مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
۰ نفر

معاون حفاظت و امور اراضی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به هجوم ملخ‌ها به مراتع استان گفت: اقدام لازم برای کنترل ملخ شاخک بلند موسوم به «زبرا» در سطح مراتع البرز آغاز شده است.

ملخ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، عبدالرضا ابراهیمی افزود: به دنبال گزارش‌های مردمی مبنی بر هجوم ملخ‌ها به مراتع استان البرز به ویژه مناطق دروان و نوجان بررسی لازم برای  شناسایی این آفت توسط بخش گیاه‌پزشکی انجام شد که طبق بررسی‌ها مشخص شد که همه ملخ‌ها از یک گونه و آفت سنواتی و بومی استان هستند.

وی اظهار کرد: در این بررسی‌ها نرخ تراکم این ملخ نسبت به سال‌های گذشته پایین‌تر برآورد شد، اما با این حال  اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز برای کنترل غیر شیمیایی آفت مذکور در مراتع استان  اجرایی اقدام کرده است.

ابراهیمی ادامه داد: نام علمی این ملخ Uvarovistia zebra  است که با توجه به سوابق موجود یکی از ملخ‌های بومی استان البرز است و هم اکنون در بخش‌هایی از مراتع دروان، نوجان، آدران وگوراب  گزارش شده است که در اسرع وقت به کنترل این ملخ در مناطق مذکور اقدام شد.

طبق بررسی‌های انجام شده هیچ نوع ملخ جدیدی در مراتع استان به ویژه در پلاک‌های یادشده شناسایی نشده است.

وی در مورد بیولوژی و رفتار این حشره عنوان کرد: ملخ زبرا در دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز، در ارتفاع ۸۰۰تا ۲۵۰۰ متر پراکنده است و در پلاک های نساء، گچسر در شهرستان کرج از استان البرز و دماوند از استان تهران به صورت Sympatric (مشترک) با ملخ بی بال البرزی Polysarcus elbursianus  زندگی می‌کنند.

این حشره نیمه مهاجر بوده و از مراتع پایین دست تغذیه کرده و برای تخم‌ریزی به ارتفاعات می‌رود.

در برخی از سال‌ها که تراکم جمعیت این ملخ بالا می‌رود  و در مسیر خود از تمام گیاهان مرتعی، جنگلی، زراعی و باغی تغذیه و به مزارع، باغات و سبزی کاری‌های دامنه رشته کوه البرز خسارت‌هایی را وارد می‌کنند. رفتار هم‌نوع خواری در این حشره دیده شده است. این ملخ پلی فاژ یا چند چیز خوار بوده و بیش از ۴۰ گونه گیاهی مورد حمله و تغذیه  قرار می‌دهد اما به تغذیه از گیاه فرولا Ferula sp.  علاقه بیشتری نشان می‌دهد.

 معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طیبعی و آبخیزداری استان البرز اضافه کرد: ملخ زبرا اواخر شهریور ماه تخم‌های خود را به صورت  تک تک و کنار هم زیر بوته‌های انواع گون، درمنه، کلاه میر حسن، چوبک و بروموس و به صورت تدریجی در عمق ۸ الی ۲۰ میلی متری خاک قرار می‌دهد.

تخم‌ریزی، در ارتفاع بالای ۲۵۰۰ متر انجام می‌شود. هرحشره ۶۰ تا۷۰ تخم می‌گذارد. در هفته دوم فروردین تخم‌ها تفریخ شده و پوره سن یک به صورت دسته‌ای روی بوته‌ها مشاهده شده است. این ملخ پنج سن پورگی دارد و اواسط خرداد ماه تبدیل به حشره کامل می‌شود.

دوره رشد پورگی ۴۰ تا۶۰ روز است. حشرات کامل تا اواسط مرداد ماه در طبیعت مشاهده شده و ملخ‌ها اواسط مرداد برای تخم‌ ریزی به ارتفاعات ۲۵۰۰ متری باز می‌شوند.

ابراهیمی در خصوص کنترل این حشره نیز گفت: تا زمانی که خسارت به حد آستانه زیان اقتصادی نرسد عملیات کنترل علیه یک آفت آغاز نمی‌شود. بر اساس برآوردهای انجام شده با توجه به پوشش گیاهی مراتع و نرم جمعیت پوره‌ها و حشرات کامل ملخ می‌توان گفت این ملخ‌ها دربالاترین نرم خود نیز که در سال گذشته به تعداد ۱۵ عدد در متر مربع گزارش شد برای  مراتع خسارت زا نبوده‌اند.

زیرا طبق دستورالعمل کنترل ملخ صادره از سوی سازمان حفظ نباتات نرم  ۲۵ تا۴۸ عدد حشره بالغ در متر مربع  درجه "شدید" تلقی می‌شود که باید بر علیه آن اقدام کرد.

وی افزود: ملخ زبرا جزو آفات عمومی کشور بوده و کنترل جمعیت آن در مواقعی که به شاخص "شدید" می‌رسد. طبق دستورالعمل‌های سازمان حفظ نباتات بر عهده این سازمان است؛ اما در سایر مواقع در صورت خسارت زا بودن، کنترل آن در عرصه‌های جنگلکاری شده بر عهده منابع طبیعی است.

سعید ناطقیان،  رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی  و آبخیزدای استان البرز در خصوص روش کنترل این حشره افزود: زمانی که جمعیت یک حشره به حد بحران می‌رسد سطح زیان اقتصادی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد که در این صورت چاره‌ای جز اقدام به کنترل شیمیایی حشره نیست و با توجه به ممنوعیت کنترل آفات مراتع به روش‌های شیمیایی، تنها روش‌های مکانیکی و فیزیکی باقی می‌مانند که فقط می‌تواند مقداری از خسارت حشره را کاهش دهند اما نمی‌توانند حشره را به طور کامل مهار کنند.

وی ادامه داد : با این حال عامل بیولوژیک Green Muscle که از فرآورده قارچ بیماری زای Metarhizium anisopliae  در فرمولاسیون‌های روغنی در کنترل این ملخ عملکرد خوبی داشته است اما به علت افزایش فشار تحریم‌ها تهیه آن به سختی امکان پذیر است.

ناطقیان در خصوص اقدامات انجام شده نیز عنوان کرد: بعد از رسیدن گزارشات مردمی و بررسی‌های اولیه توسط واحد گیاه پزشکی این اداره کل، نوع ملخ شناسایی و  با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی استان اقدامات مورد نیاز برای کنترل آفت در پلاک‌های نوجان و دروان انجام شد.

بر این اساس اداره کل منابع طبیعی با ایجاد کانال آب روغن در مسیر حرکت ملخ‌ها، کار گذاشتن تله‌های تشتکی و تله‌های نوری در مناطق پرتراکم آفت به کنترل غیر شیمیایی ملخ در حاشیه مراتع اقدام کرد و جهاد کشاورزی با تهیه سموم و انجام مشاورات فنی مورد نیاز بهره برداران به پشتیبانی کنترل شیمیایی در سطح باغات و مزارع اقدام کرد.

کد خبر 515793

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha