دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: در وضعیت خوش‌بینانه اگر بیماری کرونا به‌صورت مناسب کنترل شود تا یک ماه آینده به وضعیت مطلوب خواهیم رسید و در حالت بدبینانه حداقل یک سال با این بیماری درگیر خواهیم بود.

ویروس کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، از ابتدای اسفندماه سال گذشته بود که ویروسی با نام کووید۱۹ میهمان مردم استان گلستان شد. بعد از آن بود که سبک زندگی مردم تغییر کرد و خیلی از رفتارهای مردم در خانه و خانواده و جامعه تغییر کرد. شاید در ابتدا کسی فکرش را هم نمی‌کرد که این ویروس نانومتری که به چشم نمی‌آید، آن‌چنان قدرتی داشته باشد که ماه‌هاست نه ‌تنها مردم این استان، بلکه غالب مردم جهان را درگیر قدرت خود کند.

مردم در این مدت روزهایی را پشت سر گذاشتند که هیچ‌گاه تجربه آن را نداشتند. چه خریدهای عیدی که نکردند، چه دید و بازدیدهای عیدی که نرفتند، چه مسافرت‌هایی که نرفتند و...

حال با گذشت حدود سه ماه از شیوع کرونا در گلستان و با توجه به نزولی شدن روند بیماری در استان، این سؤال برای مردم مطرح شده که این ویروس چه زمانی به‌طور کامل از این استان رخت برخواهد بست. به‌منظور آشنایی بیشتر با این ویروس و آخرین اطلاعات مرتبط با آن به سراغ دکتر عبدالرضا فاضل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان رفتیم.

- ویروس کرونای جدید چگونه منتشر می‌شود؟

وقتی فرد آلوده به ویروس کرونا تنفس، عطسه و یا سرفه می‌کند قطراتی از بزاق و مخاط او در فضا منتشر می‌شود که اگر این قطرات با فرد دیگری تماس پیدا کند، باعث آلودگی آن فرد می‌شود. همچنین این ویروس می‌تواند از طریق سطوح مانند میز و صندلی نیز منتشر شود چرا که این ویروس از نظر مدت زمانی تا ساعت‌ها و در برخی موارد تا چندین روز روی سطح باقی می‌ماند و از بین نمی‌رود.

- بهترین راه برای مقابله با این ویروس چیست؟

با توجه به اینکه تاکنون واکسی برای درمان کرونا تولید نشده، رعایت نکات و توصیه‌های بهداشتی تنها راه مقابله با این ویروس است. رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، ماندن در خانه، پرهیز از حضور محیط های شلوغ، شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون و استفاده از ماسک در محیط های شلوغ بهترین راه برای مقابله با این ویروس است.

- آیا هوای گرم از انتشار ویروس جلوگیری می‌کند؟

با آمدن فصل گرما روند شیوع ویروس کرونا کند می‌شود ولی کلاً متوقف نخواهد شد. البته باید به این نکته توجه داشت که عامل بیماری کووید۱۹ ویروس کرونای جدیدی است که هنوز اطلاعات کافی در رابطه با تأثیر فصل بر روند تکثیر مبتلایان در دسترس نیست.

- نظر شما درباره فاصله‌گذاری اجتماعی چیست؟

فاصله‌گذاری اجتماعی تأثیر مستقیمی در کاهش ابتلا و انتقال ویروس کرونا دارد. فاصله‌گذاری اجتماعی شامل اقداماتی است که مبنی به محدود شدن تعداد ارتباطات نزدیک شما با افراد دیگر می‌شود. رعایت حداقل فاصله دو متر با دیگران مهم‌ترین مؤلفه فاصله‌گذاری اجتماعی است که باعث کاهش احتمال آلوده شدن به ویروس کرونا می‌شود.

- در حال حاضر چه شهرهایی در استان گلستان وضعیت سفید کرونا دارند؟

در حال حاضر وضعیت شهرستان‌های مراوه‌تپه، گالیکش، رامیان و گمیشان از نظر بیماری کرونا سفید است و اماکن مذهبی و مساجد این شهرها با رعایت پروتکل بهداشتی باز شدند.

- آیا کمبود کادر درمانی را بیمارستان‌های گلستان داشتیم؟

با جذب نیروی پرستاری و نیروی انسانی در دو سال گذشته مشکلات مربوط به کمبود کادر درمانی در بیمارستان‌های استان کاهش یافت. در ایام کرونا ۲۴ نفر از دانشجویان رشته پزشکی و پرستاری در مرکز درمانی شهید صیاد شیرازی گرگان امدادرسانی کردند.

- چه تعداد بیمارستان در استان از بیماران کرونایی پذیرش می‌کردند؟

تمامی ۱۶ بیمارستان استان آمادگی کامل برای بستری افراد مبتلا و یا مشکوک به بیماری کرونا را داشتند و دانشگاه از تمامی ظرفیت‌های درمانی جهت درمان بیماران کووید۱۹ استفاده کرده است.

- تاکنون چند نفر در گلستان به این بیماری مبتلا شدند؟

بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی، تاکنون ابتلای ۷۹۰ نفر در استان به کووید۱۹ قطعی شده است.

- شیوع کرونا تا چه مدت ادامه خواهد داشت؟

نمی‌توان به‌صورت دقیق زمان مشخصی در این خصوص اعلام کرد. در وضعیت خوش‌بینانه اگر این بیماری به‌صورت مناسب کنترل شود تا یک ماه آینده به وضعیت مطلوب خواهیم رسید و در حالت بدبینانه حداقل یک سال با این بیماری درگیر خواهیم بود.

کد خبر 512914
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha