پنجشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
۰ نفر

رئیس سازمان سنجش کشور به مجموعه‌ای از سوالات، ابهامات و نگرانی‌های داوطلبان کنکور پاسخ داد.

کنکور

همشهری آنلاین - مائده امینی : هر روز خبر تازه‌ای می‌رسد و نگرانی جدیدی برای‌ کنکوری‌ها می‌سازد. این‌روزها، کنکوری‌های سال ۹۹که کرونا به جان سرنوشت تحصیلی‌شان افتاده است، حال و روز خوشی ندارند. روند کند اطلاع‌رسانی و جابه‌جایی نسیه تاریخ‌های برگزاری آزمون‌ها آنها را کلافه کرده است. شاید اگر همان اسفند ماه، ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت و ...می‌پذیرفتند این ویروس چینی با کسی شوخی ندارد و برای برگزاری آزمون‌ها یک تصمیم جدی می‌گرفتند، امروز فشار کمتری بر دوش کنکوری‌ها بود. روند درس‌خواندن برای کنکوری‌ها فرسایشی شده. تا مدت‌ها درباره تاریخ‌ها بلاتکلیف بودند و حالا هم قرار است در گرم‌ترین‌ماه سال به حوزه‌هایی بروند که عموما تهویه مناسبی ندارند. هنوز کسی نمی‌داند که دانش‌آموزان و دانشجویان قرار است در گرمای مرداد با ماسک و دستکش با غول کنکور دست و پنجه نرم کنند یا شرایط در این ماه، برای همه ما بهتر خواهد شد. اما چه‌کسی پاسخگوی وارد آمدن این تنش‌ها بر روح و روان محصلین است؟ چه معیارهایی برای به تعویق‌انداختن یک ماهه کنکور وجود داشته است؟ تکلیف دانش‌آموزان روستاها و شهرها و اساسا هر کسی که به هر دلیلی به آموزش آنلاین دسترسی نداشته چه می‌شود؟ امروز همشهری این سؤال‌های بی‌جواب‌ را با ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در میان گذاشته‌ است.

  • آقای خدایی! این روزها سردرگمی بسیاری بین کنکوری‌ها وجود دارد. به‌خصوص داوطلبان کنکور کارشناسی که حداقل ۲۰درصد سرفصل‌های آموزشی آنها به اتمام نرسیده است. امروز یک نگرانی سراسری در کشور وجود دارد. آیا از این سرفصل‌ها هم سؤال طرح خواهد شد؟  

خیر. داوطلبان نگران نباشند. سرفصل‌هایی که آموزش و پرورش نتوانسته آنها را تمام کند، به‌صورت رسمی به سازمان سنجش در قالب گزارش‌هایی داده شده است. بدون شک از قسمت‌هایی که آموزش و پرورش به سازمان سنجش به‌عنوان سرفصل تدریس نشده  اعلام کند، سؤالی مطرح نخواهد شد.

  •  بررسی شما و در نهایت اخذ تصمیم نهایی بر چه اساسی انجام می‌شود؟ اینکه گزارش‌هایی به‌طور کلی از بعضی مدارس و بعضی استان‌ها به شما برسد لزوما نمی‌تواند منبع مناسبی برای تصمیم‌گیری باشد.

بررسی‌های ما کاملا دقیق است. مباحث تدریس‌شده و نشده به‌صورت جزئی، به تفکیک سرفصل و صفحه را در اختیار داریم و همین گزارش‌ها را مبنای اصلی تصمیمات خود قرار خواهیم داد. کنکور سراسری ۹۹، کنکوری نخواهد بود که سؤالی در آن از مبحث درس نداده شده آمده باشد. کنکور به شکل متمرکز و عمومی برای سراسر ایران با همین شرایط برگزار خواهد شد.

  • این به تعویق‌انداختن به‌مدت یک‌ماه برای کنکورهای مختلف از چه استدلالی پیروی می‌کند؟ چه دیدگاه کارشناسی‌شده‌ای پشت این تصمیم وجود دارد؟ درحالی‌که به‌نظر نمی‌رسد تعویق یک ماهه کنکور، مشکلی را حل کند.

براساس اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت، بهترین زمانی که می‌توان آزمون‌هایی به این بزرگی را برگزار کرد، در ماه‌های تیر و مرداد است. به لحاظ تعیین زمان، دست ما باز نبود و نیست. نمی‌توانستیم برای مثال کنکور را به شهریور منتقل کنیم. ریسک شیوع کرونا در ماه‌های شهریور و مهر بیشتر است. این بهترین زمانی بود که به لحاظ اجرایی و در این شرایطی که کشور با آن مواجه است، کنکورها را برگزار کنیم.

  •  اما مرداد، ‌ماه بسیار گرمی است و این کنکور قرار نیست فقط در تهران برگزار شود... خوزستانی‌ها... سیستان‌وبلوچستانی‌ها... بوشهری‌ها و... چطور در حوزه‌هایی که عموما تهویه مناسب ندارند از پس آزمون سرنوشت‌سازشان برآیند؟  

ببینید! هر زمانی که ما در نهایت اعلام می‌کردیم، یک‌سری مزایا داشت و یک‌سری معایب. ما به این مزایا و معایب واقف هستیم اما باید بین آن زمانی که در درجه اول وزارت بهداشت با آن موافقت می‌کند و در درجه بعدی دانش‌آموز و دانشجو آسیب کمتری می‌بیند انتخاب کنیم. ما هم می‌دانیم که مرداد، ‌ماه گرمی است و در این شرایط تعداد زیادی از حوزه‌ها نیاز به ساماندهی بیشتری پیدا می‌کنند. این مشکلات را برطرف خواهیم کرد اما فراموش نکنید ما غیر از این چاره‌ای نداشتیم.

  • یعنی قرار است دانش‌آموز بیاید و با ماسک و دستکش، در گرمای ۴۰درجه بنشیند و کنکور دهد؟ اصلا رعایت این پروتکل اجباری است؟  

امیدواریم که کار به ماسک و دستکش نکشد. برنامه‌ریزی در این شرایط سخت است. باور کنید امکان تعیین تکلیف صددر صدی برای ۲‌ماه دیگر از الان وجود ندارد. بگذارید زمان بگذرد تا کشور کمی از این سردرگمی بیرون بیاید. ما نهایت تلاش‌مان را می‌کنیم که بهترین شرایط را برای کنکوری‌های امسال فراهم کنیم تا با آرامش بیشتری سر جلسه حاضر شوند.

  • آقای خدایی! تفاوت‌های کنکور کرونایی با کنکور سال‌های دیگر چیست؟ آیا قرار است شکل آزمون، محتوای آن، درجه سختی و... ثابت بماند؟

کنکور امسال از لحاظ محتوایی (به جز سرفصل‌های تدریس نشده) تفاوتی با کنکور سال‌های دیگر ندارد. دشواری اصلی در فرایندهای روتینی است که همواره باید طی شود. امسال ما مجبوریم این فرایندهای زمان‌بر را فشرده‌تر کنیم. برای مثال سال گذشته ۱۰روز برای انتخاب رشته درنظر گرفته می‌شد، امسال این بازه زمانی به۵ روز کاهش پیدا می‌کند. یا از سوی دیگر زمان آزمون‌های عملی رشته‌های خاص ممکن است بنا به شرایط تغییر کند.

  • و در این میان تکلیف عدالت آموزشی چه می‌شود؟ چه بر سر حقوق تضییع‌شده از دانش‌آموزان در روستاها و شهرستان‌هایی که به هر علتی دسترسی به آموزش‌های آنلاین نداشتند، می‌آید؟  

در اصل دوستان آموزش و پرورشی باید به این سؤال جواب بدهند. اما پاسخی که من می‌توانم به شما بدهم و تا حدودی خیال کنکوری‌ها را راحت کنم این است که درنظر داشته باشید محتوای آموزشی مورد نظر کنکور کارشناسی عموما از سال دوم و سوم متوسطه است. بچه‌های کنکوری این دروس را کامل خوانده‌اند. از سوی دیگر مطالب آموزشی مربوط به سال آخر هم عموما در اسفندماه تمام می‌شود. با این اوصاف آموزش و پرورش آموزش‌های مجازی را مبنای قضاوت قرار نداده و به حداقل‌ها قناعت کرده است. من بر این باورم که اکثر دبیرستان‌ها به‌طور متوسط، ‌آموزش‌ِ ۸۰درصد مطالب را پیش از شیوع کرونا به اتمام رسانده بودند. تا حدی می‌توان گفت که با این اوصاف دغدغه شما، عدالت آموزشی، چندان خدشه‌دار نشده است.

  • و در نهایت آقای خدایی! درباره کنکور ارشد چطور؟ آیا این کنکور مانند سال‌های پیش برگزار خواهد شد؟  

تنوع رشته و تنوع سؤالات کنکورارشد بالاتر است اما شرایط برگزاری آن آسان‌تر و با اما و اگرهای کمتری مواجه است و مانند سال‌های پیش (اما با تعویق) برگزار خواهد شد.

کد خبر 513890

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha