پژوهشگران مسئول تولید واکسن کروناویروس دانشگاه آکسفورد می‌گویند کاهش شیوع ویروس کرونا در بریتانیا، اثبات موفقیت آمیز بودن واکسن آزمایشی را دشوارتر می‌کند.

Adrian Hill

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دیلی تلگراف  پروفسور آدرین هیل مدیر موسسه جنر دانشگاه آکسفورد که در برنامه واکسن کرونا را اجرا می‌کند، می‌گوید گروه اکنون با یک مشکل عمده روبرو شده‌اند که ممکن است مانع تایید شدن واکسن تا ماه سپتامبر (شهریور) شود.

به گفته پروفسور هیل مشکل این است که شیوع ویروس کرونا در بریتانیا به سرعت در حال فروکش کردن است، به طوری که مرحله بعدی کارآزمایی بالینی واکسن فقط ۵۰ درصد شانس موفقیت دارد.

هنگامی که ویروس کرونا در جامعه در حال انتشار نباشد، داوطلبانی که واکسن را دریافت کرده‌اند، در معرض ویروس قرار نخواهند  گرفت و دانشمندان نمی‌توانند ثابت کنند که واکسن‌شان تفاوتی در ابتلا به ویروس ایجاد کرده است.

پروفسور هیل گفت با این میزان شیوع کرونا انتظار می‌رود از ۱۰ هزار نفری که در هفته‌های آینده واکسن رویشان آزمایش خواهند شد - و نیمی از آنها دارونما دریافت خواهند کرد- انتظار می‌رود کمتر از ۵۰ نفر ویروس را بگیرند. او هشدار داد که اگر شمار افراد با آزمایش مثبت کرونا در میان این داوطلبان به کمتر از ۲۰ نفر برسد، نتایج کارآزمایی بی‌فایده خواهد بود.

پروفسور هیل گفت: «ما در یک مسابقه هستیم، اما نه مسابقه‌ای با سایر گروه‌هایی که دارند واکسن می‌سازند، بلکه مسابقه‌ای در برابر زمان و فروکش کردن شیوع ویروس.»

به گفته هیل در شرایط کنونی شیوع کرونا در بریتانیا  ۵۰ درصد احتمال دارد که کارآزمایی واکسن به نتیجه‌ای نرسد.

کد خبر 514816

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha