مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

مهدی اخوان لنگرودی شاعر، ترانه سرا، نویسنده و منتقد ادبی در دهه ۵۰ با خلق ترانه‌های ماندگاری چون «گل یخ» به شهرت ملی رسید و نام او بین سرآمدترین ترانه‌سرایان کشور جای گرفت.

مهدی اخوان لنگرودی

همشهری آنلاین: اخوان لنگرودی در سال ۱۳۲۴ در شهر لنگرود در شرق استان گیلان به دنیا آمد. پدرش از ملاکان و صاحب کارخانه چای بود. وی دوران کودکی، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در لنگرود گذرانید. او کم‌کم به ادبیات و به ویژه سرودن شعر روی آورد. دوستی و نسبت فامیلی‌اش با زنده یاد «محمود پاینده لنگرودی»، شاعر و مردمشناس شهیر گیلانی موجب شد تا با جدیت تمام در عرصه ادبیات گام بگذارد و آثار ماندگاری خلق کند.

مهدی اخوان لنگرودی بعد از اتمام دوره دبیرستان خود در شهر زادگاهش، برای ادامه تحصیل در رشته جامعه‌شناسی به تهران رفت. حضور او در این شهر موجب شد تا نگاهش به کلی دگرگون شود و با جدیت بیشتر فعالیت‌های ادبی‌اش را به صورت حرفه‌ای دنبال کند که یکی از ثمره‌های این دوره‌اش سرایش ترانه‌های ماندگاری شد و سرآمد آنها ترانه‌های آلبوم گل یخ بود که توسط «کوروش یغمایی» آهنک‌سازی شد و به اجرا درآمد. تولید این اثر جاودانه موجب شهرت اخوان لنگرودی و نیز انگیزه بیشتر او برای انجام فعالیت‌های ادبی شد.

اخوان لنگرودی در سال ۱۳۵۱ از دانشگاه ملی ایران در رشته جامعه‌شناسی فارغ‌التحصیل و برای اخذ مدرک دکتری راهی وین پایتخت اتریش شد.

  • آثار اخوان لنگرودی

مهدی اخوان لنگرودی اما با انتشار نخستین دفتر شعرش یعنی «سپیدار» در سال ۱۳۴۵ با مقدمهٔ محمود پاینده لنگرودی حضور خود را در وادی ادبیات معاصر ایران رقم زد. از دیگر مجموعه اشعار او  می‌توان به چوب و عاج ۱۳۶۹، آبنوس بر آتش ۱۳۷۰، خانه ۱۳۷۵، سالیا ۱۳۷۸، گل یخ (برگزیده اشعار) ۱۳۷۸ اشاره کرد.

این نویسنده پرشور لنگرودی در کنار سرایش شعر و ترانه دستی در نویسندگی نیز داشت و به نظر بیشتر منتقدان آثارش، اخوان لنگرودی در نویسندگی خیلی جدی‌ و حرفه‌ای‌تر فعالیت‌های ادبی‌اش را دنبال می‌کرد. در این حوزه او آثاری چون «آنوبیس» در  ۱۳۷۴، « » در ۱۳۷۵، «پنجشنبه» در  ۱۳۷۵، «ارباب پسر» در  ۱۳۷۷، «در خم آهن» در  ۱۳۷۹، «الا تی تی» در  ۱۳۷۸ و «توسکا» در  ۱۳۹۲ را به رشته تحریر در آورد و منتشر کرد. در این میان رمان ارباب پسر هم از نظر نثر و شیوه نگارش و هم از نظر ساختاری از رمان‌های بسیار خوب ایرانی است که برخی منتقدان آن را با رمان «کلیدر» محمود دولت‌ آبادی قیاس کرده‌اند.

اخوان لنگرودی در بخش‌های جانبی فعالیت‌های ادبی‌اش آثار قابل توجهی تالیف و ترجمه کرده‌است که «یک هفته با شاملو» در  ۱۳۷۳، «خدا غم را آفرید، نصرت را آفرید» در سال ۱۳۸۰، «از کافه نادری تا کافه فیروز» در ۱۳۹۲، «ای دل بمیر یا بخوان، ترجمه اشعار خوان رامون خمینس در ۱۳۷۳ و  «ببار اینجا بر دلم»  از نمونه‌های بارز آنهاست.

  • دیدار با کارلوس فوئنتس

دیدار و گفت‌وگو با «کارلوس فوئنتس»، نویسنده سرشناس آمریکای لاتین از خاطرات شیرین و به یاد ماندی این نویسنده گیلانی بود که خود در این‌باره گفته بود: «وقتی به رسم یادگار یکی از کتاب‌هایم را به کارلوس فوئنتس می‌دادم همان‌جا یادداشتی به خط فارسی درون جلد کتاب برایش نوشتم. وقتی سرگرم نوشتن بودم فوئنتس با شوق به دست‌هایم نگاه می‌کرد و با شوق فراوانی همسرش را صدا کرد و گفت بیا ببین ایرانی‌ها از راست به چپ می‌نویسند».

مهدی اخوان لنگرودی دوشنبه پنجم خردادماه ۱۳۹۹ در ۷۵ سالگی بر اثر عارضه مغزی در اتریش درگذشت و در کنار قبر برادرش به خاک سپرده شد.

کد خبر 514790
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha