روستاهای «مرق» و «مرقکان» از توابع بخش مرکزی ساوه در ۳۰ کیلومتری غرب شهر و پشت سد الغدیر قرار دارند که رانش زمین، بن‌بست جغرافیایی و طبیعی این مناطق را مضاعف و با تخریب جاده، دسترسی اهالی به شهر را قطع کرد.

رانش زمين

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  جمعه دوم خرداد ۹۹ حادثه رانش زمین سبب شد جاده دسترسی و تنها مسیری که روستاهای مذکور را به ساوه متصل می‌کرد، تخریب شود تا عملا امکان تردد زمینی به این مناطق و بالعکس تا اطلاع ثانوی میسر نباشد.

اما استاندار مرکزی و فرماندار ساوه با همراهی دستگاه‌های عضو ستاد بحران به سرعت وارد عمل شدند و با انجام بازدید از منطقه و ارزیابی‌های اولیه، تصمیم های عاجلی اتخاذ کردند.

ایجاد راه جایگزین با توجه به غیرممکن بودن ترمیم جاده کنونی تا ۱۰ روز آینده، تامین مایحتاج مردم با اعطای سبد غذایی به حدود ۱۰۰ خانوار مرق و مرقکان، استقرار پزشک و بهورز و ملزومات دارویی و همچنین تعبیه چند فروند قایق برای ترددهای ضروری و اورژانسی از راه دریاچه سد الغدیر و تامین سیلندرهای گاز مایع با توجه به قطعی شبکه گاز از جمله اقدامات انجام شده یا در دست اجرا است

امام جماعت روستای مرق گفت: تخریب جاده دسترسی به دلیل رانش زمین باعث شده که اهالی این روستا و همچنین روستای مرقکان به‌طور کامل در بن بست قرار گیرند.

حجت الاسلام هاشمی افزود: امروز شنبه سوم خرداد فرماندار ساوه همراه با جمعی از مدیران استانی و شهرستان از مسیر تخریب شده و سطح روستا بازدید کردند و طبق تصمیمات اتخاذ شده قرار است جاده دسترسی را از محلی دیگر احداث کنند.

وی اضافه کرد: قرار است طرف یک هفته تا ۱۰ روز زمینه تردد ساکنان این روستاها با ایجاد مسیر جایگزین فراهم شود.

امام جماعت روستای مرق گفت: با وضعیت پیش آمده دست کم تا ۱۰ روز آینده قادر به خروج از روستا نیستیم ولی برای تامین مایحتاج مانند مواد غذایی و رفع نیازهای اورژانسی و دارویی قایق هایی تعبیه شده که با عبور از دریاچه سد الغدیر به اهالی خدمات رسانی کنند.

وی بیان کرد: همچنین تصمیم گرفته شد که به هر خانوار سبد غذایی اعطا شود و برای تامین نیاز اهالی به گاز نیز با توجه به قطع شبکه گازرسانی طبیعی، سیلندرهای حاوی گاز مایع به ساکنان ارائه شود هرچند وسایل گازسوز از قبیل اجاق گاز با آبگرمکن درون خانه ها مطابق با استانداردهای گاز طبیعی است و تعویض سوزن های آنها مشکلاتی دارد.

وصل گاز یک روزه انجام میشود

رئیس شرکت گاز شهرستان ساوه نیز گفت: قرار است طرف چند روز اداره راهداری فعالیت خود را برای بهسازی مسیر انجام دهد و با توجه به خطر ریزش کوه متاثر از انفجارهای لازم، ما به صورت موقت گاز سه روستای مرق، مرقکان و سیاله را وصل می‌کنیم و بعد از تکمیل جاده، به‌صورت دائم گاز را وصل خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: وصل موقت گاز مشترکین این روستاها که حدود ۲۰۰ خانوار هستند برای شرکت گاز حداکثر یک روز زمان نیاز دارد اما برای محکم کاری و پرهیز از ریزش و خطرات احتمالی منتظر ایمن سازی مسیر توسط راهداری هستیم.

رئیس شرکت گاز شهرستان ساوه گفت: بعد از اینکه پروژه راهسازی تکمیل و نهایی شد، گاز این روستاها نیز بصورت دائمی و استاندارد متصل می‌شود.

عباس اکبری اظهار کرد: در سه روستای مورد اشاره ۲۰۰ مشترک گاز از مجموع ۳۰۰ خانوار وجود دارد که طبق بررسی‌های انجام شده ۱۰۰ مورد از این مشترکین به‌صورت فصلی در روستا حضور دارند.

اکبری در مورد تامین گاز مایع برای مردم این روستاها که اکنون با مشکل قطع شبکه گازرسانی مواجه هستند، گفت: با تدبیر فرماندار ساوه مقرر است تا زمان اتصال گاز، ستاد بحران نسبت به تامین سیلندرهای گاز مایع برای خانواده ها اقدام کند و شرکت گاز هم نسبت به آماده سازی وسایل گازسوز این روستاها با هدف استفاده از این گاز و بعد از انتقال شبکه، تغییر آنها برای بهره مندی از گاز طبیعی اقدام خواهد کرد.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان ساوه نیز گفت: قرار است برای احداث جاده دسترسی روستاهای مرق، مرقکان و سیاله از ظرفیت بمب از پیمانکاران فعال در منطقه استفاده شود.

ابراهیم مردانی افزود: این اداره در کنار سایر ارگان‌های عضو مدیریت بحران شهرستان ساوه برای خدمات به مردم روستاهای حادثه دیده در زمینه تکمیل راه دسترسی مشارکت خواهد داشت.

وی گفت: راهداری ساوه ماشین آلات و ادوات راهسازی را برای احداث راه دسترسی منطقه به کار خواهد گرفت.

همه دستگاه‌ها در میدان هستند

فرماندار ساوه گفت: رانش زمین باعث ایجاد گسل و حرکت جاده روستاهای مرق و مرقکان و قطع دسترسی ساکنان این مناطق به شهر ساوه شد.

علی میرزایی بیان کرد: به محض اطلاع از این حادثه ستاد بحران شهرستان ساوه و استان مرکزی پای کار آمدند و ارزیابی های اولیه توسط کارشناسان انجام شد.

وی افزود: کارشناسان معتقد بودند که با توجه به رانش زمین و آهکی بودن زمین و حرکت جاده در جهت‌های مختلف، آوار زیادی برجا مانده و لازم است جاده جدیدی برای منطقه ایجاد شود.

میرزایی گفت: برداشت خاک به‌صورت چشمگیری انجام شده و نیازمند انفجارهایی برای احداث جاده جدید هستیم.

فرماندار ساوه گفت: روز گذشته ۲ خرداد مدیران کل ارگان‌های استان از قبیل راهداری، راه و شهرسازی، هلال احمر، شرکت گاز و ستاد بحران استانداری در منطقه حضور یافتند و برآوردهای اولیه نیز انجام شد.

وی اظهار کرد: سپاه ۴۲ قدر کاشان نیز در میدان حضور دارند و با استقرار تجهیزات و نیروی انسانی قرار است ازانرپز عملیات اجرایی جاده دسترسی جدید را شروع کنند.

جاده جدید تا ۱۰ روز آینده احداث می‌شود

وی گفت: به اهتمام شهرداری ساوه، مدیریت سد الغدیر و سپاه چند فروند قایق برای جابه‌جایی اهالی در صورت نیاز و تامین ملزومات ساکنان روستاهای مرق و مرقکان تامین شده تا از راه دریاچه سد کار انتقال افراد و رساندن مواد غذایی، دارویی و سایر نیازها انجام شود.

فرماندار ساوه اظهار کرد: با همدلی و همراهی ارگان‌های دست اندرکار عملیات اجرایی جاده دسترسی این روستاها از امروز ۳ خرداد آغاز می‌شود و انتظار داریم طرف ۱۰ روز مسیر جدیدی برای تردد اهالی ایجاد شود.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد میزان خسارت های وارده به دلیل رانش زمین، گفت: فعلا نمی توان ارزیابی دقیقی داشته باشیم به این دلیل که باید چند انفجار انجام و یک دماغه را از مسیر برداریم همچنین چند گسل را باید پر کنیم به همین دلیل برآورد خسارت در این مقطع امکانپذیر نیست اما بعد از انفجارهای می توانیم به نتیجه مشخصی برسیم.

میرزایی اظهار کرد: با توجه به اینکه اکنون دسترسی بیش از ۱۰۰ خانوار به شهر ساوه قطع شده، همه ادارات و سازمان‌های استانی و شهرستان دست به دست هم داده‌اند تا هرچه سریعتر مشکل را حل کنیم.

فرماندار ساوه گفت: با توجه به وضعیت اضطراری پیش آمده، همه دستگاه‌ها پای کار هستند و ما یک دستگاه خاص را متولی کار نمی‌دانیم و تلاش خواهیم کرد با هم افزایی و همدلی هرچه زودتر مشکل ساکنان مرق و مرقکان را رفع کنیم.

شهرستان ساوه با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت چهار شهر، ۲ بخش مرکزی و نوبران و ۲۳۰ روستا دارد.

کد خبر 514258

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha