فعالیت‌های علمی در علوم ارتباطات به چند شکل منتشر می‌شود: دسته اول فعالیت‌های پژوهشی در قالب مقالات علمی است که در ژورنال‌های تخصصی انتشار می‌یابد....

باستانی

همشهری آنلاین- دکتر قادر باستانی عضو شورای اطلاع‌رسانی و دیپلماسی رسانه‌ای مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران:

فعالیت‌های علمی در علوم ارتباطات به چند شکل منتشر می‌شود: دسته اول فعالیت‌های پژوهشی در قالب مقالات علمی است که در ژورنال‌های تخصصی انتشار می‌یابد.دسته دیگر رسانه‌های واسط هستند که علم را به زبان عموم بیان می‌کنند و دسته سوم رسانه‌های عادی و غیررسمی که به موضوعات عامه‌پسند می‌پردازند. 

یکی از خلأهای مهم در اختلال ارتباطی میان بدنه مدیریتی و اجرایی مجموعه شهرداری تهران و دستگاه پژوهشی آن، نبود معنای مشترک در امر پژوهش است. به نظر می‌رسد که مرکز مطالعات زمانی به مسئله شهرداری تهران و شورای‌شهر تبدیل می‌شود که فعالیت‌های پژوهشی صورت گرفته در آن به برآیند آرزوها، نگرانی‌ها و دغدغه‌های مدیریت شهری تبدیل شود و این ارتباط زمانی برقرار می‌شود که مطالعه و پژوهش به‌عنوان امری انتزاعی و دور از ذهن به کار نرود. در این زمینه ما نیاز به عامه فهم کردن خروجی پژوهشی مرکز داریم؛ یعنی افرادی که قدرت عمومی کردن پژوهش و فرآورده‌های مطالعاتی را دارند. 

اگر بین حوزه پژوهشی شهرداری تهران و بدنه آن یک معنای مشترک ایجاد شود دیگر اختلال ارتباطی شکل نمی‌گیرد و تسهیل این ارتباط نیازمند یک میانجی است که بتواند چنین نقشی را ایفا کند. روزنامه‌نگاران علم که قدرت عامه فهم کردن مسائل غامض پژوهشی را دارند می‌توانند در رسانه‌های واسط نیل به چنین هدفی را آسان کنند. اگر چنین اتفاقی بیفتد کلیشه موجود مبنی بر اینکه مرکز مطالعات بسته‌های پژوهشی را به بدنه مدیریتی شهرداری ارائه کند از میان می‌رود و ارتباط بهتری میان این دو ایجاد می‌شود. 

 لازم است به وجود عنصر جذابیت در فرآورده‌های پژوهشی برای ایجاد قابلیت دیده و شنیده شدن توجه شود و پژوهشگران مرکز مطالعات برای دیده شدن دستآوردهای خود، آنها را حتی‌المقدور به استانداردهای رسانه‌ای نزدیک کنند؛ یعنی در حالی که عوامانه نشوند بسته‌بندی پیام پژوهش متناسب با ذائقه بدنه مدیریتی شهرداری تهران و شورای‌شهر باشد. بنابراین توجه به بخش ارائه خروجی مرکز مطالعات، حتی همسنگ خود پژوهش و عبور از روش‌های مرسوم سنتی، مثل انتشار کتب غامض پژوهشی یا ارسال عین نتایج مطالعات به مدیران می‌تواند برنامه‌های اصولی مرکز مطالعات را بیشتر قرین موفقیت کند.

استفاده هوشمندانه از توانمندی‌های موجود در مرکز ارتباطات شهرداری تهران، رسانه‌های ارتباطی و اجتماعی و عناصر خوشفکر در خود مرکز مطالعات و استفاده از توان تخصصی رسانه‌های واسط و تهیه پیوست رسانه‌ای برای قراردادهای پژوهشی مرکز مطالعات، مفید خواهد بود. 

منبع:ویژه نامه شهرپژوه

کد خبر 513749

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha