همشهری آنلاین: معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی درباره خصوصی‌سازی جزء به کل شرکت‌های پتروشیمی هشدار و پیشنهاد داد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید به صورت یکجا خصوصی شود.

غلامحسین نجابت به شانا گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مجامع مختلف به طور جدی نسبت به خرد کردن و واگذاری جزء به جزء صنایع پتروشیمی هشدار داده است.

وی تصریح کرد: بر اساس مطالعات و کارشناسی‌های انجام شده، پیشنهاد می‌شود شرکت ملی صنایع پتروشیمی به طور یکجا خصوصی شود که در صورت تحقق این امر، همه شرکت‌های زیرمجموعه به تبع خصوصی می‌شوند.
   
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به زمان و انرژی بر بودن خصوصی‌سازی جزء به کل ادامه داد: برای خصوصی کردن تک به تک 81 شرکت زیرمجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی همان طور که اعلام شده است، حداقل باید 5 سال زمان صرف شود، در صورتی که خصوصی کردن شرکت ملی صنایع پتروشیمی به طور یک جا به کمتر از 6 ماه زمان نیاز دارد.

وی در باره توانایی سرمایه‌گذاران و مردم در خرید شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار داشت: با توجه به این که ممکن است قیمت واگذاری به صورت یکجا بسیار سنگین باشد، می‌توان سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی را به مرور به صورت جزء جزء در طول 5 سال عرضه کرد که به راحتی جذب می‌شود.

نجابت در باره مزایای واگذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی به صورت یکجا توضیح داد: واگذاری یکجا مزایای زیادی دارد؛ از جمله این که محصولات پتروشیمی کشور در بازارهای دنیا و منطقه به صورت یکجا عرضه شود که بسیار اثرگذارتر است و افزون بر بهره مندی از این مزیت، برند تجاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی که در دنیا برای خود جایگاهی دارد، محفوظ می‌ماند.

وی یادآور شد: شتابی که هم اکنون در زمینه خصوصی سازی وجود دارد، ممکن است به ادامه روند واگذاری‌ها آسیب‌های جبران ناپذیری وارد کند و از آنجا که هنوز زیر مجموعه‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی یک به یک در حال واگذاری هستند، به نظر می رسد هشدار در باره خصوصی‌سازی از پایین به بالا و شتاب در آن کارساز نشده باشد.

 نخستین واگذاری‌ها در سال 87، پتروشیمی تبریز، خراسان و زاگرس

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره روند خصوصی‌سازی در سال نوآوری و شکوفایی گفت: شرکت‌های پتروشیمی‌ تبریز، خراسان و زاگرس نخستین شرکت‌هایی هستند که در سال جاری خصوصی می‌شوند.

وی افزود: همه شرکت‌های صنایع پتروشیمی در فهرست هیات دولت برای واگذاری قرار داشت که خصوصی‌سازی 19 شرکت از سوی شورای عالی واگذاری تصویب شد که سه شرکت فن آوران، رازی و امیرکبیر در سال گذشته واگذار شدند و باقی شرکت‌ها نیز در طول سال جاری واگذار می‌شوند.

نجابت با تأکید بر این که سال 87 سال بسیار پر بار و پر شتابی در خصوصی‌سازی است، تصریح کرد: شرکت‌ها با فراهم کردن مقدمات واگذاری و جمع آوری اطلاعات برای بورس هستند، در حال اصلاح ساختار خود برای واگذاری هستند.

کد خبر 51482

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز