شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۷
۰ نفر

​محقق ایرانی-آمریکایی می‌گوید امکان تشخیص ابتلا به بیماری کووید ۱۹ با عطسه یا سرفه روی گوشی به زودی میسر می‌شود.

سیستم موبایل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری برنا؛ گروهی از محققان در ایالات متحده آمریکا در حال ساختن حسگری هستند که پس از اتصال به گوشی توانایی تشخیص بیماری کووید ۱۹ در یک دقیقه را پیدا می‌کند. آن‌ها امیدوارند این حسگر که حدودا ۵۵ دلار قیمت دارد، تا سه ماه دیگر به بازار عرضه شود.

«مسعود طبیب-آذر»، رهبر پروژه و استاد ایرانی-آمریکایی دانشگاه یوتا معتقد است این حسگر نقشی مهم در ردیابی همه گیری کرونا بازی خواهد کرد. او می‌گوید پروژه ساخت این حسگر از حدود ۱۲ ماه قبل کلید خورده و هدف اصلی آن‌ها تولید سنسوری قابل حمل بوده که کاربران بتوانند با آن ابتلا به ویروس زیکا را تشخیص دهند. ولی پس از شیوع ویروس کرونا آن‌ها تصمیم می‌گیرند با ایجاد تغییراتی در حسگر آن را برای تشخیص کووید ۱۹ آماده کنند.

نمونه اولیه این حسگر ۲.۵ سانتی متری بوسیله بلوتوث با گوشی ارتباط برقرار می‌کند و به گفته طبیب-آذر «زمانی که فرد روی آن تنفس، سرفه، عطسه و یا فوت کند، ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را تشخیص می‌دهد.»

تشخیص کرونا ویروس با استفاده از صدای سرفه

برای استفاده از این حسگر کافیست آن را به پورت شارژ گوشی متصل کرد و بعد ذرات میکروسکوپی آب دهان را روی آن قرار داد. سپس با اجرای اپلیکیشن اختصاصی نتایج ابتلا به بیماری روی نمایشگر گوشی نقش می‌بندد. برای تشخیص ابتلا به کرونا می‌توان از نمونه برداشته شده از بینی یا دهان نیز استفاده کرد.

این حسگر به کمک لامپ LED مثبت یا منفی بودن نتیجه آزمایش را نمایش داده و به دلیل از بین بردن آب دهان با جریان الکتریسیته خفیف، چند بار مصرف است.

طبیب-آذر می‌گوید می‌توان پس از تولید انبوه این حسگر آن را در اختیار همه قرار داد. او همچنین قصد دارد حسگر را به گونه‌ای طراحی کند تا ارسال نتایج آزمایش به مراکز درمانی جهت تشخیص مناطقی که آمار مبتلایان در آن ها بالاست میسر شود.

پیش بینی می‌شود اپلیکیشن این حسگر  برای انجام کارآزمایی بالینی چهار هفته‌ای در ماه ژوئیه آماده شود و تا ماه اوت برای استفاده عموم عرضه شود. طبیب-آذر می‌گوید این حسگر را به شکل یک وسیله مستقل نیز می‌توان ساخت و پس از اتصال آن به شکل بیسیم یا از طریق درگاه شارژ، می‌توان از ابتلا به ویروس کرونا مطلع شد.

کد خبر 514244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha