مورد نیاز مشاغل ایجاد شده از خود این مناطق تامین شوند.

مردم بخش غیزانیه سوم خرداد ۹۹ در اعتراض به وضعیت بد آب آشامیدنی این بخش محروم و نیز اجرا نشدن طرح آبرسانی به این منطقه پرجمعیت تجمع کردند.

کد خبر 516189

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha