«مرکز داده اقماری شماره یک» شبکه ملی اطلاعات با سرمایه‌گذاری هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی توسط رییس‌جمهوری افتتاح شد.

روحانی و افتتاح بزرگ‌ترین مرکز داده کشور

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مراسم «رونمایی از پیشران اقتصاد دیجیتال»صبح امروز با حسن روحانی حضور رئیس جمهوری، وزیر ارتباطات، رییس سازمان فناوری اطلاعات، خبرنگاران و فعالان حوزه فناوری اطلاعات برگزار و طی آن بزرگ‌ترین دیتاسنتر ایران به عنوان نخستین پروژه افتتاح شد.

این مرکز داده ۴۰۰ رکی، با سرمایه گذاری ۱۱۰۰ میلیارد تومانی ایجاد شده که ظرفیت مراکز داده کشور را تا ۲۵ درصد افزایش می‌دهد و در اجرای آن از آخرین فناوری‌های روز دنیا استفاده شده است. این مرکز داده در کلاس مراکز داده مقیاس بزرگ قرار دارد و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آماده بهره‌برداری شده است.

«بیژن عباسی آرند» مدیرعامل ایرانسل ضمن اعلام این جزئیات گفت: با راه‌اندازی این پروژه یکی از مهم‌ترین ارکان زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات محقق شد و به همین واسطه بخشی از تکالیف دولت در تأمین زیرساخت‌های اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات به اجرا در خواهد آمد. جلوگیری از خروج اطلاعات از کشور و تأمین استقلال در فضای مجازی از دیگر کارکردهای این مرکز بزرگ داده‌ای است.

عباسی در ادامه گفت: حمایت از بومی‌سازی از جمله کارهای مهمی بوده که در مجموعه خود انجام داده‌ایم و به واسطه کارهایی که صورت گرفته، اکنون سه هزار شغل مستقیم و یک و نیم میلیون شغل غیر مستقیم شده است.

این مجموعه به عنوان بزرگ‌ترین اپراتور دیجیتال کشور ظرفیت های خود را به کار گرفت و با استفاده از ظرفیت‌های جدید کمک می‌کند تا مردم خدمات با کیفیت‌تری را تجربه کنند.

او در خصوص امنیت داده‌ها افزود: از داده هایی که در این مرکز موجود است با پروتکل های امنیتی نگهداری خواهد شد.

  • خدمات ابری به کسب و کارها

در ادامه پروژه خدمات ابری از سوی مجموعه آسیاتک رونمایی و توسط رییس جمهوری به صورت آنلاین افتتاح شد. «محمدعلی یوسفی زاده» مدیرعامل این مجموعه گفت: زیرساخت شبکه ملی اطلاعات با همت وزارت ارتباطات توسعه پیدا کرده است و افزایش کاربرد فضای مجازی در زندگی مردم به مرحله ای رسیده که به این واسطه فضای ابری اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.

این پروژه با ظرفیت حافظه ۱۰۰ ترابایت و ظرفیت ذخیره‌سازی ۳ پتابایت آماده بهره‌برداری شده است و به زودی فازهای بعدی آن در شهرهای مشهد، شیراز و تبریز نیز افتتاح خواهد شد تا تحول بزرگی در ارائه خدمات داده‌ای کشور صورت گیرد.

برای این پروژه در فاز نهایی، ۸۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهد شد که افتتاح آن دستاوردهای بسیار مهمی همچون استقلال و خودکفایی در تامین نیازمندی‌های کشور به خدمات ابری، حفظ اطلاعات درون کشور، افزایش تاب‌آوری در برابر تحریم‌ها، تامین نیازمندی‌ کسب‌وکارهای دیجیتال داخلی به خدمات ابری، اجرای بخشی از تکالیف دولت در تأمین زیرساخت‌های اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات، جلوگیری از خروج اطلاعات از کشور و بی‌نیازی از سرمایه‌گذاری خواهد داشت.

کد خبر 515857

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha