شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

گروه بورس: سال گذشته بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران به 5/17درصد رسید و سهم تقسیم سود شرکت‌ها از این رقم 16درصد بود.

به عبارت دیگر بیش از 90درصد عایدی سهامداران در سال 86 از محل تقسیم سود شرکت‌ها در فصل برگزاری مجامع حاصل شد و به همین دلیل بود که همزمان و حتی قبل از برگزاری مجامع سهام شرکت‌هایی که سود بیشتری بین سهامداران خود تقسیم می‌کردند در بازار سرمایه طرفداران بیشتری داشت.

محمدرضا رهبر مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ پیش‌بینی می‌کند: این روند امسال هم در فصل برگزاری مجامع تکرار خواهد شد.

او به همشهری می‌گوید: با نزدیک شدن به زمان برگزاری مجامع تقاضا برای خرید سهام شرکت‌هایی که بخش بیشتری از سود خود را تقسیم می‌کنند افزایش می‌یابد و سهام این شرکت‌ها برای بازار جذابیت بیشتری پیدا می‌کند.

به گفته رهبر عده دیگری از سهامداران هم بلندمدت فکر می‌کنند و نیم‌نگاهی به برنامه‌های توسعه‌ای سال آتی شرکت‌ها دارند و به همین علت ترجیح می‌دهند سهم این گروه از شرکت‌ها را به سبد دارایی‌های خوداضافه کنند.

او می‌افزاید: این شرکت‌هادرصد کمتری از سود سالانه خود را بین سهامداران تقسیم می‌کنند و ترجیح می‌دهند با افزایش سرمایه، برنامه‌های توسعه‌ای خود را محقق کنند به این ترتیب بخش دیگر مطالبات سهامداران از طریق تخصیص سهام جایزه یا حق‌تقدم پرداخت می‌شود.

رهبر می‌گوید: سهام شرکت‌هایی از این دست هم برای گروهی از سهامداران دارای جذابیت است؛ با این همه به نظر می‌رسد امسال تعداد افرادی که برای خرید سهام به میزان تقسیم سود توجه دارند بیشتر از سهامدارانی خواهد بود که با هدف سرمایه‌گذاری بلندمدت و با توجه به طرح‌های توسعه‌ای اقدام به خرید می‌کنند.

هادی بیدختی مدیرعامل کارگزاری عمران فارس هم براین باور است که چرخش بازار امسال هم به سمت سهام شرکت‌هایی خواهد بود که نسبت قیمت به درآمد پایین‌تری دارند اما سود بیشتری بین سهامداران تقسیم می‌کنند.

بیدختی در گفت‌وگو با همشهری می‌افزاید: غالب شرکت‌هایی که نسبت قیمت به درآمد آنها در سطح پایینی قرار دارد در زمان برگزاری مجمع 70 تا 80درصد سود سالانه خود را تقسیم می‌کنند.  از سوی دیگر شرکت‌هایی که زیرمجموعه شرکت‌های بزرگتر هستند به منظور اجرای طرح‌های توسعه‌ای شرکت مادر ناچار به تقسیم سود بیشتر بین سهامداران می‌شوند.

او پیش‌بینی می‌کند:  امسال هم شرکت‌هایی که نسبت قیمت به درآمد آنها پایین است سود قابل توجهی بین سهامداران‌شان تقسیم خواهند کرد و قطعا بازار به سمت خرید سهام این گروه از شرکت‌ها متمایل خواهد شد.

این کارگزار بورس اوراق بهادار به سهامداران توصیه می‌کند سهام شرکت‌هایی را بخرند که به رغم پایین بودن «نسبت قیمت به درآمد» سود مناسبی در مجامع خود تقسیم می‌کنند؛ البته به شرطی که این شرکت‌ها  از جمله شرکت‌های صنعتی  نباشد و با مشکلات صنعتی مواجه نباشند.

او در تشریح دلایل سودآوری چنین خریدی می‌گوید: سهامداران شرکت‌هایی که نسبت قیمت به درآمد پایینی دارند حتی اگر از محل تغییر قیمت سودی کسب نکنند دست‌کم در زمان برگزاری مجمع منتفع خواهند شد علاوه بر این بعد از برگزاری مجمع هم نماد شرکت با قیمت بالاتری بازگشایی می‌شود.

نگرانی بازار سرمایه

عباس دهقان رئیس هیأت مدیره شرکت کارگزاری کارآمد اتفاقات فصل مجامع سال 87 را چندان مطابق با روان سنوات گذشته پیش‌بینی نمی‌کند.

دهقان به همشهری می‌گوید: سابقه بورس نشان داده در اردیبهشت و خرداد با فرا رسیدن فصل برگزاری مجامع، بازار روزهای خوبی را پشت‌سر می‌گذارد و گردش سهام و حجم معاملات در بورس اوراق بهادار افزایش می‌یابد اما آمار معاملات در روزهای سپری شده اردیبهشت حاکی از آن است که ظاهرا این انتظارات امسال همچون سال‌های گذشته برآورده نخواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه دلیل شرایط فعلی را شفاف نبودن برنامه‌های اقتصادی و حتی سیاسی در ابعاد کلان می‌داند و می‌افزاید: با توجه به شرایط سیاسی و تحولات اقتصادی همچون ارائه بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی و تغییر وزیر اقتصاد، سهامداران نگرانند و در حقیقت نمی‌دانند که بعد از برگزاری مجامع، نماد شرکت‌ها در چه شرایط و با چه قیمت‌هایی بازگشایی خواهد شد.

کد خبر 51419

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز