مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: صیانت از جنگل‌ها و مراتع استان نیازمند تجهیزات نوین مانند مرکز مانیتورینگ، بالگرد و دستگاه‌های دمنده کنترل آتش است.

پهپاد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، غلام‌حسین حکمتیان پنج‌شنبه اول خرداد اظهار کرد: با توجه به سطح وسیع جنگل‌ها و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد و کمبود نیروی انسانی در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری استفاده از تجهیزات نوین برای حفظ این گنجینه‌های ارزشمند نیاز توسعه پایدار در استان است.

وی بیان کرد: راه اندازی مرکز مانیتورینگ رصد جنگل‌ها و مراتع استان برای پیشگیری از خسارت‌های آتش‌سوزی و قاچاق چوب از مهمترین این زیرساخت‌هاست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: سرانه جنگل و مراتع استان ۱.۶ هکتار است که بیش از ۶ برابر میانگین سرانه عرصه‌های طبیعی کشور است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در حالیکه میانگین سطح حفاظت برای هر قرقبان در کشور ۶ هزار هکتار است هر قرقبان در این استان از ۱۸هزار هکتار جنگل و مرتع حفاظت می‌کند که این امر نیاز به افزایش زیرساخت‌های حفاظتی را بیشتر کرده است.

حکمتیان عنوان کرد: در چند سال گذشته ۸۵ نیروی انسانی شاغل در اداره‌های منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بازنشسته شده‌اند درحالی‌که حتی یک مجوز جذب برای این حوزه صادر نشده است.

وی عنوان کرد: هم‌اکنون ۲۰ قرقبان در شهرستان بویراحمد، ۱۹ قرقبان در گچساران و ۶ قرقبان در باشت کار حفاظت از جنگل‌ها و مراتع را به عهده‌دارند که نسبت به سطح عرصه‌های طبیعی این مناطق بسیار اندک است.

حکمتیان با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر ۸۰ دستگاه دمنده از اعتبارات منابع ملی برای کنترل آتش‌سوزی‌ها و مراتع خریداری و در اختیار قرقبان‌ها قرار گرفت افزود: اختصاص تعداد بیشتری از این دستگاه‌ها می‌تواند کمک چشمگیری به کمبود نیروی انسانی در زمان بروز آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع داشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد همچنین به سخت گذر بودن برخی از جنگل‌های استان اشاره کرد و افزود: اختصاص یک فروند بالگرد برای خاموش کردن آتش‌سوزی در این مناطق نیاز دیگری است که باید به آن توجه شود.

حکمتیان تاکید کرد: راه اندازی پایگاه اطفای حریق در مناطق سخت گذر برای آبگیری بالگرد و سایر اقدام‌های هنگام آتش‌سوزی نیاز دیگری است که تاکنون تنها در شهرستان بویراحمد ایجاد شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به سؤالی درباره روندترمیم جنگل‌های آسیب‌دیده از آتش‌سوزی و سایر آسیب‌ها در استان عنوان کرد: در برنامه بلندمدت ۱۰ ساله قرار است۱۰۰ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان با ایجاد جنگل‌های دست کاشت و توسعه گیاهان احیا می‌شود.

کهگیلویه و بویراحمد  رویشگاه بیش از ۲ هزار گونه گیاهی است که ۴۵۰ گونه آن گیاهی و دارویی است و این مقوله ظرفیت‌های بی‌بدیلی برای ثروت آفرینی در جنگل‌ها و مراتع دارد.

بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از وسعت این استان را جنگل و مرتع تشکیل داده است.

کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۱۵ هزار کیلومترمربع مساحت در جنوب غربی ایران ۳۰ درصد کل گونه‌های گیاهی کشور را در خود جای‌داده است.

این استان با  ۷۲۳ هزار نفر جمعیت یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور رادار است.

کهگیلویه و بویراحمد با ۲ اقلیم متفاوت و مناظر بکر و طبیعی و موقعیت خاص گردشگری دارای هشت شهرستان، ۱۷ شهر و یک هزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است.

کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۱۰ درصد آب‌های شیرین کشور را دارد که بدون خاک شور و پوشیده از جنگل‌های انبوه بلوط است.

این استان با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به‌گونه‌ای که افزون بر۴۰درصد گونه‌های گیاهی و دارویی کشور را در خود جای‌داده است.

کد خبر 513928

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha