شیوع ویروس کرونا علاوه بر سلامتی شهروندان، کسب و کارهای زیادی را تحت تاثیر قرارداد که یکی از آن‌ها مرغداری‌ها بودند.

مرغداری

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: شیوع کرونا تاکنون۴۱۰ میلیارد ریال به مرغداران پرورش‌دهنده مرغ گوشتی استان زیان وارد کرده است.

سیدجمال سجادی‌پور افزود: به دلیل شیوع کرونا هر کیلوگرم گوشت مرغ زنده، ۳۰ هزار ریال زیر قیمت مصوب به کشتارگاه های استان عرضه شد.

وی اظهار کرد: در این مدت شرکت پشتیبانی امور دام به خرید ۵۰۰ تن مرغ مازاد منجمد با قیمت مرغ سایز ( ۱/۲ کیلوگرم تا ۱/۸ کیلوگرم) از قرار ۸۱ هزار ریال اقدام کرد که این میزان خرید ۱۴۰ تن بیشتر از مجموع خرید سال ۹۸ است.

سجادی‌پور از کاهش مصرف گوشت مرغ به دلیل تعطیلی رستوران‌ها، هتل‌ها، لغو مهمانی‌ها و دید و بازدیدهای  نوروزی خبر داد و اظهار کرد: عرضه مرغ گرم برای مصرف در این بازه زمانی به کمتر از قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار ( ۱۲۹ هزار ریال) رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد اظهار امیدواری کرد که خرید مرغ منجمد به تعادل قیمت در بازار کمک کند و تاثیر مثبتی در پایداری تولید و جلوگیری از نوسان قیمت داشته باشد.

وی از راه‌اندازی سامانه بازارگاه برای توزیع نهاده‌ها خبرداد و گفت: با رفع برخی مشکلات این سامانه در آینده نزدیک شاهد تامین و توزیع بهتر نهاده‌های دام و طیور هستیم.

افزایش وزن مرغ‌ها

مدیرکل دامپزشکی استان یزد نیز گفت: با توجه به افزایش تقاضا برای گوشت مرغ در ایام نوروز، جوجه‌ریزی در برخی از واحدها افزایش یافته بود، اما شیوع بیماری کرونا و کاهش تقاضا باعث خسارت مرغداران استان شد.

دکتر علی فاتحی‌نیا افزود: شرایط خاص بهداشتی و لزوم قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی برای مقابله با شیوع بیماری کرونا، سبب تعطیلی هتل‌ها، رستوران‌ها،  سفرها و  دید و بازدیدهای نوروزی شد و حتی مجالس ختم نیز تعطیل شد که این مسئله علت اصلی ضرر و زیان مرغداران بود.

وی اظهار کرد: شیوع کرونا و کاهش تقاضا باعث شد تا مرغداران این ماده غذایی را با قیمت کمتر از نرخ تمام شده عرضه کنند. باتوجه به اینکه کشتارگاه‌ها و دولت خرید تضمینی انجام ندادند، این مسئله باعث طولانی تر شدن زمان نگهداری و افزایش وزن مرغ‌ها بیش از حد استاندارد شد.

فاتحی‌نیا ادامه داد: کاهش تقاضا، سبب شد کارخانجات جوجه‌کشی فعالیت خود را محدود کنند و مقدار زیادی تخم مرغ تولیدی نیز در انبارها دپو شد.

مدیرکل دامپزشکی یزد اظهار امیدواری کرد: ورود دولت و وزارت جهاد کشاورزی برای خرید بخشی از تولیدات پرورش‌دهندگان مرغ به منظور  تنظیم بازار از زیان بیشتر تولیدکنندگان جلوگیری کرد.

وی گفت: سالانه ۶۵ هزارتن مرغ در ۹۶۰ واحد پرورش مرغ گوشتی استان تولید می‌شود؛ نیمی از مرغ تولیدی یزد در بازار دیگر استان‌ها عرضه می‌شود و حدود ۲۰ درصد آن در رستوران ها، تالارها و هتل‌ها به  مصرف می‌رسد.

افزایش قیمت

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ابرکوه گفت: هم اکنون قیمت مرغ بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار از ۱۲۷هزار ریال به ۱۳۱هزار ریال به ازای هر کیلوگرم افزایش یافته است. در ابتدای شیوع  ویروس کرونا نرخ مرغ تا قیمت هرکیلو ۱۰۶ هزار ریال نیز عرضه شد.

سیدمسعود میرحسینی افزود: در شرایط عادی روزانه حدود ۲ تن گوشت مرغ بین ۲۱ واحد مرغ‌فروشی شهرستان ابرکوه توزیع می‌شود.

حرف مردم

یکی از رستوران‌داران ابرکوه اظهار کرد: کرونا کسب وکار ما را راکد کرد و رستوران‌ها با هدف تامین سلامتی مردم تعطیل شد .

مهدی کارگر افزود: شیوع بیماری کرونا، باعث کاهش مصرف گوشت مرغ و گوشت قرمز شد و تعطیلی کسب و کار رستوران‌داران نیز به بیکاری فعالان این بخش منجر شد.

علی فلاح زاده یکی از شهروندان ابرکوهی نیز گفت: تازمانی که این بیماری فروکش نکند برای تضمین سلامتی خود و خانواده‌ام از رستوران‌ها غذا نمی‌خرم.

کد خبر 515042

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha