یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: به‌صورت تقریبی سالانه در سینمای ایران 60 فیلم تولید می‌شود.

امسال با گذشت نزدیک به دو ماه از سال 87، بازار تولید چندان پررونق به‌نظر نمی‌رسد. تهیه‌کنندگان درخصوص مشکلات تولید نظرات متفاوتی دارند. برخی می‌گویند در شرایط فعلی تضمینی برای بازگشت سرمایه وجود ندارد. عده‌ای نسبت به حمایت نشدن بخش خصوصی گله‌مندند و بعضی‌ها هم ضمانت نداشتن پروانه‌های ساخت و نمایش را دلیل اصلی بی‌رغبتی به تولید می‌دانند.

سعید حاجی‌میری که سه فیلم «ماجراهای اینترنتی»، «انعکاس» و «استشهادی برای خدا» را آماده اکران دارد گفت: سال گذشته بیشتر به تولیدات پرداختیم و این روزها برنامه خاصی برای تولید جدید نداریم. وضعیت برای آن‌هایی که با پول دولت کار می‌کنند فرق می‌کند. به هرحال امیدواریم با توجه به افزایش سالن‌ها و گران‌ترشدن بلیت سینماها وضعیت بهتر شود. «تقاطع» آخرین فیلم اکران‌شده از سعید حاجی‌ میری است.

سیروس تسلیمی هم که پس از «زندان زنان» فیلم جدیدی را تهیه نکرده است به ایسنا گفت: فیلم «تردست» را هم طی دو سال گذشته داشتم که اکران آن متوقف شد بنابراین به پخش بیشتر گرایش پیدا کردم.

وی با بیان این‌که کار کردن هر روز برای ما مشکل‌تر می‌شود، ادامه داد: به همین دلیل هر روز تهیه‌کنندگان جدید وارد می‌شوند و قدیمی‌ها کمتر کار می‌کنند. در واقع اولین اشتباه تهیه‌کننده آخرین اشتباه است و نمی‌تواند جبران کرد. او به فیلم‌نامه‌ «پاتو زمین نگذار» اشاره کرد و گفت: این فیلم‌نامه را به ایرج قادری واگذار کردم و خودم تهیه نکردم. تسلیمی یکی از دلایل شکست فیلم‌ها را نداشتن تهیه‌کننده قوی پشت آن دانست و گفت: متأسفانه شرایط برای باتجربه‌ها مشکل شده است.

علی آشتیانی‌پور که سال گذشته فیلم «نقاب» را داشت اظهار داشت: این فیلم خسارت زیادی برایم داشت و باعث شد طرح بعدی‌ام را که تا مرحله پیش‌تولید رفته بود، نتوانم بسازم. تا وقتی نتوان روی پروانه ساخت و نمایش حساب کرد، کارکردن سخت می‌شود، بنابراین شرایط کارکردن برای افرادی که توانایی دارند باید بیشتر فراهم شود.

حسن توکل‌نیا هم بعد از فیلم «اگه می‌تونی منو بگیر» تولید دیگری نداشته و معتقد است: همزمان با اکران این فیلم نسخه غیرقانونی‌اش بیرون آمد و برای همین خسارت زیادی به ما وارد شد که متأسفانه مسئولین هم توجهی نکردند. در این سینما که ادعا می‌شود به بخش خصوصی متکی است، متأسفانه اهمیتی برای آن قائل نمی‌شوند.

ناصر شفق هم که بعد از «تقاطع» فیلم جدیدی را تهیه نکرده است اظهار داشت: وضعیت سینما خیلی‌خوب نیست و ترجیح دادم چند کار تلویزیونی داشته باشم و اگر شرایط مهیا شود در سال‌جاری فیلم‌نامه‌ «پاییز» را خواهم ساخت.

محمد نیک‌بین هم بعد از اکران موفق «آتش‌بس» فیلم جدیدی را اکران نکرده است.
او «تسویه‌حساب» را آماده نمایش دارد و «سوپراستار» را نیز برای اکران عمومی آماده می‌کند. سیدجمال ساداتیان دیگر تهیه‌کننده‌ای که «دایره زنگی» را در حال اکران دارد نیز با بیان این‌که هنوز تولید جدیدی را آغاز نکرده‌ام اظهار داشت: نوع کارهایی که ما می‌کنیم به سختی اکران می‌شود. امیدوارم بحث نوآوری و شکوفایی عملیاتی شود تا تولیدات با سعه صدر بیشتری انجام شود.

امیر‌حسین شریفی از «اشک سرما» به‌عنوان آخرین فیلم سینمایی‌اش یاد کرد و گفت: این فیلم را که با سختی زیادی ساختم، حتی نتوانستم وامش را به بانک پرداخت کنم و حدود 60 میلیون بابت تهیه این فیلم بدهکار هستم.

وی با بیان این‌که به همین دلیل طی این سال‌ها به سمت تلویزیون گرایش پیدا کرده است، اظهار داشت: اخیرا دوکار سینمایی دارم که یکی با نام «آتش مهر» با مشارکت مرکز سینمای مستند و تجربی خواهد بود و فیلم دیگری که پروانه ساخت آن را گرفته‌ام و قرار است خرداد ماه کلید بخورد.

امیر سماواتی هم که سال 85 فیلم «کافه‌ ترانزیت» را داشت با بیان این‌که منتظر است، شرایط تولید فراهم شود، تصریح کرد: ظاهرا شرایط تولید برای خواص است.

قاسم قلی‌پور آخرین فیلم اکران‌شده‌اش «عروس آتش» است که سال گذشته پس از مدت‌ها فیلم «آتش سبز» را تولید کرد و درباره کار آینده‌اش گفت: الآن تولید جدیدی پیش‌رو ندارم و همه‌چیز به شرایط تولید بستگی دارد.

حسین فرح‌بخش هم بعد از «زن‌ها فرشته‌اند» تولید جدیدی نداشته و «کلاغ‌پر» آخرین فیلمی است که از او اکران شده است.

فراز فرازمند که موفق به اکران «سنتوری» نشد نیز گفت: کار خاصی در دست تولید نداریم و هرکاری بخواهیم انجام دهیم با داریوش مهرجویی خواهد بود که امیدوارم ظرف روزهای آینده اتفاق خاصی بیفتد.

مجید مدرسی از «رفیق بد» به‌عنوان آخرین فیلم اکران‌شده‌اش یاد کرد و اظهار داشت: به‌دلیل مشکلات شخصی تولید جدیدی نداشته‌ام و امیدوارم به‌زودی کاری را شروع کنم.
محسن علی‌اکبری دو فیلم «همیشه پای یک زن در میان است» و «آن مرد آمد» را آماده‌ اکران دارد و به‌زودی پیش‌تولید طرحی درباره صدر اسلام با نام «ابوطالب» را به کارگردانی احمدرضا گرشاسبی آغاز می‌کند.

محمدرضا شرف‌الدین هم که طی سه‌سال اخیر درگیر ساخت طرح «فرزند صبح» بوده است که آن را در مراحل فنی دارد  درباره کار آینده‌اش اظهار داشت: برای ساخت دو فیلم با کارگردانی و سرمایه‌گذار وارد مذاکره شده‌ام که امیدوارم تا دو ماه آینده یکی از آنها کلید بخورد.

غلامرضا موسوی هم که اواخر سال گذشته «مصایب دوشیزه» را درحال اکران داشت با بیان این‌که به‌دنبال فیلم‌نامه‌ای برای تولید کار خوب است گفت: فیلم‌نامه‌ای که بشود کار کرد و از لحاظ کمی و کیفی جوابگو باشد حکم کیمیا را پیدا کرده است، اما امیدوارم طی دوسه ماه آینده دو تولید را داشته باشیم.

عبدالله علیخانی هم که در کنار فرح‌بخش بعد از «کلاغ پر»، «زن‌ها فرشته‌اند» را تولید کرده است، گفت: فعلا تا چند ماه آینده قصد استراحت داریم. علی معلم که در سال 85 فیلم «ازدواج به سبک ایرانی» و پیش از آن «گاوخونی» را اکران کرد گفت: از آن سال تاکنون هیچ طرحی را مقابل دوربین نبردیم و طرحی را هم مدتی در دست داشتیم که شرایط ساخت آن فراهم نشد. نمی‌دانیم به‌عنوان بخش خصوصی ضوابط اکران فیلم چیست؟ وقتی محصولی تولید می‌کنیم چقدر بازگشت سرمایه دارد، چون بخش خصوصی نمی‌تواند مثل تولیدات دولتی که 60 درصد تولیدات را تشکیل می‌دهد کار بکند و در عین حال با توجه به اینکه نمی‌دانیم سیاست‌های فرهنگی برای اکران فیلم چگونه است، تضمین بازگشت سرمایه‌ هم وجود ندارد.

فرشته طائرپور هم سال گذشته «وقتی همه خواب بودند» را اکران کرد و «زن دوم» را هم‌اکنون در مرحله‌ نمایش دارد و «نیلوفر» را نیز برای نمایش عمومی آماده می‌کند و به گفته خودش فعلا قصد تولید فیلمی را ندارد.

علیرضا شجاع نوری تهیه‌کننده‌ سینمای ایران این روزها، «صندلی خالی» سامان استرکی را برای نمایش عمومی پیش از جشنواره فجر آماده می‌کند و در تدارک ساخت دو فیلم سینمایی با نام‌های «پنج سی سی لالایی» و «تیز تن» است و سریال «کشتی شکستگان» را در مرحله نگارش فیلم‌نامه دارد. او که دو سال گذشته «یک بوس کوچولو» بهمن فرمان آرا را به نمایش عمومی گذاشت و پس از آن دیگر هیچ طرحی در مرحله‌ اکران عمومی نداشت، خبر داد: دو فیلم «پنج سی‌سی لالایی» و یک فیلم سینمایی انیمیشن به نام «تیزتن» را آماده ساخت دارم اما به‌دنبال سرمایه‌گذار هستم.

کد خبر 51509

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز