سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

کاهش سالانه دو تا سه هزار مورد موالید در استان کرمانشاه گویای رشد تدریجی سالخوردگی جمعیت این استان است که نباید از خطرات و معایب کاهش موالید و داشتن یک جامعه پیر و سالخورده غافل بود.

سالخورده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سی‌ام اردیبهشت به نام روز ملی جمعیت نامگذاری شده است، بهتر است از مزایای رشد جمعیت جوان در یک جامعه بی‌خبر نمانیم و بدانیم که جامعه‌ای که بارشد بالای جوانانی پویا، توانمند و تحصیلکرده مواجه است جامعه‌ای مقتدر، متعالی و آباد خواهد بود.

در تعاریف سالمندی به افزایش مستمر و مداوم جمعیت در سنین ۶۰ و ۶۵ سال به بالا می‌رسیم، افزایش سالخوردگی جمعیت ناشی از عوامل متعددی همچون بالارفتن سن ازدواج، کاهش فرزندآوری، نبود شغل و رفاه نسبی، تغییر نگرش‌ها به مقوله فرزندآوری و یا نپذیرفتن مسئولیت برای ایجاد یک زندگی مشترک را شامل و زنگ خطری برای هر جامعه محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر زنگ پیر شدن جمعیت، در کشور و استان کرمانشاه نیز به صدا درآمده است.

براساس آخرین سرشماری قابل استناد، تعداد سالمندان استان کرمانشاه به ۱۹۵ هزار و ۷۰۱ تن می‌رسد که از این تعداد صد هزار و ۳۹۶ تن مرد و ۹۵ هزار و ۳۳۲ تن زن هستند.

براساس گفته صاحبنظران کاهش چشمگیر نرخ باروری در ایران از دهه  هفتاد آغاز شد که این امر در دیگر دهه‌ها شدت یافت و برخی از کارشناسان معتقدند که در مدت ۳۰ سال آینده ۳۰ درصد از جمعیت ایران پیر می‌شوند.

استان کرمانشاه از این دغدغه نیز بی‌بهره نمانده و بنا به گفته مدیرکل ثبت احوال استان کرمانشاه، سالانه با ۲ تا سه هزار مورد کاهش ولادت روبرو هستیم و از سوی دیگر نزدیک به پنج‌تا هفت درصد افزایش آمار مرگ‌ومیر بر جمعیت استان ما سایه افکنده است.

باوجوداینکه تجربیات افراد سالخورده یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های گران‌بها تلقی می‌شود ولی باید بدانیم که اگر رشد جمعیت جوان در یک کشور کاهش یابد با رشد بالای یک جمعیت پیر مواجه می‌شویم که توان دفاع از امنیت کشور را ندارند، قدرت تولید ندارند و با هزینه‌های متعدد بهداشتی و درمانی مواجه هستند و در چنین شرایطی جوانان اندکی وجود خواهند داشت تا به این افراد خدمت کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بانوان ایرانی هرچه تحصیلکرده‌تر می‌شوند، هم فرزند کمتری به دنیا آورده و هم دیرتر فرزند می‌آورند، علاوه براین تحولات اجتماعی و فرهنگی در تغییر نگرش‌ها در کاهش نرخ باروری به‌ویژه در بانوان تاثیرگذار است از سوی دیگر والدینی وجود دارند که علاوه براینکه وجود فرزند را مانع از داشتن آُسودگی خاطر می‌دانند مسائل اقتصادی و پرهزینه بودن آن را عاملی برای بی‌میلی به فرزندآوری تلقی می‌کنند.

تکیه و استفاده از توانمندی جوانان متخصص و متدین، ترویج تشکیل خانواده و حمایت از زوج‌های جوان برای فرزندآوری در جای‌جای سخنان مقام معظم رهبری همواره دیده و شنیده می‌شود که این مهم تحت سیاست‌های کلی در سال‌های گذشته از سوی ایشان ابلاغ شد که سزاوار است در این زمینه اقدام موثری انجام شود.

دغدغه‌ها و مشکلات مالی علاوه بر اینکه در بی‌رونق شدن چرخ‌های اقتصادی موثر است در کاهش ازدواج و بی‌میلی به فرزندآوری نقش دوچندان دارد که به دلیل پیامدهای ناخوشایند این معضل در  استان کرمانشاه برای کاهش این نرخ تلاش‌های بسیار شده و راهکارهای متعددی در نظر گرفته شده و ازنظر بیشترین کاهش نرخ بیکاری در سال ۹۸ در رتبه سوم کشور قرارگرفته است.

مجموعه مدیریتی استان موفق شده‌اند به وعده خود برای کاهش سه‌درصدی نرخ بیکاری استان در سال گذشته عمل کند و اگر امسال و سال آینده هم سند جامع اشتغال عملیاتی شود، کرمانشاه در شاخص بیکاری زیر متوسط کشور قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر تشویق به فرزندآوری به اقدامات و سیاست‌های متعدد فرهنگی و اجتماعی نیازمند است که اتخاذ تدابیری برای تسهیل ازدواج و تشکیل خانواده، تشویق زوج‌های جوان برای فرزندآوری، بیان ایده آل‌های معنوی و ارزش‌های مذهبی و توجه ویژه به افزایش موالید در سیاست‌های جمعیتی از آن جمله است.

کد خبر 513408

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha