شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

حوادث اخیر لبنان، نشست روز پنجشنبه جبهه متحد اصولگرایان، در صدر اخبار مطبوعات امروز است

گزارش‌های روزنامه‌ها حکایت از پیروزی حزب‌الله لبنان دارد. علاوه بر آن، مناقشه بر سر اظهارات اخیر رئیس‌جمهور و نیز دفاع رسانه‌های دولت از وی در مطالب امروز مطبوعات به چشم می‌خورد.

چهار عامل ایجاد بحران در لبنان

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود عوامل پشت پرده حوادث لبنان را چنین آورده است:

1. رئیس جمهور آمریکا، برای رسیدن حزب جمهوریخواه به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری پاییز امسال نیاز شدیدی به جبران شکستی دارد که در لبنان و فلسطین متحمل شده است. او می‌خواهد هر طور شده ریاست جمهوری را برای حزب جمهوریخواه حفظ کند.

2. سران رژیم صهیونیستی هنوز با پیامدهای شکست در جنگ 33 روزه لبنان دست به گریبان هستند. آنها نیز به ترمیم حیثیت خود و ارتش صهیونیستی نیازمند هستند.

3. خود سنیوره و سایر مهره‌های داخلی لبنان، که با حمایت‌های مالی و سیاسی و تجهیزاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی در برابر حزب‌الله ایستادگی و کارشکنی می‌کنند، نیز با این اقدامات در صدد تحکیم قدرت خود و حاکمیت بر لبنان در سایه آمریکا و صهیونیست‌ها هستند.

4. سران مرتجع عرب نیز مقاومت لبنان به رهبری حزب‌الله را برای موجودیت پوشالی، وابسته به لرزان خود خطرناک می‌دانند به همین جهت آنها نیز در این بحران سهم دارند.

رأی اعتماد به کابینه

روزنامه جام‌جم در گفت‌وگو با کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان از قول وی آورده است: در اصل 136 ذکر شده که پس از ابراز اعتماد به مجلس به دولت چنانچه نیمی از وزرا تغییر کنند باید مجددا برای هیأت وزیران از مجلس تقاضای رأی اعتماد شود که این یک امر قانونی است و اگر واقعا تغییری صورت گیرد، لازم است رأی اعتماد مجدد از مجلس انجام پذیرد.

منتها سوال این بودکه اگر تغییرات تدریجی بود، باز هم باید رأی اعتماد گرفته شود یا این که تغییرات باید دفعتا و واحده باشد؟ که شورای نگهبان در تفسیری که در سال 1362 داشته است اعلام کرده رأی اعتماد منحصر به موردی نیست که تغییر نیمی از اعضای هیأت وزیران دفعتا واحده باشد بلکه به هر ترتیبی پس از زمان ابراز اعتماد مجلس به دولت این تغییر حاصل شود، مشمول اصل فوق است و دولت باید مجددا از مجلس تقاضای رای‌اعتماد کند.

البته برخی رسانه‌ها در انعکاس نظرات من اعلام کردند که بنده نسبت به این امر اظهار نگرانی کرده‌ام. من به صورت کلی عرض کردم که هر چه تغییرات کمتر باشد، بهتر و به صلاح کشور است.

رسانه‌ها طرفدار دولت باشند

روزنامه ایران با تاکید بر اینکه رسانه‌های کشور بایدهماهنگ باشند نوشته است: در هیچ کشور دنیا به سامانه‌های رسانه‌ای اجازه نمی‌دهند تا نسبت به گرانی یک کالای مصرفی و تبلیغ یک اصل سیاسی یا اعتقادی حاکم بر آن جامعه به نحوی یکسان برخورد کنند.

این که برخی رسانه‌ها نسبت به افزایش قیمت برخی اقلام خوراکی و نیز ترویج مهدویت، به یک اندازه و با یک لحن و روش، واکنش انتقادی نشان می‌دهند و اصولاً اینکه تعدادی از رسانه‌های یک کشور خود را متعهد و ملزم بدانند نسبت به هر آنچه از سوی دولت گفته یا انجام می‌شود، مخالف خوانی کرده و با تحریف و توهین و حتی دروغ پردازی، مقصود خود را دنبال کنند، اینها نه تنها نشانه ترقی و پویایی نیست، بلکه اتفاقاً نشانه‌ای بارز از وجود انحراف و موقعیت نشناسی در عرصه رسانه‌ای کشور است.این مقاله می‌افزاید.دولت دکتر احمدی‌نژاد، فراتر از مطالبات این جناح و آن باند سیاسی، صرفاً از خاستگاه بزرگی به نام «ملت ایران» به عرصه اجرایی کشور وارد شد و رسانه‌های کشور نیز به‌عنوان واسطه‌های امین مردم، شایسته است تلاش حرفه‌ای خود را در جهت تقویت «انتخاب مردم» و ترویج و تثبیت آرمان‌هایی که ایرانی‌ها با انتخاب احمدی‌نژاد بر آنها تأکید کردند، متمرکز سازند.

روزنامه ایران همچنین در مقاله دیگری با حمله به منتقدان دولت نهم نوشته است: چرا امروز که دولت و رئیس‌جمهوری مکتبی، برخاسته از اندیشه‌های ناب انقلاب اسلامی و امام‌خمینی(ره) خستگی‌ناپذیر و خروشگر در برابر ظلم و بی‌عدالتی و تبعیض،  مجاهد و کوشا، با افتخار دم از پیگیری امور روزمره مردم، برچیدن هرچه زودتر مشکلات معیشتی و ساختن اقتصاد، سیاست و فرهنگ ایران زمین می‌زنند تا موانع برپایی حکومت جهانی اسلام و تلاش برای طراحی نظمی جدید برای مدیریت جهان- که برپایه امت انسان‌ها و عدالت باشد- را در حد مقدور برطرف ساخته و وظیفه دینی که شخص «منتظر» برعهده دارد، ادا نمایند، به جرم این التزام و اعتقاد و با انواع تهمت‌ها از سوی متحجرین و داعیه‌داران مکتب «قعود» و «فراحجتیه‌ای‌»ها روبه رو شده و متهم به استفاده از نام مبارک امام‌عصر(عج) برای توجیه مشکلات معیشتی می‌شود؟!

و چه سخیف و بی‌محتواست که سخنان رئیس‌جمهور در جدی بودن دولت در ساختن با سرعت ایران اسلامی و پی‌ریزی اقتصادی پویا و شکوفا را نادیده انگاشته و در تحریفی معنوی و آشکار نگاه متعالی به مسئله «مهدویت» - که اساس برپایی انقلاب اسلامی برای ترویج آن بود- را مایه سوء استفاده از اعتقادات مردم بدانند؟

اینکه تناسب این‌یاوه سرایی‌ها با محرفان و منحرفان ودشمنان تابلودار «مهدویت» چیست را به وقتی دیگر وا می‌نهیم اما در اینکه مدیریت عالی ولی‌الله الاعظم ارواحنا له الفداء همچون خورشیدی در پشت ابر، آسمان و اهل ارض را روشن و منور می‌سازد و به رغم تلاش بدخواهان و دست و پا زدن آنان، عالم به سمت آن حقیقت ناب در حال «شدن» و «پیمایش» است، شکی نیست.

چرا مسکن گران می‌شود؟

روزنامه دنیای اقتصاد در مقاله‌ای به بیماری هلندی پرداخته و نوشته است: هر چند که ممکن است بعضی‌ها هنوز هم انکار کنند ولی آنچه که مسلم است اکثریت کارشناسان اقتصادی تردیدی در بروز بیماری هلندی آن‌هم از نوع حاد آن در کشور به خود راه نمی‌دهند.

خوشبختانه در مقالات متعدد صاحب‌نظران اقتصادی پیامدهای زیان‌بار این بیماری برای اقتصاد کشور برای همه دست‌اندرکاران ترسیم است که مهم‌ترین آنها افزایش بی‌رویه قیمت املاک اعم از مسکونی، اداری و تجاری در اثر جاری شدن بخش مهمی از نقدینگی سرگردان به فعالیت‌های سفته‌بازانه در املاک و مستغلات می‌باشد.

یکی دیگر از پیامدهای مهم ناشی از این بیماری آسیب‌پذیری صنایع کشور در اثر فشار ناشی از موج عظیم واردات، عنوان می‌شود که از نظر نگارنده به مراتب نگران‌کننده‌تر از پیامد اول می‌باشد زیرا آسیب  زیرساخت‌های صنعت در کشور می‌تواند منجر به فروپاشی تدریجی آن شده و آثار فاجعه آمیز بلندمدت‌تری را برای اقتصاد کشور به ارمغان آورد.

با کمی تعمق مشاهده می‌شود که اصولا افزایش بی‌رویه قیمت املاک در اثر بیماری هلندی یک معلول تبعی از معلول اصلی یعنی غیراقتصادی بودن سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌های مولد اقتصاد به خصوص صنعت می‌باشد. بنابراین بهتر است به جای آن‌که با معلول تبعی از طریق تصمیمات و اقدامات تجربه شده و شکست خورده مقابله شود علل و عوامل پیدایش معلول اصلی ریشه‌یابی و شناسایی شده و راهکارهایی برای از بین بردن این عوامل جست‌وجو شود.

افول چهره‌ها

روزنامه صدای عدالت نوشته است: رئیس‌جمهور قرار بود برای بخش‌هایی از مردم فرودست شهری و روستایی، ایفاگر نقش نجات بخش از تنگنای فقر باشد. چهره او، نحوه عامیانه سخن گفتنش و ساده‌سازی‌ امور پیچیده و از همه مهم‌تر ایستادنش در مقابل هاشمی رفسنجانی او را به یک پدیده خیال انگیز نزد اقشار حاشیه‌ای و فرودست شهری بدل کرد.
 او و مجموعه رخدادهایی که یکباره دست در دست هم داده بودند، رویاهای خفته مردم فرودست را برانگیخت و او را یکباره بهره‌مند از یک سرمایه سیاسی قابل توجه کرد.
حتماً کسانی از افول تدریجی او لذت می‌برند. اما افول تدریجی او، رویاهای گروهی از مردم را تخریب می‌کند.

این مقاله در ادامه با اشاره به افول چهره‌هایی چون هاشمی و خاتمی می‌نویسد: کاش جمهوری اسلامی یک آن به این نکته بیندیشد که با تورم قهرمانان شکست خورده، این نظام راه به کجا خواهد برد؟

باور کنیم جامعه امروز ایران، بیش از آنکه گوشی بدهکار این و آن آرمان داشته باشد، نیازمند اعتماد است. این و آن راهبرد برای توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را کنار بنهیم، و اندکی به راهبرد تولید اعتماد بیندیشیم. ‏

فریب دولت عراق از سوی آمریکا

روزنامه کیهان در مقاله‌هایی مفصل درباره عراق نوشته است: به نظر می‌رسد، در حمله اخیر و مشترک دولت عراق و نظامیان آمریکایی به «جیش‌المهدی(ع)» که قتل عام تعداد زیادی از مردم مظلوم بصره و ساکنان شهرک صدر بغداد را در پی داشت و آمریکایی‌ها با فریب دولت عراق،‌پای دولتمردان برآمده از رای مردم را به این ماجرا کشیده‌اند تا از یکسو، میان نیروهای مسلمان و انقلابی عمده عراق جوی خون جاری کرده و مانع از اتحاد و یکپارچگی آنان شوند و از سوی دیگر، کانون‌های مقاومت در برابر باج‌خواهی اشغالگران را به دست نیروهای مقاومت، درهم شکسته و تضعیف کنند. اهدافی که با توجه به شرایط کنونی عراق و نفرت مردم از اشغالگران، تحقق آن ناممکن به نظر می‌رسد.

 اظهارات تند کروبی علیه  رئیس جمهوری

روزنامه آفتاب یزد نوشت، پاسخ کروبی خطاب به احمدی‌نژاد (درباره امام زمان) را پوشش‌ داد و از قول وی نوشته است: در اختتامیه نشست دو روزه روسای مناطق حزب اعتماد ملی بهتر است مشکلات را به خشکسالی، آمریکا و یا دولت‌های پیشین حواله دهید، این راه منطقی‌تر و ساده‌تر است. با این اوصافی که شما از امام زمان(عج) می‌فرمایید عده‌ای خواهند گفت آقایی که هنوز نیامده مدیریتش  این چنین است بعد هم که بیاید چه خواهد شد و این با اعتقادات ما سازگار نیست. مسائل فلسفی و اعتقادی برای برخی از مردم ملموس نیست اما همه آنها وضعیت خراب اقتصادی را کاملا درک می‌کنند و هرکس که بگوید اوضاع خوب است برای آنها قابل قبول نخواهد بود.

روزنامه تهران امروز در گزارشی به مقاومت دولت در برابر افزایش حقوق کارمندان پرداخته و نوشته است: با ابطال مصوبه دولت برای افزایش پلکانی معکوس حقوق کارکنان و بازنشستگان توسط دیوان عدالت اداری، دولت مکلف است حقوق کارمندان و بازنشستگان را براساس نرخ تورم افزایش دهد. ضمن این‌که دولت باید مطالبات سال گذشته مربوط به عدم رعایت افزایش حقوق، براساس نرخ تورم را به کارمندان پرداخت کند.

موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان مطلب فوق گفت:«دولت دو سال است از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری شانه خالی می‌کند و سعی دارد مصوبه خود را به اجرا گذارد. در حالی که دیوان عدالت اداری هم دولت را ملزم به اجرای قوانین مجلس کرده است.» وی ادامه داد:«دولت علاقه دارد هر چه مورد نظرش است در مجلس به قانون تبدیل شود در حالی که طبق فرمایش امام راحل و همچنین رهبر معظم انقلاب تمام قوا باید تابع تصمیمات نمایندگان مردم در مجلس باشند و دولت هم باید از قوانین مجلس تمکین کند. اما متاسفانه دولت پس از رای دیوان عدالت اداری هم بر بی قانونی پافشاری دارد.

کد خبر 51390

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز