چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
۰ نفر

واکنش جامعه این روزها نسبت به ویروس کرونا عادی‌تر شده و گویی دیگر مردم نگرانی چندانی از کوید ۱۹ ندارند، دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان نسبت به اوج‌گیری این ویروس در یکی دو هفته آینده هشدار داد.

کرونا هرمزگان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، نگاهی به شرایط استان هرمزگان و شلوغی مراکز خرید، تجمع در مراکز خدماتی و تفرجگاه‌ها، افزایش سفرهای درون و برون‌استانی، استفاده نکردن از وسایل پیشگیرانه و حتی برگزاری مراسم عروسی و عزا در منازل حکایت از آن دارد که برخی از شهروندان استان دیگر نگران ابتلا و انتقال این ویروس نیستند که این مساله زنگ خطری جدی برای سلامت این استان بوده و به‌طورقطع می‌تواند پیامدهای سوئی برای هرمزگان داشته باشد.

این بی‌توجهی به رعایت الزام‌های بهداشتی و پروتکل‌های مصوب برای مقابله با ویروس کرونا، در حالی است که هرمزگان طبق اعلام مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی استان در وضعیت پیک بیماری قرار داشته و احتمال بازگشت محدودیت‌ها در صورت تداوم این روند وجود دارد.

گویی اعلام آمارهای کاهش ابتلا به کرونا در کشور و انتشار اخباری مبنی بر موفقیت احتمالی دانشمندان در دستیابی به درمان این بیماری و تصور غلط برخی از مردم مبنی بر از بین رفتن ویروس با گرم شدن هوا، جامعه هرمزگان را به این باور اشتباه رسانده که کرونا تمام و شرایط عادی شده و دیگر نیازی به رعایت الزام‌های بهداشتی نیست.

متأسفانه در هفته‌های اخیر در سایه بی‌توجهی برخی از شهروندان به الزام‌های بهداشتی و جدی نگرفتن هشدارها، شیب ابتلا به این ویروس در استان هرمزگان بسیار تندشده و موجی از نگرانی را در میان مسئولان، مردم و دوستداران سلامت ایجاد کرده است.

هرمزگان در وضعیت پیک بیماری قرار دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: بررسی آمار و وضعیت مبتلایان به کرونا در استان نشان می‌دهد در وضعیت پیک بیماری در استان قرار داریم.

دکتر حسین فرشیدی با هشدار نسبت به اوج‌گیری بیماری دریکی دو هفته آینده، افزود: روند صعودی آمار مبتلایان به کرونا در استان به دلیل افزایش آزمایش‌های تشخیصی کرونا و رعایت نکردن فاصله‌های گذاری فیزیکی و هوشمند از سوی مردم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خواستار تشدید مراقبت‌های بهداشتی شد و گفت: با توجه به شرایط پیش‌آمده و در صورت تداوم این روند صعودی ممکن است برخی از محدودیت‌ها در استان مجدد اعمال شود.

دکتر فرشیدی ضمن انتقاد از بی‌توجهی برخی گروه‌های صنفی به رعایت پروتکل‌های مصوب افزود: با واحدهای متخلفی که شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، به‌طورجدی برخورد می‌شود زیرا سلامت مردم مقوله‌ای است که نمی‌توان با آن شوخی کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: تعداد افرادی که بدون علامت بیماری شناسایی می‌شوند، نشان می‌دهد چرخش ویروس در جامعه چقدر برقرار است و چه شدتی می‌توان برای آن در نظر گرفت.

وی تأکید کرد: مردم باید در نظر داشته باشند که نمی‌توان فعالیت‌های اقتصادی را متوقف کرد اما در شرایطی که سلامت جامعه به خطر بیافتد، راهی جز توقف این فعالیت‌ها نیست و از همین رو از شهروندان خواستاریم تا به‌منظور حفظ سلامت خود و درعین‌حال پیشگیری از خسارت‌های اقتصادی، نسبت به رعایت الزام بهداشتی اهتمام بیشتری داشته باشند.

کرونا در هرمزگان در حال انتقال است

استاندار هرمزگان نیز ضمن ابراز نگرانی از روند صعودی ابتلا به کرونا در استان گفت: پیش‌ازاین مردم و اصناف حساسیت بالایی نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی داشتند، اما متأسفانه اکنون این وضعیت کمرنگ شده و گویی خبری از بیماری نیست.

فریدون همتی تصریح کرد: افزایش آمار بیماران مبتلا به کرونا در هرمزگان نشان می‌دهد که این بیماری در سطح جامعه وجود دارد و در حال انتقال است.

وی هشدار داد: در صورت بی‌توجهی به توصیه‌های بهداشتی، ممکن است هرمزگان به لحاظ افزایش بیماری کرونا به وضعیت فعلی استان خوزستان دچار شود.

استاندار هرمزگان بیان کرد: با تلاش‌های مجموعه بهداشت و درمان استان گام‌های خوبی برای کنترل و مهار این بیماری برداشته شد اما متأسفانه در چند وقت اخیر در سایه بی‌توجهی مردم و رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی، بیماری در مرحله اوج قرارگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان باید بدانند که بی‌توجهی به فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت الزام‌های بهداشتی، تبعات سوئی برای خود، خانواده‌هایشان و دیگر افراد جامعه به دنبال دارد و سلامت جامعه را به‌شدت تهدید می‌کند.

واحدهای صنفی بی‌توجه به پروتکل‌های بهداشتی تعطیل می‌شوند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان نیز هشدار داد: واحدهای صنفی که نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجه باشند، تعطیل می‌شوند.

دکتر محمود حسین پور تصریح کرد: اجازه فعالیت اصناف به‌شرط رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی داده ‌شده و در صورتی‌که این مساله مورد بی‌توجهی قرار گیرد، این اجازه از آن‌ها سلب و فعالیتشان متوقف می‌شود.

وی ادامه داد: بی‌توجهی به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تنها به گسترش شیوع ویروس کرونا کمک می‌کند و همچنان باید رفتارهای گذشته تا کنترل این ویروس ادامه یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هشدار داد: هرجایی که افراد گوناگون با یکدیگر تماس داشته باشند مانند بانک‌ها، پمپ‌بنزین‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، وسایل رفت‌وآمد عمومی و به‌عنوان مکان‌های اصلی آلودگی به ویروس لحاظ می‌شوند.

بیمار کرونایی در بندر خمیر ۲۰ نفر دیگر را مبتلا کرد

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز با تأکید بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، گفت: متأسفانه در سایه بی‌توجهی به این مسئله، شاهد افزایش شمار مبتلایان به کرونا در هرمزگان هستیم.

دکتر فاطمه نوروزیان ادامه داد: به‌عنوان‌مثال در بندر خمیر یک بیمار مبتلا به کرونا، ۲۰ نفر دیگر را به دلیل رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی مبتلا کرده است.

وی در خصوص آخرین آمار مبتلایان به کرونا در هرمزگان گفت: تا روز ششم خردادماه ۲ هزار و ۸۸۱ نفر در استان مبتلا به این ویروس شدند که از این شمار ۱۳۸ مورد مربوط به ۲۴ ساعت گذشته است.

نوروزیان افزود: از مبتلایان جدید، ۱۲۰ نفر در بندرعباس، ۱۰ نفر در رودان، ۴ نفر در بندر خمیر، ۳ نفر در قشم و یک نفر نیز در میناب ثبت‌شده است.

این مقام مسئول آمار فوتی‌های هرمزگان به دلیل ابتلا به کرونا را ۳۸ مورد اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون ۲۸ بیمار مبتلا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

فاصله‌گذاری اجتماعی بهترین راه پیشگیری از ابتلا به کوید ۱۹

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و متخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: بهترین راه پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹، شستشوی مکرر دست‌ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است.

دکتر مهدی حسنی آزاد ادامه داد: ویروس کرونا یک ویروس ناشناخته با رفتارهای غیرقابل‌پیش‌بینی است و برخلاف تصور مردم این ویروس ضعیف نشده و هنوز هیچ داروی قطعی برای درمان آن کشف نشده است.

وی بیان کرد: رفتار و خطرات کوید ۱۹ همچنان ناشناخته است و در صورتی‌که شهروندان به عادی‌سازی رفتار خود ادامه دهند و بی‌توجه به توصیه‌های بهداشتی باشند وضعیت نگران‌کننده‌ای را در هفته‌های آینده شاهد خواهیم بود.

دکتر آزاد خاطرنشان کرد: بیشتر مبتلایان به کرونا بدون علامت هستند و تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به این ویروس آلوده‌شده ولی علائم آن‌ها ظاهرنشده احتمال اینکه بیماری را به دیگران منتقل کنند وجود دارد و به همین دلیل مردم باید از حضور در مراکز شلوغ و پرازدحام به‌شدت پرهیز کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: اگر در فاصله‌گذاری، قرنطینه، مراقبت‌های بهداشتی و سایر موارد کوتاهی و بی‌توجهی داشته باشیم، شاهد پیک‌هایی از بیماری در آینده‌ای نزدیک خواهیم‌ بود.

وی اظهار کرد: افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند ریوی، قلبی عروقی، تنگی نفس، فشارخون بالا هستند بیشتر در معرض کرونا قرار دارند و از شهروندان خواستاریم بیشتر مواظب سلامتی خود، خانواده و دیگر افراد جامعه باشند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: کادر درمانی و پزشکان از زمان شیوع ویروس، مسئولانه به درمان بیماران مشغول هستند و از مردم نیز می‌خواهیم ما را برای حفظ سلامتی خود همراهی کنند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۱۳۹ هزار و ۵۱۱ نفر در کشور به‌طورقطع به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۵۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به هفت هزار و ۵۰۸ نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز سه‌شنبه ششم خردادماه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور بیان کرد: از روز پنجم تا روز ششم خرداد ماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هزار و ۷۸۷ بیمار جدید مبتلا به کوید ۱۹ در کشور شناسایی شد. از بین مبتلایان جدید، ۳۵۲ مورد بستری و هزار و ۴۳۵ مورد از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۱۳۹ هزار و ۵۱۱ نفر رسید.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت گفت: متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۷ بیمار کوید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به هفت هزار و ۵۰۸ نفر رسید.

جهانپور افزود: تاکنون ۱۰۹ هزار و ۴۳۷ نفر از بیماران، بهبودیافته و ترخیص شده‌اند. همچنین ۲۵۶۷ نفر از بیماران مبتلا به کوید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

وی اظهار کرد: تاکنون ۸۳۷ هزار و ۹۰ آزمایش تشخیص کوید ۱۹ در کشور انجام‌ شده است.

جهانپور گفت: توصیه‌های ایمنی و بهداشتی به قوت خود باقی است. امیدواریم با رعایت فاصله‌گذاری و پرهیز از تردد غیرضروری و استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ، مسیر مقابله با کوید ۱۹ را با همکاری مردم ادامه بدهیم. روند باثباتی در اکثر استان‌ها گزارش ‌شده و کاهش موارد تدریجی ابتلا در خوزستان گزارش ‌شده است.

کد خبر 515367

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha