مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶
۰ نفر

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم‌پزشکی یزد نسبت به خطرات استفاده از تونل‌های ضدعفونی‌کننده هوشمند برای از بین بردن ویروس کرونا هشدار داد.

تونل ضدعفونی کننده

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دکتر مهدی مختاری گفت: با شیوع کرونا، عده‌ای با استفاده از روش‌های نوآورانه غیرمتعارف با عناوین مختلفی مانند اتاقک، ایستگاه، جعبه، راهرو، دروازه و تونل ضدعفونی‌کننده با اسپری و پاشیدن مواد گندزدا به لباس و بدن افراد، ادعا می‌کنند این فناوری می‌تواند از انتشار میکروب‌ها از جمله ویروس کرونا پیشگیری یا حتی این ویروس را نابود کند.
وی افزود: تونل‌های ضدعفونی‌کننده با استفاده از مواد شیمیایی یا با استفاده از لامپ‌های تابشی در ورودی‌های مناطق پرخطر مانند بیمارستان‌ها، بازار، مجتمع‌های صنعتی و ساختمان‌های اداری، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار، ایستگاه‌های اتوبوس، مجتمع‌های فروشگاهی، مساجد و سایر مناطق پرتردد، نصب شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

مختاری درباره شیوه عمل این دستگاه‌ها با لامپ تابشی اظهار کرد: در این روش از امواج ماورای بنفش (uvc) برای ضدعفونی استفاده می‌کنند که این امواج برای پوست و چشم مضر و یکی از عوامل سرطان پوست است.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: در روش استفاده از مواد شیمیایی نیز از ترکیبات کلر، ازن، آب اکسیژنه به شکل قطرات بخار ریز استفاده می‌شود و به مدت ۶ تا ۳۰ ثانیه از چندین نازل از زوایای مختلف روی لباس و اندام فرد اسپری و مه‌پاشی می‌شود.

وی ادامه داد: در این روش، صرفا سطوح بیرونی لباس لمس می‌شود، امکان نفوذ در لایه‌های زیرین لباس وجود ندارد و نابودی ویروس به این شیوه امکان‌پذیر نیست.

مختاری بیان کرد: ماده گندزا ازن یکی از ترکیبات آلاینده هوا است که برای پوست، چشم و سیستم تنفسی مضر است و صدمات بیشتری را به فرد وارد می‌کند.

این پزشک اضافه کرد: با توجه به منع استفاده از این تجهیزات توسط مراجع بهداشتی ملی و بین‌المللی و همچنین نبود شواهد علمی مبنی بر اثربخشی، ایمنی و مقرون به صرفه بودن این تجهیزات برای کاهش انتقال کرونا، کاربرد آن‌ها قابل قبول نیست و نمی‌توان آن‌ها را جایگزین اقدامات کنترلی مانند شستشوی دست و رعایت فاصله اجتماعی دانست.

کد خبر 515286

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha