سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
۰ نفر

۱۳۲ واحد پرورش ماهی با ظرفیت اسمی دوهزار و ۴۰ قطعه ماهی، خراسان شمالی را در زمره استان‌هایی قرار داده که علاوه بر تامین نیاز داخلی، استان‌های همجوار نیز از آن بهره‌مندند.

پرورش ماهی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خراسان شمالی، استانی که اقتصاد اولش کشاورزی است، این استان علاوه بر ظرفیت‌های گوناگون در بخش کشاورزی و همچنین مزارع و باغات متنوع توانمندی‌های ویژه‌ای در پرورش ماهی‌های سردآبی و گرمابی دارد.

آب و هوای متناسب با پرورش ماهی و همچنین طبیعت متنوع همه چیز را مهیای راه‌اندازی واحدهای پرورش ماهی کرده و در همین زمینه تسهیلات مختلفی برای تولیدکنندگان علاقه‌مند به این بخش اعطا می‌شود.

محمدعلی مصباحی، مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی خراسان شمالیگفت: بخش خصوصی سالانه پانصد و ۲۰ میلیون تومان درآمد از فروش ماهی‌های پرورشی خود دارد.

به گفته مصباحی این در حالیست که علاقه‌مندان به تاسیس واحدهای پرورش ماهی می‌توانند از ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات اشتغال‌زایی بهره‌مند شوند.

با توجه به این‌که فصل زاد و ولد ماهی‌های گرمابی بهمن و اسفند و ماهی سردابی در تمام فصول است، فرصت مناسبی برای سودآوری تولید کنندگان این بخش است.

بارندگی‌های مناسب چند سال اخیر و همچنین منابع آبی فراوان در خراسان شمالی امکان توسعه آبزی پروری را فراهم کرده و علاوه بر پرورش ماهی‌های قزل‌آلا و کپور علاقه‌مندان به پرورش ماهی‌های زینتی نیز با ظرفیت هشتصد و ۱۵ هزار قطعه در ۶ واحد اقدام به پرورش و فروش انواع ماهی‌های زینتی کردند.

اعطای تسهیلات سرمایه در گردش، مهم‌ترین نیاز تولیدکنندگان ماهی

تسهیلات اشتغال‌زایی، اعطای سرمایه در گردش و بازاریابی مهم‌ترین نیاز این روزهای پرورش دهندگان ماهی است.

محسن عوض‌نیا، یکی از پرورش دهندگان ماهی در بخش مانه شهرستان مانه و سملقان که حدود ۱۵ سال در این حوزه فعالیت می‌کند، گفت: بازار فروش ماهی‌های پرورشی در خراسان شمالی مناسب نیست و برای این‌که بتوانیم فعالیت خود را گسترش دهیم نیاز به حمایت‌های دولتی و دریافت سرمایه در گردش داریم.

او همچنین از تامین نیاز داخلی استان از استان‌های مجاور گلایه کرد و افزود: تولیدکنندگان خراسان شمالی در صورت داشتن بازار مناسب استانی می‌توانند فروش مناسبی داشته باشند.

با وجو این‌که ظرفیت پرورش ماهی در خراسان شمالی بیش از میزان تولید کنونی است شناسایی بازارهای جدید در داخل و خارج استان و همچنین تشویق مردم برای قرار دادن ماهی در سبد غذایی خود می‌تواند علاوه بر اشتغال‌زایی بیشتر موجب رونق اقتصادی پرورش دهندگان ماهی باشد.

ابراهیم محمدی هم ۵ سالی هست که واحد پرورش ماهی گرمابی را در روستای سریوان بجنورد تاسیس کرده‌است، بیان کرد: باتوجه به این‌که خوراک اولیه برای پرورش ماهی نسبت به گذشته مقرون به صرفه نیست اعطا تسهیلات کم بهره می‌تواند علاوه بر حمایت از تولید این بخش سبب ایجاد اشتغال برای علاقه‌مندان شود.

رضا شیروانی از تولید و فروش خود ابراز رضایت کرد و گفت: ظرفیت‌های تولیدی در بخش پرورش ماهی‌های گرمابی و سردابی به شکلی است که اگر به درستی بازاریابی شود علاوه بر تامین نیاز داخلی استان، استان‌های مجاور هم از جمله خراسان رضوی و سمنان می‌توانند از تولیدات خراسان شمالی هم بهره‌مند شوند.  

ابراهیم عزیزی یکی دیگر از تولید کنندگان این بخش است که به صورت خانوادگی فعالیت خود را ۴ سال پیش آغاز کرد و اکنون ۳ واحد پرورش ماهی دارد.

عزیزی افزود: تاسیس واحدهای متعدد پرورش ماهی در استان به نظر بازار استان را اشباع کرده، اما باتوجه به این‌که نسبت جعیت خراسان شمالی با تولید ماهی‌های پرورشی تعادل متناسبی ندارد کمی توجه به بخش حمل‌ونقل و ساماندهی فروشگاه‌های فروش ماهی در شهرها می‌تواند موجب تثبیت واحدهای پرورش ماهی در استان شود.

سالانه ۳ هزار تن ماهی در خراسان شمالی تولید می‌شود که برای ۷۵۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی داشته است.

بیشترین پرورش ماهی در خراسان شمالی مربوط به ماهی قزل‌آلا و کپور است.

سرانه مصرف ماهی در خراسان شمالی سالانه ۷ و یک دهم تا ۷ و دو دهم است.

آب و هوای متنوع، خزری، گرم و خشک و معتدل سبب شده تا ظرفیت پرورش ماهی‌های گرمابی و سردآبی در این استان وجود داشته باشد البته اگر حمایت از پرورش دهندگان این بخش علاوه بر پرداخت تسهیلات به‌ویژه سرمایه در گردش با ایجاد بازارهای گوناگون همراه شود علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار می‌تواند سهم قابل توجهی در سبد غذایی شهروندان خراسان شمالی داشته باشد.

کد خبر 513110

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha