افزایش شمار مبتلایان به کرونا در استان بوشهر طی روزهای اخیر، باعث نگرانی شدید مسئولان و مردم شده ‌است که علت اصلی آن عادی شدن شرایط  و بی‌توجهی عده زیادی از مردم به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی است.

کرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، بوشهر از جمله استان‌هایی بود که پس از ۱۴ روز از اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور با تاخیر دو هفته‌ای نخستین مورد ابتلا به این ویروس را در خود دید. اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث شد تا روند گسترش ویروس در این استان به آرامی پیش برود و تا آخر فروردین ۹۹ شمار بیماران کرونا به ۱۰۰ نفر نیز نرسید. اما اکنون با لغو محدودیت‌ها  شمار افراد مبتلا به ویروس کووید- ۱۹ در استان به ۶۸۴ نفر رسیده‌است و روزانه بین ۲۰ تا ۷۹ نفر به شمار آنها افزوده می‌شود.

بیشتر مردم استان بوشهر این روزها بدون توجه به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در فروشگاه‌ها، بانک‌ها، دفاتر خدمات ارتباطی به‌صورت متراکم و دسته جمعی حضور می‌یابند. برخی  در ساحل و خانه‌باغ‌ها دورهمی برگزار و در مراسم درگذشت اموات و جشن و شادی شرکت می‌کنند. این وضعیت باعث شده تا برخی مراسم به کانون شیوع کرونا در بوشهر تبدیل شود.

 علاوه براین وضعیت، گرم شدن هوا نیز باعث شده تا استفاده از کولرهای گازی در خودروها، منزل،  اماکن و اداره‌ها همانند سال‌های گذشته بیشتر شود. همچنین مسافرت بوشهری‌ها به نقاط خوش آب و هوا افزایش یابد و مردم به بهانه گرما کمتر از ماسک و دستکش استفاده کنند.

از طرفی بازگشایی و از سرگیری فعالیت مجتمع‌های تجاری در شهرهای بندری و ساحلی به‌ویژه گناوه و دیلم و ارتباط این دو شهرستان با استان خوزستان که اکنون در وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا قرار دارد، در افزایش شمار مبتلایان به این بیماری در استان بوشهر موثر است.

این روزها نتیجه آزمایش کرونای ۵۰ درصد افرادی که به مراکز بیماریابی مراجعه می‌کنند مثبت است، این درحالی است که در ماه گذشته این آمار در حد ۴ تا ۵ درصد بود.

کاهش حساسیت‌ها

یک شهروند بوشهری گفت: افزایش آمار مبتلایان به کرونا در این استان در روزهای اخیر روند عادی زندگی را تغییر داده و باعث شده با استرس و ترس بیشتری کارهای روزمره زندگی را دنبال کنیم.

سیما احمدی‌زاده افزود: بالا رفتن شمار مبتلایان نشان می‌دهد که حساسیت نسبت به این بیماری در میان مردم کاهش یافته است. از سرگیری کسب وکارها،  مسافرت‌ها و بازگشایی بازار و دیگر اماکن در کاهش حساسیت مردم نسبت به خطر شیوع کرونا و بی توجهی آنها به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بی تاثیر نبوده‌است.

دیگر شهروند بوشهری گفت: برای مردم دوگانگی در زمینه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ایجاد شده‌است، زیرا می‌بینند برخی مسئولان درحالی تاکید بر این مهم دارند که خود این اصول را رعایت نمی‌کنند و اقدام به برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های غیرضروری می‌کنند؛ این درحالی است که امکان برگزاری این برنامه‌ها از طریق ویدئو کنفرانس نیز وجود دارد.

مرضیه فاتحی افزود: مسئولان باید خود به آنچه می‌گویند و جامعه را به آن سفارش می‌کنند، پایبند باشند تا مردم دچار دوگانگی در رفتار نشوند.

یکی دیگر از شهروندان بوشهری گفت: با پایان تعطیلات عید نوروز و برداشتن بخشی از محدودیت‌ها در ترددها، هرچند هنوز اجازه حضور در ساحل داده نشده و چراغ پارک‌ها خاموش است، اما مردم با بی‌توجهی به شرایط خطرناک حاکم بر جامعه با بی‌خیالی هرچه تمام‌تر به شکل گروهی و خانوادگی شب‌نشینی‌های خود را در کنار ساحل برگزار می‌کنند.

علی افراسیابی اضافه کرد: مسئولان نظارتی همانند روزهای نخست شیوع بیماری باید با قاطعیت جلو این اقدام مردم را بگیرند. بستن بازار و تعطیلی مغازه‌ها به تنهایی نمی‌تواند شیوع بیماری کرونا را کنترل کند.

وضعیت بازاریان

یک مغازه دار بوشهری نیز گفت: بازاریان استان بوشهر از جمله افرادی بودند که از سود پایانی سال برای تامین سلامت مردم چشم‌پوشی و کسب و کار خود را تعطیل کردند، اما ادامه این روند زندگی بسیاری از افراد جامعه را فلج می‌کند.

علی اصغر نجفی افزود: در این شرایط تنها اعمال محدودیت‌های اجتماعی بدون تغییر رفتار مردم تاثیری در کنترل ویروس کرونا ندارد و همچنان شاهد روند افزایشی بیماری خواهیم بود.

وی ادامه داد: آنچه امروز بیش از هر روز دیگری به آن نیاز داریم تغییر رفتار اجتماعی، حضور نیافتن در تجمع‌ها، رعایت بهداشت فردی و استفاده از وسایل حفاظتی است.

کنار آمدن با بیماری

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تنها چیزی که در این شرایط می‌تواند به جامعه کمک کند، اعمال رفتارهای پیشگیرانه است. باید یاد گرفت چگونه با این بیماری کنار آمد و از انتقال آن پیشگیری کرد.

دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان بیان کرد: مهمترین عامل موثر در افزایش روند بیماری تماس‌های حفاظت نشده افراد در جامعه  است که با شرکت در میهمانی‌ها،  مراسم‌های خاص،  مسافرت‌ها و تفریح‌های دسته‌جمعی بدون استفاده از وسایل حفاظت فردی انجام می‌شود.

وی افزود: هرچند مردم ممکن است از لحاظ روحی خسته شده باشند، اما شرایط برای برگزاری دورهمی، مهمانی و رفتن به بازار برای تفریح مناسبت نیست. تا زمان گذر از شرایط بحرانی باید موارد بهداشتی را رعایت کرد، در غیر این صورت با جهش بیماری روبرو خواهیم شد.

خواجه‌ئیان ادامه داد: در موارد اخیر شناسایی شده، یک نفر بیمار که در جریان بیماری خود هم بوده تنها در خانواده خود ۵ تا ۱۰ نفر را آلوده کرده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: هرچند بیماریابی در استان با راه‌اندازی مراکز غربالگری کرونا در مراکز بهداشتی و پایگاه‌های سلامت زیاد شده، اما مراجعه موارد مشکوک و مثبت بودن نمونه ها نیز افزایش یافته است.

وی گفت: اگر در ابتدای شیوع بیماری، استان بوشهر شرایط بهتری نسبت به دیگر مناطق کشور داشت، به دلیل اطلاع رسانی به مردم،  همکاری صنف‌ها، هوشیاری و دقت مردم و نگاه جدی تر آنها به بیماری بود اما بعد از آن حساسیت و جدیت مردم نسبت به رعایت موارد بهداشتی کم شد.

مراکز بیماریابی

خواجه‌ئیان افزود: در زمان حاضر ۱۷ مرکز بیماریابی در این استان راه‌اندازی شده و تنها سه مرکز دیگر باقی مانده‌  که با راه‌اندازی این مراکز، روند بیماریابی با سرعت بیشتر در استان انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به آمارها شمار مراجعان به این مراکز نسبت به گذشته بیشتر شده، به طوری که آزمایشگاه‌ها در یک روز توان پاسخ‌دهی ندارند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: بسیاری از کسانی که به مراکز بیماریابی مراجعه می‌کنند دارای علامت هستند و برخلاف گذشته که تنها ۴ تا ۵ درصد آزمایش‌ها مثبت اعلام می‌شد امروز بیش از ۵۰ درصد آزمایش‌ها مثبت است و این روند صعودی بیماری در استان بوشهر  را نشان می‌دهد.

خواجه‌ئیان اضافه کرد: بسیاری از موارد قبلی بیماری از استان‌های مجاور می‌آمدند، اما اکنون  بیشتر موارد مثبت در فضای درونی استان و نشات گرفته ازتماس‌های داخل استانی است.

وی اظهار کرد: هرچند در زمان حاضر موارد بستری ناشی از ابتلا به ویروس کرونا کمتر و افراد بیشتر به صورت سرپایی شناسایی شده‌اند، اما باید این را در نظر گرفت که هفت تا نه درصد از جمعیت استان بوشهر سالمند و شش تا هشت درصد مبتلا به دیابت هستند.

افزایش موارد مثبت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به آمارهای موجود روند شیوع ویروس کرونا در این استان روبه افزایش است؛ در هفته نخست فروردین ۹۹، ۱۷ نفر، هفته دوم ۲۳ نفر و هفته سوم ۵۲ نفر و در هفته نخست اردیبهشت ۲۶ نفر، هفته دوم ۷۱ نفر،  هفته سوم ۸۷ نفر و در هفته چهارم ۲۸ نفر به تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا اضافه شد.

دکتر سعید کشمیری افزود: در فروردین تنها کسانی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کردند مورد آزمایش قرار می‌گرفتند، اما با توجه به تغییر رویه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اول اردیبهشت، افراد دارای نشانه‌های بیماری، کسانی که با موارد مثبت تماس داشتند و افراد بی‌علامت نیز مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: براین اساس انتظار می‌رود موارد مثبت همچنان افزایش یابد، هرچند تاکنون موارد بستری در بیمارستان‌های استان بوشهر روند افزایشی نداشته است.

کشمیری ادامه داد: نباید تجربه تلخ همسایگی کاشان با استان قم و درست شدن کانون بیماری برای استان اصفهان برای استان بوشهر نیز تکرار شود. شهرستان دیلم استان بوشهر در همسایگی استان خوزستان است و به دلیل مراوده‌هایی که وجود دارد باید همان سخت‌گیری‌های استان خوزستان برای این شهرستان هم اجرا شود.

کشمیری اضافه کرد: به دلیل آلودگی تعدادی از کارکنان یکی از دستگاه‌های اجرایی در گناوه مجبور به تعطیل کردن این دستگاه شده‌ایم. برهمین اساس از این به بعد باید برای پیشگیری از شیوع و انتشار بیماری کرونا، تصمیم‌های شهرستانی و محلی گرفت.

دغدغه بستری بیماران

استاندار بوشهر گفت: روند افزایشی بیماران کرونایی در این استان نگران کننده‌ است، برهمین اساس رعایت اصول بهداشت فردی و فاصله اجتماعی ضروری است.

عبدالکریم گراوند افزود: دغدغه دوم مسئولان استان بستری بیماران است، زیرا این سیر صعودی روند بیماری مقدمه‌ای برای افزایش بستری و مرگ و میر است.

وی با اشاره به وضعیت قرمز استان خوزستان و همجواری مردم دیلم و گناوه با این استان اظهار کرد: از مردم این دو شهرستان انتظار می‌رود ضمن رعایت موارد بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، از ترددهای غیرضروری به استان خوزستان خودداری کنند.

کد خبر 514345

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha