فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال ۱۴ حفار غیرمجاز میراث فرهنگی در این استان شناسایی و دستگیر شدند.

حفاری غیرمجاز

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، سرهنگ سید عبدالحسین محمدی افزود: امسال تعداد چهارحفاری غیر مجاز گزارش شد که عوامل ۲ مورد از آن‌ها کشف شده است.

وی بیان کرد: در این راستا ۱۴ نفر شناسایی و دستگیر شدند و لوازمی از قبیل موتور برق، ۲ عدد فلزیاب و دیگر موارد توقیف شد.

 فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد اظهارکرد: عواملی همچون بیکاری و نبود کارخانه‌های صنعتی در این استان و از سوی دیگر حضور افراد سود جو از استان‌های همجوار برای یافتن عتیقه سبب شده روز به روز این تخلفات بیشتر شود.

سرهنگ محمدی گفت: ۴۰ نفر نیروی گشت یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد به طور شبانه روزی برای حفاظت از میراث استان در آمادگی کامل حضور دارند.

سه هزار و ۸۲۴ شی تاریخی شامل سکه، ظروف سفال و فلزی و مربوط به دوره‌های ایلامی، هخامنشی، اشکانی و ساسانی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

هم اینک نیز ۳۰۱ اثر تاریخی مربوط به دوره‌های مختلف در موزه فعلی باستان‌شناسی یاسوج نگهداری می‌شود که یکی از شاخص‌ترین آنها تابوت سفالی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد بوده که در کشور منحصر به فرد است.

از این تعداد ۲ هزار و ۲۳۷ قطعه آن ثبت شده، ۴۴۴ در حال مطالعه و ۷۶ شی نیز بدل است.

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲ هزار و ۳۰۰ اثر تاریخی است.

کد خبر 512936

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha