مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲
۰ نفر

در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ میلادی پژوهشی با بودجه ناسا انجام شد که در آن یک بالون خورشید بر فراز قطب جنوب به حرکت درآمد و دو رویداد تقریبا غیرممکن و به شدت غیرعادی را شناسایی کرد.

جهان موازی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری برنا؛ آنتن ناپایدار تکانشی قطب جنوب موسوم به آنیتا ذراتی با انرژی بالا به نام نوترینو را کشف کرد که ظاهرا در زمین سیر می‌کردند.

از آن زمان دانشمندان تلاش کردند که این پدیده عجیب را توضیح دهند و در این مسیر به فرضیات مختلفی هم رسیدند. یکی از این فرضیات این بود که دانشمندان جهانی موازی را کشف کرده‌اند که آینه جهان ماست. مردم سراسر دنیا نیز از شنیدن این خبر بسیار هیجان زده شدند و طولی نکشید که ماجرای جهان موازی در شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب شد و کاربران این خبر را مرتبا دست به دست می‌کردند که ناسا یک جهان موازی کشف کرده اما آن را از ما پنهان می‌کند.

در واقعیت گرچه احتمال دارد یک جهان موازی فراتر از دنیای محدود ما وجود داشته باشد اما دانشمندان هنوز به شواهد مستقیمی در اثبات آن نرسیده‌اند. در عوض ناهنجاری‌های کشف شده در قطب جنوب می‌تواند نشانه کشف یک ماده یا ذره جدید باشد.

  • دانشمندان در قطب جنوب چه پیدا کردند؟

آنیتا برای تشخیص پرتوهای کیهانی طراحی شده است. این بالون عظیم الجثه ۳۵ کیلومتر بالاتر از سطح قطب جنوب با هوای سرد و خشکش پرواز می‌کند؛ یعنی جایی که کمترین آلودگی رادیویی وجود دارد و دانشمندان می‌توانند به دنبال ذرات رازآلودی به نام نوترینو بگردند. با برخورد نوترینوها با سطح یخ، آنها سیگنال‌های رادیویی کیهانی پرانرژی را تولید و از سطح یخ کمانه می‌کنند.

ناسا ۲ سیاره جدید کشف کرد

با این حال آنیتا توانست دو رویداد عجیب را ثبت کند که در آن ذرات ظاهرا از سطح یخ کمانه نکرده بودند. این نوترینوها در عوض از درون زمین آمده بودند تا فضا. به طور طبیعی سیگنال‌های رادیویی ورودی روی سطح یخ کمانه کرده و به بالون می‌رسند اما اینبار نوترینوها از سطح یخ نیامده بودند.

اگر این ذرات واقعا از دل زمین آمده و از توده آن عبور کرده باشند آنگاه اتفاقی غیرممکن رخ داده بود. و اگر به گفته دریک فاکس پروفسور اخترفیزیک دانشگاه پنسیلوانیا این اتفاق واقعا رخ داده باشد با دو ذره کاملا جدید روبرو هستیم که توانسته‌اند از دل زمین بگذرند.

 نوترینوها با سرعت مشخصی در حرکت هستند اما آنها با ذرات موجود در زمین برخورد کرده و دیگر نمی‌توانند کل زمین را طی کنند.

  • ذرات کشف شده چه بودند؟

این ذرات شاید غیرممکن به نظر برسند اما مساله واقعی چیز دیگری است. احتمالا این ذرات مدل استاندارد فیزیک ذره را نقض کرده‌اند؛ همان تئوری یا نظریه‌ای که نیروهای اصلی موجود در این عالم را توضیح می‌دهد.

دانشمندان در توضیحات خود اشاره کردند که الگوی مذکور ۵۰ سال است که تهیه شده و شاید وقت آن رسیده که به روز رسانی شود.

دانشمندانی نظیر فاکس فرضیه‌های  مختلفی را در مورد عبور نوترینوها از زمین مطرح کرده‌اند؛ مثلا شاید این ذرات متعلق به ماده تاریک باشند که دانشمندان از دهه ۱۹۳۰ میلادی تا به امروز به دنبال کشف آن هستند و فاکس نیز معتقد است که این ذرات به فروپاشی ماده تاریک مربوط می‌شوند.

طبق گفته او ذرات سنگین ماده تاریک می‌توانند در هسته زمین جمع شوند و وقتی که این ماده از هم فرو می‌پاشد ذراتی پر انرژی تولید می‌کند که به نوعی از زمین فوران خواهند کرد و نوترینوهایی را تولید کنند که آنیتا پیدا کرده است.

  • ایده جهان موازی از کجا آمد؟

براساس این کشف غیرعادی رسانه‌ها خبر دادند که دانشمندان توانسته اند یک جهان موازی را پیدا کنند که در آن ذرات تغییر شکل می دهند و حرکت معکوس در زمان دارند.

اما رسانه‌ها در اخبار خود به کار پیتر گورهم اشاره می کردند؛ پروفسور فیزیک دانشگاه هاوایی که مقاله‌ای در مورد این کشف منتشر و اعلام نموده که گروه جدیدی از ذرات زیراتمی در قطب جنوب کشف شده که خاصیت نفوذی بیشتری نسبت به کلیه ذرات عالم دارند.

با این حال نشریه دیلی استار ادعا کرد که این ذرات همان ذرات تغییر شکل دهنده نیستند که از وجود جهان موازی خبر می‌دهند.

گورهم نیز در توضیحات خود پیرامون این شایعه گفت: کل ایده کشف جهان موازی از جانب ما نیامده بلکه به نحوی برچسب ما روی آن خورده؛ روزنامه نگاری آن را اشتباه متوجه شده سپس به ما نسبت داده و متاسفانه این خبر پربیننده شده. واقعیت این است که ما هیچ دیتایی در رابطه با جهان موازی در اختیار نداریم.

کد خبر 514268

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha