شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

عزیز شاه محمدی: براساس چندین نظرسنجی انجام شده در 3 سال اخیر که تماماً از سوی مؤسسات تحقیقاتی آمریکایی در کشورهای شمال آفریقا تا خیلج فارس صورت گرفته، دولت آمریکا، دولتی منفور و منزوی در خاورمیانه معرفی شده است

به گونه‌ای که اگر انتخاباتی در 2کشور خاورمیانه برگزار شود، در هیچ یک از کشورهای مذکور، هیچ دولت طرفدار غرب به پیروزی نخواهد رسید و همه انتخاب شوندگان از میان کسانی خواهند بود که سیاست آمریکا را نمی‌پسندند و از منتقدان آنان به شمار می‌روند.

نتیجه این نظرسنجی‌ها باعث شده است که آمریکا از طرح پیشین خود دست بکشد. آمریکا قرار بود در حمله به عراق، از عراق کشوری طرفدار غرب و مرفه و دموکرات بسازد تا از این طریق رژیم‌های نامحبوب و القاعده پرورعرب یکی پس از دیگری سقوط کنند و آمریکا انتقام 11 سپتامبر را با دگرگون کردن کل خاورمیانه به خاورمیانه‌ای طرفدار غرب بگیرد.

اما شکست‌های آمریکا درخاورمیانه به توقف این طرح منجر شد و آمریکا بار دیگر به سیاست خود در سال‌های قبل از 2002 در حمایت از دولت‌های طرفدار غرب و نادیده گرفتن به رای و حقوق مردم این کشورها برگشت. فروش سلاح، ایجاد پایگاه نظامی، دخالت در امور داخلی و نادیده گرفتن و انکار انتخاباتی که در آن طرفداران غرب پیروز نشده بودند ازجمله این سیاست‌هاست.

در این راه، آمریکا، انتخابات فلسطین را که در آن حماس پیروز شد انکار کرد، عربستان سعودی را که 15 تبعه آن در 11 سپتامبر مشارکت داشتند، نادیده گرفت و حمایت کامل از گروهی کوچک اما کاملاً مطیع در لبنان را بر عهده گرفت.

آکادمی نظامی وست پوینت آمریکا که تربیت نظامیان ارشد ارتش آمریکا را برعهده دارد و ژنرال جان ابی زید، رئیس سابق فرماندهی مرکزی آمریکا (Centcom) پس از بازنشستگی به حلقه استادان آن درآمده، در گزارشی اعلام کرده است آمریکا در مناطقی (شمال آفریقا و خاورمیانه) که محبوبیت ندارد و قادر نیست دولتی طرفدار غرب ایجاد کند، باید از دولت‌های ضعیف برای حداقل یک دوره 10 تا 15 ساله حمایت کند. از این‌رو آمریکا باید از ایجاد دولت قوی و یکپارچه ومتحد در این مناطق  جلوگیری کند و نگذارد هیچ بحرانی حل شود.

این الگو دقیقاً در افغانستان، عراق، سومالی، فلسطین و لبنان جاری است. پس از جنگ 33روزه رژیم صهیونیستی با حزب‌الله لبنان، سال گذشته درچنین ایامی گروهی مجهول و ناشناس به نام فتح الاسلام، لبنان را دچار آشوب کرد و کل سال 2007 به بحث درباره انتخاب رئیس‌جمهوری لبنان گذشت و 5 ماه است که این کشور رئیس‌جمهوری ندارد.

دولت غربگرای فواد سنیوره، نخست وزیر لبنان که براساس قانون اساسی این کشور فاقد مشروعیت است و از ایفای حداقل وظایف خود بازمانده ، فقط به تکرار مواضع واشنگتن وتل آویو می‌پردازد و هر چند روز یک بحران تازه در کشور ایجاد می‌کند.

بحران پیش آمده فعلی نیز ادامه همان ماجرای حمایت از دولت‌های ضعیف است.ظاهر بحران آن‌است که دولت سنیوره خواستار برچیدن مخابرات غیرتجاری حزب‌الله است؛ مخابراتی که آمریکا و اسرائیل قادر به شنود و رخنه به آن نیستند.براساس پیمان طائف که به جنگ داخلی در لبنان پایان داد، حزب‌الله نه تنها به‌عنوان تنها گروه مجاز در لبنان می‌تواند مسلح بماند بلکه باید به لوازم مقاومت در برابر اسرائیل نیز مجهز باشد. حال در این شرایط که دولت لبنان از برچیدن سیستم مخابراتی حزب‌الله هیچ سودی نمی‌برد اما باید براساس خواست آمریکا برای بی‌ثباتی لبنان با چنین درخواستی مانع برقراری آرامش در لبنان شود.

کد خبر 51437

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز