ونزا نام کراس‌اوور میان‌سایز نه‌چندان موفقی بود که پس از غیبتی نزدیک به پنج سال، تویوتا دوباره این نام را احیا و کراس‌اوور میان‌سایز جدیدی را با نام ونزا معرفی کرده است.

خودرو هیبریدی جدید تویوتا

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ونزا نام کراس‌اوور میان سایز نه‌چندان موفقی بود که عرضهٔ آن در سال ۲۰۱۵ در بازار آمریکا پایان یافت. حال، اما پس از غیبتی نزدیک به پنج سال، تویوتا دوباره این نام را احیا و کراس‌اوور میان سایز جدیدی را با نام ونزا معرفی کرده است.

این کراس‌اوور جدید، اما اساساً نسخهٔ ری‌بج شدهٔ تویوتا هریر است که روی پلت‌فرم ماژولار TNGA تویوتا ساخته شده و صرفاً با یک قوای محرکهٔ هیبریدی به بازار عرضه می‌شود.

قوای محرکهٔ هیبریدی ونزا سیستم جدیدی است که از یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر و گیربکس CVT به همراه سه موتور الکتریکی تشکیل شده است. مجموع قدرت این سیستم ۲۱۹ اسب بخار است و تویوتا تخمین میزند مصرف سوخت آن ۵.۹ لیتر در هر صد کیلومتر باشد. مثل نسخه‌های هیبریدی کراس‌اوورهای رافور و هایلندر، ونزا هم به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک الکتریکی تویوتا مجهز شده است.

در این سیستم، دو موتور الکتریکی روی محور عقب نصب شده تا به چرخ‌های عقب نیرو بدهد. به گفتهٔ تویوتا، این سیستم چهارچرخ محرک پیشرفته‌ای است که بسته به شرایط می‌تواند توزیع گشتاور متفاوتی داشته باشد.

تویوتا ادعا می‌کند گشتاور فوری موتورهای الکتریکی موجب بهبود پاسخگویی و پرفورمنس خودرو می‌شود. برخلاف نسل قبلی، در این نسل ونزا خبری از پیشرانهٔ V۶ نیست. پلت‌فرم TNGA-K که زیر پوست ونزای جدید قرار گرفته و با مدل‌های کمری، آوالون، رافور، هایلندر و نسل جدید مینی‌ون سی‌ینا مشترک است، سبک‌تر و مستحکم‌تر از پلت‌فرم‌های قبلی تویوتا بوده و موجب بهبود پویایی رانندگی و ایمنی خودرو می‌شود.

این کراس‌اوور هیبریدی همچنین به سیستم احیای انرژی ترمزها هم مجهز شده که موجب بازیابی انرژی ترمزها در شیب‌ها و ترافیک شهری شده و سایش غیرضروری ترمزها را هم کاهش می‌دهد.

ونزا در ظاهر تقریباً با هریر ژاپنی یکسان است که این یعنی در اینجا هم شاهد جلوپنجرهٔ مسدودی هستیم که با چراغ‌های باریکی احاطه شده است. در پایین هم ورودی هوای بزرگی به چشم می‌خورد که البته در اکثر مواقع مسدود است.

با نگاه به پروفیل جانبی خودرو، نمایی ساده با پوشش پلاستیک رکاب، خط شانهٔ برجسته، خط سقفی با شیب ملایم دیده می‌شود درحالی‌که زیر گلگیرها هم رینگ‌های ۱۸ یا ۱۹ اینچی قرار می‌گیرد. در بخش عقبی خودرو، شیشهٔ زاویه‌دار، اسپویلر روی سقف و چراغ‌های LED باریکی جلب‌توجه می‌کنند که جگوار F-Pace را به یاد می‌آورند. نکتهٔ عجیب در اینجا، اما سر اگزوزهایی است که از زیر سپر بیرون آمده‌اند، زیرا خودروهای هیبریدی سعی می‌کنند سر اگزوزهای خود را پنهان کنند.

کابین ونزا با طراحی بال مانند در بالای داشبورد از سایر کراس‌اوورهای تویوتا مثل رافور الهام گرفته است. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو که از اندروید اتو، اپل کارپلی و آمازون الکسا پشتیبانی می‌کند، به‌صورت استاندارد در تیپ‌های LE و XLE از طریق یک نمایشگر هشت اینچی ارائه می‌شود، اما برای تیپ XLE یک نمونهٔ ۱۲.۳ اینچی هم قابل سفارش است. این نمایشگر بزرگ‌تر در تیپ لیمیتد به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود. علاوه بر این، صفحه آمپر خودرو هم به یک نمایشگر ۴.۲ اینچی (در تیپ LE) یا ۷ اینچی (در تیپ‌های XLE و لیمیتد) قابل تنظیم مجهز شده است.

برای ونزا مدل ۲۰۲۱ مجموعه‌ای از آپشن‌ها مثل آینه عقب دیجیتالی، گرم‌کن و تهویهٔ صندلی‌های جلو و نمایشگر سربالای ۱۰ اینچی قابل سفارش است. سیستم صوتی استاندارد خودرو شش بلندگو دارد، اما می‌توان یک سیستم صوتی پریمیوم ۱۲۰۰ واتی JBL با نُه بلندگو و یک ساب‌ووفر را هم برای آن سفارش داد که قوی‌ترین سیستم صوتی در ساخته‌های تویوتا محسوب می‌شود.

یکی دیگر از آپشن‌های جالب ونزا سقف شیشه‌ای پانورامیک آن است که به تکنولوژی شیشهٔ الکتروکرومیک مجهز است. این تکنولوژی ظرف تنها یک ثانیه سقف شیشه‌ای را از حالت شفاف به مات تبدیل می‌کند. این ویژگی حتی در خودروهای لوکس هم به‌ندرت دیده می‌شود.

مثل دیگر محصولات مدرن تویوتا، نسل جدید ونزا هم به پکیج ایمنی Safety Sense ۲.۰ این شرکت مجهز شده که این یعنی حتی تیپ پایهٔ آن‌هم به‌صورت استاندارد از سیستم‌های کمک‌رانندهٔ زیادی مثل سیستم هشدار و پیشگیری از برخورد جلو با قابلیت تشخیص خودروها، عابرین پیاده و دوچرخه‌سواران، کروز کنترل تطبیقی، نوربالای خودکار، پایش نقاط کور و هشدار عبور و مرور عقب برخوردار است. در تیپ‌های بالاتر نیز هشدار و جلوگیری از خروج از خط با دستیار فرمان، تشخیص علائم جاده و سنسورهای پارک جلو و عقب با ترمز اتوماتیک ارائه می‌شود.

ونزا به لطف پلت‌فرم TNGA-K و سیستم تعلیق چند اتصالی عقب، هندلینگ چابک و سواری آرامی دارد. این خودرو همچنین به دستیار فعال پیچیدن هم مجهز شده که در هنگام پیچیدن، کم‌فرمانی را با فعال کردن سیستم کنترل پایداری کاهش می‌دهد.

مهندسان تویوتا همچنین با استفاده از شیشهٔ جلوی آکوستیک و قرار دادن متریال عایق صدا در نقاط مهم، به سکوت داخل خودرو هم توجه داشته‌اند. در همین حال، تکنولوژی کنترل تهویهٔ S-Flow که برای اولین بار در محصولات لکسس ارائه شد، در ونزا هم وجود دارد. این سیستم جریان هوای بخاری یا کولر خودرو را فقط به سمت صندلی‌هایی که سرنشین روی آن‌ها نشسته هدایت می‌کند که این موجب کاهش مصرف انرژی و بهبود مصرف سوخت می‌شود.

پشت صندلی‌های عقب این کراس‌اوور هیبریدی هم فضای بار بزرگی به حجم ۱۰۳۰ لیتر وجود دارد که از صندوق بار ۸۶۰ لیتری شورلت بلیزر و ۹۱۰ لیتری نیسان مورانو بزرگ‌تر است.

نسل جدید ونزا به همراه نسل جدید سی‌ینا تابستان امسال راهی نمایندگی‌های فروش تویوتا در ایالات‌متحده خواهد شد تا شکاف میان مدل‌های رافور و هایلندر را پُر کند. تویوتا فعلاً قیمت این کراس‌اوور جدید را اعلام نکرده، اما با توجه به قیمت پایهٔ ۲۸,۳۵۰ دلاری رافور و ۳۹,۸۰۰ دلاری هایلندر، انتظار می‌رود قیمت آن از حدود ۳۰ هزار دلار آغاز شود. برخلاف نسل اول ونزا که در کارخانهٔ تویوتا در کنتاکی آمریکا تولید می‌شد، این نسل جدید در کنار هریر در ژاپن تولید خواهد شد.

کد خبر 513852

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha