حسن میرزاخانی، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی با تشریح چند و چون آزادسازی سهام عدالت گفت: آزاد سازی سهام می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد خانوارها و به ویژه اقشاری که به لحاظ اقتصادی از شیوع ویروس کرونا در کشور آسیب دیده‌اند، ایفا کند.

سهام عدالت

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، مردمی کردن اقتصاد از جمله اهداف مهم آزادسازی سهام عدالت در سال‌جاری بود که با استقبال خوب مردم از بازار سرمایه در ماه‌های اخیر روبرو شده‌ است.

واگذاری شرکت‌ها و دارایی‌های دولت به بخش خصوصی و همچنین فرآیند آزادسازی سهام عدالت و بهره‌مندی هموطنان از مزایای آن با سرعت بیشتری انجام شده تا با استفاده از ظرفیت بازار سرمایه شاهد رشد اقتصادی در سال جهش تولید باشیم و در این راستا نحوه تعیین تکلیف سهام عدالت را از حسن میرزاخانی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان جویا شدیم.

- درخصوص طرح سهام عدالت توضیحاتی ارایه کنید:

میرزاخانی: طرح سهام عدالت به لحاظ ابعاد یکی از بزرگترین برنامه‌های اقتصادی کشور از ابتدای انقلاب تا به امروز است که ریشه در سیاست‌های کلان اصل ۴۴ قانون اساسی داشته و شامل واگذاری بخشی از سهام شرکت‌های دولتی به افراد جامعه به خصوص دهک‌های پایین‌تر از سطح متوسط درآمدی است.

سبد سهام عدالت شامل شرکت‌های بزرگ نظیر خودروسازی‌ها، فولاد، معادن، بیمه، بانک، هواپیمایی، کشتیرانی، نیروگاه‌ها، مخابرات، نفت و گاز است که ۴۰ شرکت صنعتی و معدنی را شامل می‌شود و بعد از تبیین سیاست های کلی اصل ۴۴ و مجوز مجلس شورای اسلامی وقت به دولت، در مرحله اول افراد مشمول مشخص شدند و با انجام دهک بندی ۶ دهک جمعیتی کشور از پایین‌ترین درآمد به بالا  مشخص شده و پس از مشخص شدن دهک‌های مختلف، شرکت‌های تعاونی عدالت شهرستانی به منظور کاستن از بار مالی ومدیریتی دولت در تصدی فعالیت‌های اقتصادی در شهرستان‌های کشور ایجاد شدند.

۱۰ تعاونی سهام عدالت در شهرستان‌های استان مرکزی از همان ابتدا به وجود آمد که به همراه آنها یک شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت هم ایجاد شد که تا به امروز نیز به رغم مسایل و مشکلات به فعالیت خود ادامه داده اند.

در مرحله اول واگذاری، سهام عدالت به برخی از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی و رزمندگان فاقد شغل تخصیص داده شد و برگه‌هایی به عنوان برگه سهام عدالت نیز به مشمولان این طرح تحویل شد.

ارزش این برگه‌ها در ابتدا ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر برگه سهام بود که بعد به یک‌میلیون تومان افزایش یافت و بعد از آن طی ۱۹ مرحله دیگر هم باقی جامعه سهامداری طرح عدالت که حدود ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می شود در این طرح ثبت نام و سهامدار شدند.

- مساله‌ای که این روزها دوباره سهام عدالت را به یکی از موضوعات مهم خبری برای مردم مبدل کرده بحث آزادسازی آن است، این مهم و و خرید و فروش این سهام در بورس چه زمان و چگونه انجام می شود؟

میرزاخانی: همان‌طور که امسال بارها از طریق رسانه‌ها اعلام شد دولت با اخذ موافقت مقام معظم رهبری آزادسازی سهام عدالت را آغاز کرده است تا دارندگان سهام، امکان معامله و خرید و فروش آن را داشته باشند.

بدین منظور ابتدا دارندگان سهام عدالت باید نسبت به تعیین تکلیف مالکیت سهام خود اقدام کنند و پس از مالکیت سهام عدالت طی فرآیندی که دستورالعمل آن توسط شورای عالی بورس مصوب و منتشر می شود بخشی از آن را می توانند به فروش برسانند.

پیش‌بینی‌های اولیه نشان می دهد که احتمالا در مرحله اولیه افراد مجوز فروش ۲۰ درصد سهام خود را داشته باشند.

آزادسازی سهام به ۲ روش انجام می‌شود در روش مستقیم خود فرد سهام عدالت را مدیریت می‌کند، و در روش غیر مستقیم افراد مدیریت سهام و سهام‌گردانی را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری مربوطه در استان خود واگذار می‌کنند.

هموطنان اگر قصد فروش سهام عدالت در بورس را دارند باید روش سهام داری مستقیم را در آزادسازی انتخاب کنند و بنا به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی، برای تمامی دارندگان سهام عدالت کد بورسی صادر خواهد شد و وزارت اقتصاد در تلاش است تا مراحل احراز هویت به صورت الکترونیکی انجام گیرد.

۲ توصیه مهم به برای مردم  استان مرکزی داریم، نخست اینکه از فروش شتابزده سهام خود اجتناب کنند چراکه سبد شرکت‌های عضو سهام عدالت شامل شرکت‌های مناسبی است و دوم اینکه چنانچه با بازار بورس و معامله آشنایی ندارند بهتر است مدیریت سهام خود را به شرکت سرمایه‌گذاری استان بدهند که به طور قطع برای افزایش ارزش سهام سهامداران خود اهتمام ویژه خواهد داشت.

- با توجه به اینکه سازمان خصوصی سازی مشمولین طرح را حدود ۵۰ میلیون نفر اعلام کرده و این یعنی بیش از ۳۰ میلیون نفر از مردم در این طرح سهامدار نیستند، آیا ثبت نام جدید سهام عدالت در سال‌جاری صورت خواهد گرفت؟

میرزاخانی: بنابر اعلام سازمان خصوصی‌سازی، در حال حاضر هیچ‌گونه ثبت‌نام جدید سهام عدالت انجام نمی‌شود و با این حال به تازگی در برخی صفحه‌های  فضای مجازی از ثبت‌نام سهام عدالت جدید برای دریافت مبلغ و فریب مردم خبر داده شده که سازمان خصوصی‌سازی نسبت به این موارد هشدارهای لازم را داده است.

- به عنوان پرسش آخر، تا چه زمانی مردم برای آزادسازی سهام عدالت خود فرصت دارند و به کجا باید مراجعه داشته باشند؟

میرزاخانی:طبق اعلام سازمان خصوصی‌سازی، زمان آزادسازی سهام از ۱۰ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد به مدت سی روز انجام می‌شود و اگر مشمولان سهام عدالت تا سقف زمانی تعیین شده یعنی تا ۱۰ خرداد به صورت مستقیم اقدام به آزادسازی سهام عدالت خود نکنند، به صورت غیرمستقیم آزادسازی خواهد شد و طبق روال عادی سالانه سودی برای آنها واریز می‌شود.

با توجه به اینکه قیمت سهام عدالت بر اساس نرخ روز بازار سرمایه تعیین خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود ارزش این سهام نسبت به روز اول چندین برابر شده باشد، لذا آزادسازی این سهام می‌تواند کمک خوبی برای اقشاری که به لحاظ اقتصادی از شیوع ویروس کرونا در کشور آسیب دیده‌اند، باشد.

 بر اساس آمار موجود ۹۷۳ هزار سهامدار عدالت در استان مرکزی وجود دارد که به صورت قطعی می‌توانند فرآیند ورود به بورس را دنبال کنند.

بزرگترین تعاونی سهام عدالت استان با ۳۶۵ هزار نفر عضو مربوط به شهرستان اراک و کوچکترین آن با بیش از ۲۲ هزار و ۳۰۰ نفر عضو در آشتیان است.

استان مرکزی با مساحتی معادل ۲۹ هزار و ۱۲۷ کیلومترمربع، هشت و یک دهم درصد از مساحت کل کشور را در برگرفته است.

این استان از شمال به استان‌های تهران و قزوین، از غرب به استان همدان، از جنوب به استان اصفهان و لرستان و از شرق به استان‌های قم و اصفهان محدود است و بر اساس سرشماری سال گذشته یک میلیون و ۴۲۹ هزار و ۴۷۵ نفر جمعیت دارد.

این استان با موقعیت­‌های ممتاز جغرافیایی، نیروی انسانی متخصص، قرار گرفتن در مسیر ارتباطی شمال به جنوب و غرب به شرق، عبور خطوط انرژی (نفت، گاز و برق)، استقرار مراکز صنعتی و دانشگاهی، مفاخر برجسته مذهبی و علمی، اراضی مستعد کشاورزی و مراتع، ذخایر معدنی، نزدیکی به قطب­ های صنعتی و بازار مصرف از توانمندی‌های اقتصادی مناسبب برای سرمایه‌گذاری برخوردار باشد.

کد خبر 512748

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha