کاوازاکی کابوسی است که این روزها به جان پدر و مادرها دلهره انداخته است. خبر ابتلای کودکان به سندروم کاوازاکی و ارتباط آن با ویروس کوویدـ۱۹ و انتشار اخبار پراکنده و ضد و نقیض درباره آن به این نگرانی‌ها دامن زده است. 

کودکان ـ کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، پیش از احساس نگرانی و یا آسودگی خاطر درباره ارتباط سندروم کاوازاکی با کرونا باید در اولین گام این سندروم را بشناسیم، با علائم آن آشنا شویم و به موقع برای درمان آن اقدام کنیم چه با ویروس کرونا مرتبط باشد چه نباشد. 

دکتر رکسانا منصورقناعی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره این سندروم گفت: کاوازاکی فرم شدید سندروم شوک سمی (TSS) یا شوک توکسیک است که بر اثر التهاب و تحریک ناشی از وجود عفونت یا توکسین عفونت در بدن ایجاد می‌شود و می‌تواند به تحریک عروق منجر شود.

  • پسران بیش از دختران در معرض سندروم کاوازاکی

منصورقناعی درباره بیشترین سن ابتلا به این سندروم بیان کرد: این بیماری بیشتر در کودکان زیر ۵ سال مشاهده می‌شود و عوارض آن در پسربچه‌ها شدیدتر است. گرچه بسیاری نام سندروم کاوازاکی را برای اولین بار در هفته‌های اخیر و در سایه بیماری کرونا شنیده‌اند، اما این سندروم نوپدید نیست و از سال‌های قبل تعدادی از کودکان را مبتلا کرده است.

وی با اشاره به مشاهده موارد ابتلا در کودکان به کاوازاکی از سال‌های قبل گفت: البته این بیماری در کشور ما شایع نبوده و هنوز هم علت آن در جهان پیدا نشده است.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان درباره نحوه بروز این سندروم توضیح داد: یک آنتی‌ژن عفونی هنگام ورود به بدن موجب تحریک اندام‌ها می‌شود. این تحریک به تولید مواد التهابی بر ضد این عامل عفونی منجر شده و در نهایت باعث تخریب عروق می‌شود. 

  • کوویدـ۱۹ و ارتباط آن با کاوازاکی 

منصورقناعی گفت: تاکنون پژوهشگران موفق به رد وجود ارتباط ابتلا به کاوازاکی با عفونت‌های دیگر نشده‌اند و از طرفی بیشترین عامل بروز کاوازاکی عفونت استوکوک عنوان می‌شود. همچنین از لحاظ تئوری، کوویدـ۱۹ نیز به علت ماهیت عفونی می‌تواند عامل بروز کاوازاکی باشد اما تاکنون این ادعا به اثبات نرسیده است.

وی با بیان این‌که عفونت به طور مستقیم منجر به کاوازاکی نمی‌شود، افزود: چیزی که باعث بروز این سندروم می‌شود التهاب ناشی از عفونت است که چند روز یا چند هفته بعد به بروز این سندروم منجر می‌شود.

  • آیا کاوازاکی کشنده است؟

این متخصص درباره خطرات این سندروم خاطرنشان کرد: افزایش مواد التهابی بر اثر این بیماری می‌تواند کشنده باشد اما اگر بیماری به موقع شناسایی و درمان شود، جای نگرانی وجود ندارد.
مهم‌ترین ارگان‌های درگیر در کاوازاکی

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در جریان کوویدـ۱۹ تولید مواد التهابی در بدن هم در بزرگسالان و هم در کودکان افزایش می‌یابد و این حالت در کودکان به التهاب عروق و در نهایت ناراحتی قلبی منجر می‌شود، اما در بزرگسالان عارضه ریوی ایجاد می‌کند.

وی با بیان این‌که از هفته‌های اخیر در برخی کشورها از جمله آمریکا و انگلیس گزارش‌هایی مبنی بر ابتلای کودکان به کاوازاکی ارائه شده که تست کرونای برخی از آن‌ها نیز مثبت بوده است، بیان کرد: این احتمال داده شد که یکی از سوپر آنتی‌ژن‌هایی که باعث بروز کاوازاکی می‌شود کوویدـ۱۹ است و در سارس هم این نظریه مطرح بود.

  • به طور قطعی نمی‌توان کوویدـ۱۹ را علت بروز کاوازاکی دانست

فریبا شیروانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره این سندروم با تاکید بر این‌که هنوز نمی‌توان با قطعیت رابطه مستقیم بین کرونا و کاوازاکی را تایید کرد، گفت: هنوز مقاله واضحی مبنی بر ارتباط این دو بیماری منتشر نشده و این ادعا بر مبنای مشاهدات بیان شده است پس نمی‌توان قطعا ذکر کرد که کوویدـ۱۹ علت بروز کاوازاکی است.

این متخصص ادامه داد: البته با توجه به این‌که بیماری کاوازاکی مولتی فاکتوریال بوده و عامل ایجاد کننده آن مشخص نشده است، احتمال بروز آن توسط عفونت‌ها وجود دارد و این موضوع در مقاله‌هایی به اثبات رسیده است.

  • بیماری‌های تنفسی در کودکان مبتلا به کاوازاکی

شیروانی یادآور شد: از طرفی در سال ۲۰۱۴ مطالعاتی انجام شد که نشان داد احتمال وجود برخی بیماری‌های تنفسی در کودکانی که به کاوازاکی دچار شده‌اند بیشتر از سایر کودکان است.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان درباره علائم قطعی کاوازاکی خاطرنشان کرد: علائم تب بیشتر از پنج روز، قرمزی چشم غیرچرکی، آدیوپاتی گردن و ضایعات جلدی و دهانی وجود کاوازاکی را قطعی می‌کند اما در مورد گزارش‌هایی که درباره ابتلای کودکان دچار کرونا به سندروم کاوازاکی مطرح شده این علائم کامل نبوده است.

وی افزود: اگر بچه‌ای تب بیشتر از پنج روز، ناتوانی در خوردن و آشامیدن، گیجی، ضایعات پوستی، خستگی، بی‌حالی، بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ، ضربان قلب بالا و تنگی نفس را تجربه می‌کند، احتمال همراهی کاوازاکی با کرونا وجود دارد. در این موارد از واژه «همراهی» استفاده می‌شود؛ چراکه تاکنون مستند علمی مبنی بر ابتلای کودکان به کاوازاکی بر اثر ویروس کوویدـ۱۹ منتشر نشده است.

  • آیا فاز دوم کوویدـ۱۹ به کاوازاکی منجر شده است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: از طرفی در نمونه‌های گزارش شده سایر کشورها اکثر کودکان PCR مثبت نداشتند و فقط میزان آنتی‌بادی بالا بوده است. همچنان باید قبول داشته باشیم که رفتار ویروس را نمی‌شناسیم و قطعی نمی‌توانیم بگوییم ویروس کرونا کودکان را هم درگیر کرده است. از طرفی فرضیه دیگری مطرح است که فاز دوم ابتلا به کوویدـ۱۹ به بروز کاوازاکی منجر شده است.

  • هوشیاری را جایگزین نگرانی کنید

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان ضمن تاکید بر این‌که نباید نگرانی در میان خانواده‌ها ایجاد شود، توضیح داد: ابتلا به کاوازاکی می‌تواند بر اثر تغییر فصل یا عوامل ناشناخته دیگری نیز باشد به همین دلیل مهم‌ترین نکته تشخیص زودرس این بیماری است. این سندروم درمان‌پذیر است، اما اگر به موقع درمان نشود عوارض جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اگر همه مردم هم تهدید کوویدـ۱۹ را جدی بگیرند، باز هم موجب نمی‌شود از تاکید بر رعایت نکات بهداشتی و حفاظتی غافل شویم. حال که این بیماری کودکانه را بهتر می‌شناسیم باید گوش به زنگ باشیم و برای اقدام به موقع خود را آماده کنیم و هیچ‌گاه فراموش نکنیم در مسائل مربوط به سلامت جایی برای غفلت وجود ندارد. پس تا حد امکان کودکان را به شستن صحیح دست‌ها تشویق کنیم و اجازه ندهیم در تجمعات حضور یابند.

کد خبر 512898

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha