حجت‌الاسلام و المسلمین معزی رئیس مرکز اسلامی انگلیس در چهارمین نشست رهبران مذهبی مسلمان، مسیحی و یهودی اروپا در بروکسل که به‌منظور طرح دیدگاه‌های ادیان توحیدی درخصوص محیط‌زیست و راه‌های حفاظت از آن تشکیل شده بود

 یکی از عوامل مهم بحران محیط زیست را ناشی از نادیده انگاشتن دین و معنویت و بیرون راندن ارزش‌های متعالی معنوی و اخلاقی از زندگی انسان متجدد دانست و تاکید کرد:  دانش و فناوری و قوانین برگرفته از آن، به تنهایی و به دور از معنویت و ایمان و ارزش‌های اخلاقی، نمی‌تواند انسان را به کرانه خوشبختی و کامیابی رهنمون سازد.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس، با اشاره به دیدگاه اسلام، اظهارداشت: انسان موجودی مسئول در ارتباط با خود و دیگر انسان‌ها و بلکه در برابر طبیعت، زمین و حیوانات است و نمی‌تواند تجاوز و تعدی را به آنها روا دارد و به‌عنوان خلیفه خداوند روی زمین، حفظ و نگهبانی از نظام طبیعت، از مسئولیت‌های اساسی او به شمار می‌رود.

وی در ادامه تصریح کرد: به اعتراف بسیاری از اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان یکی از عوامل مهم بحران محیط زیست، یا به تعبیری دیگر، جنگ میان انسان و طبیعت، ناشی از نادیده انگاشتن دین و معنویت و بیرون راندن ارزش‌های اخلاقی- است. فاصله‌گرفتن بشر از معنویت و اخلاق   نه تنها در زمینه محیط زیست، بلکه در تمام عرصه‌های گوناگون زندگی انسان خسارت‌هایی به بشریت زده که فاجعه تخریب و بر هم خوردن تعادل محیط زیست، یکی از نتایج آشکار این نظریه است.

رئیس مرکز اسلامی لندن اضافه کرد: نکته دیگری که بسیار واضح و روشن است، آنکه مسئله تغییر آب و هوا در زمان کنونی، بدون ارتباط با رفتار انسان، خود پدید نیامده است. این انسان بوده که بر اثر بهره‌برداری بی‌رویه و غیرعادلانه و ارضای غریزه فزون خواهی و قدرت طلبی خویش، تعادل محیط زیست را بر هم زده و بحرانی را پدید آورده که تغییر آب و هوا و عوارض ناشی از آن، نتیجه آن است.

وی به مسئولیت انسان ازدیدگاه اسلام اشاره کرد و گفت: از دیدگاه اسلام، انسان موجودی مسئول است و مسئولیت او نه تنها در ارتباط با خویشتن و دیگر انسان‌هاست، بلکه در برابر طبیعت، زمین و حیوانات هم مسئولیت دارد و نمی‌تواند تجاوز و تعدی را به آنها روا دارد.

وی همچنین به وقایع اخیر در اروپا در ارتباط با توهین به مقدسات اسلامی هم پرداخت و گفت: در اروپا هر از چند گاهی شاهد توهین به ساحت مقدس پیامبران الهی به ویژه پیامبر بزرگ اسلام هستیم. سؤال من این است که اگر کمیسیون اروپا نگران بحران محیط زیست است که باید باشد، آیا نباید نگران توهین به ادیان و پیامبران خدا، که محیط زندگی انسان‌های معتقد به آنان را دچار بحران می‌سازد باشد.پرسش همه مسلمانان این است که آیا افرادی در اروپا می‌توانند با بهانه آزادی قلم و گفتار با توهین به پیامبر اسلام را که جامعه یک میلیارد و چند میلیونی مسلمانان، وی را از جان خویش گرامی‌تر می‌دارند به عواطف و احساسات اعتقادی آنان ضربه بزنند.

چهارمین اجلاس رهبران مذهبی، در کشورهای اروپا از مذاهب مختلف مسلمانان شیعه و سنی و مسیحیان پروتستان و ارتدکس و کاتولیک و یهودیان در تاریخ 5 ماه مه 2008 در دفتر مرکزی کمیسیون اروپا در شهر بروکسل پایتخت بلژیک برگزار شد که  حجت‌الاسلام و المسلمین معزی رئیس مرکز اسلامی انگلیس بنا به دعوت رسمی خوزه مانوئل بارسو رئیس کمیسیون اروپا به‌عنوان یکی از رهبران مذهبی جامعه شیعیان اروپا در این اجلاس شرکت کرده‌بود.

کد خبر 51474

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز