مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
۰ نفر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: مرمت اشیای کشف‌شده و لباس‌های مردان نمکی انجام می‌شود.

مردان نمکی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، امیر ارجمند، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: بر اساس مطالعات انجام شده منسوجات مردان نمکی متعلق به دوره هخامنشی و ساسانی بوده است که در بافت آن‌ها از تکنیک‌های متفاوتی در آن دوره استفاده شده است از جنس‌های مختلف مو، پشم و نمدی بوده و وجود نقوش مختلف و طرح‌های زیبا در بافت این پارچه‌ها از ویژگی‌های بارز آن‌ها به شمار می‌رود؛ و مجموعه وسایل و اشیایی از معدن نمک چهرآباد استان زنجان کشف‌شده که بسیار بی‌نظیر است و این یافته‌ها یکی از مستندات قوی حوزه منسوجات کشور از نوع تاریخی به شمار می‌رود.
 
او افزود:مرمت اشیاء کشف‌شده و لباس‌های مردان نمکی با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت میراث فرهنگی تهران، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، پژوهشکده حفاظت و مرمت دانشگاه بوخوم و فرانکفورت آلمان انجام  خواهد شد.

او افزود:اشیای تاریخی و لباس‌های مردان نمکی بعد از انجام پایش و اولویت‌بندی توسط متخصصان مرمت و طی مراحل قانونی، بررسی میزان و نوع آسیب، مراحل مرمت از جمله شناسایی میزان خوردگی و رسوبات، مواد به کار گرفته با هدف پاک‌سازی، نمک‌زدایی، استحکام‌بخشی، کنترل، بازسازی و در مرحله آخر تثبیت نهایی اشیا انجام می‌گیرد.

ارجمند تشریح کرد: پروژه پاکسازی، غبارروبی و حفاظت پیشگیرانه با هدف پیشگیری از بروز آسیب درکارگاه مرمت موزه ذوالفقاری انجام می‌شود و همه‌ علاقه‌مندان می‌توانند به صورت آزاد از روند این عملیات دیدن کنند؛ که بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان با اصول اولیه‌ پاکسازی و مرمت آثار و البسه مردان نمکی آشنا شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: عمارت ذوالفقاری بنایی تاریخی با معماری بومی، در دو طبقه با دیوارهای بلند و سقف‌های لمبه کاری شده با وجود مردان نمکی که بی‌نظیرترین مومیایی‌ها در دنیا هستند ارزشی مضاعف یافته است؛ که به زودی چینش اشیاء و کلیه ویترین‌های این موزه تحت نظر کارشناسان این هیات‌­ها متناسب با حفظ مردان نمکی تغییر خواهد کرد.

بر اساس آزمایش‌ها مشخص شد که مرد نمکی ۳، ۴، ۵، مربوط به دوره هخامنشی با قدمت حدود ۲۳۰۰ سال و مرد نمکی یک، ۲، مربوط به دوره ساسانی، با قدمت حدود ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ سال قبل است؛ بنابراین با توجه به شواهد و مدارک موجود، ریزش تونل‌های معدن چهر آباد، دست‌کم دو بار رخ‌داده است. در حال حاضر به‌استثنای مومیایی نمکی شماره یک که در موزه ملی نگه‌داشته می‌شود، سایر اجساد و اشیای به‌دست‌آمده از معدن چهرآباد در موزه ذوالفقاری زنجان، تحت نظارت کارشناسان مربوط نگهداری می‌شوند.

کد خبر 514921

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha