وزیر خارجه ایران در پی مزاحمت آمریکا برای تانکرهای ایرانی حامل سوخت به ونزوئلا به دبیرکل سازمان ملل نامه هشدارآمیز نوشت و عراقچی نیز سفیر سوئیس را احضار کرد.

آمریکا ایران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، در پی تحرکات آمریکا در ایجاد مزاحمت برای تانکرهای ایرانی حامل سوخت به ونزوئلا، سفیر سوئیس در تهران توسط سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه ایران احضار شد.

از سوی دیگر محمدجواد ظریف وزیر خارجه نیز نامه ای هشدارآمیز به دبیرکل سازمان ملل نوشت.

در پی انتشار برخی گزارش ها مبنی بر تهدید مقامات دولت آمریکا به ایجاد مزاحمت برای تانکرهای حامل سوخت ایران به مقصد ونزوئلا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال نامه ای به آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به تحرکات آمریکا در اعزام نیروی دریایی به منطقه کارائیب با نیت مداخله و ایجاد اختلال و مزاحمت در امر انتقال سوخت ایران به ونزوئلا هشدار داد. 

ظریف در این نامه تهدیدات غیرقانونی، خطرناک و تحریک آمیز آمریکا را نوعی دزدی دریایی و خطری بزرگ برای صلح و امنیت بین المللی دانسته و تاکید کرده‌ است که آمریکا باید از زورگویی در عرصه جهانی دست برداشته و به حاکمیت قوانین بین‌المللی به ویژه آزادی کشتیرانی در دریاهای آزاد احترام بگذارد. 

ظریف ضمن یادآوری مسئولیت دولت آمریکا در برابر پیامدهای هر گونه اقدام غیرقانونی، بر حق ایران برای اتخاذ تدابیر مناسب و ضروری در مقابله با این تهدیدات تاکید کرده است. 

متعاقب ارسال این نامه، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه نیز با احضار سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع دولت آمریکا، از وی خواست مراتب هشدار جدی جمهوری اسلامی ایران نسبت به هر گونه تهدید احتمالی از سوی آمریکا علیه نفتکش های ایرانی را به مقامات آن کشور منتقل کند. 

عراقچی روابط تجاری ایران و ونزوئلا را روابطی کاملا مشروع و قانونی دانست و اظهار داشت: توسل به اقدامات قهری و یا دیگر رفتارهای قلدرمآبانه از سوی آمریکا تهدیدی برای آزادی کشتیرانی و تجارت بین المللی و جریان آزاد انرژی بوده و تجلی آشکار دزدی دریایی و نقض فاحش حقوق بین الملل و مغایر با اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد به شمار می آید.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه هشدار داد: هر گونه تهدید علیه نفتکش های ایرانی با واکنش فوری و قاطع ایران مواجه خواهد شد و دولت آمریکا مسئول عواقب آن خواهد بود. 

سفیر سوئیس نیز اعلام کرد مراتب را بلافاصله به مقامات دولت آمریکا منتقل خواهد کرد.

کد خبر 512659

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سجاد AE ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    11 1
    هراقدامی که آمریکای خبیس انجام بده باید به همان اندازه بهش جواب دادتادیگه ازاین غلط دیگه نکنه
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    8 1
    اگر شعوری در سیاستمداران فعلی آمریکا وجود داشته باشد ، که نیست ! آزموده را آزمودن خطاست.
  • علی رضا جهانی IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    12 1
    ما خواستار حقوق مشروع خود در عرصه ی بین الملل هستیم. زنده و پاینده باد وطنم ایران
  • طاها IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    12 2
    امریکاه بره مشکلات داخلی خودشوحل کند :واقعا قلدوری است جمهوری اسلامی پاسخ خواهد داد:مردم امریکاه باید جلو این جنایتکاران بگیرن
  • سید یحیی GB ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    8 2
    آمریکا هیچ غلطی نمیکند اگر دست ازپا خطا کند کل منافعش درمنطقه نابود خواهدشد آمریکا وسیاست مداران آن باید عاقلانه بیندیشند وبیش ازاین گول آل سعود نخورندو بابندهای پک پکوی ترامپ یعنی طنابهای پوسیده آنها به چاه نروند«نصیحت مراگوش کنید»
  • مگه تو فضولی...؟! IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    3 2
    لعنت به امریکا و متحدانش!واقعا امریکا حمله موشکی سپاه به عین الجسد براش درس عبرت نمیشه!اینا دیگه چقد پوست کلفت شدن! ولی اینم بدونن هرچقد بخوان پوست کلفت باشن در برابر ایران هیچ عددی نیستن! ما فقط منتظر دستور رهبر عزیزمون هستیم!
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    9 5
    وقتی صحبت از منطقه میشه آمریکا نباید از اون سر دنیا بیاد اینجا ... اما ایران ازین سر دنیا هر جایی میتونه بره ... هر عملی عکس العملی داره وقتی قایق های شما در تنگه هرمز و خلیج فارس برای رفت و امد کشتی ها مزاحمت ایجاد میکنند و خب اونا هم منطقه خودشونه بلخره ... البته رفتار دو طرف باید درست و مطابق قوانین بین الملل باشه
    • mmg IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
      1 15
      کاملا درسته .دمت گرم
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
      1 15
      قیاس مع الفارق ! آمریکا هزاران کیلومتر دورتر از خاک خودش آمده خلیج فارس نه فقط برای تجارت بلکه ایجاد تفرقه ای که باعث شده خاور میانه تبدیل به انبار باروت شود در کمال بی شرمی برای جاسوسی وارد خاک ایران شده ، بازهم به ایران در منطقه خودش اتهام می زند که سلطه طلب و تهدیدی برای صلح و امنیت است کدامیک ازاین کارها را ایران در دریای کارائیب مرتکب شده ؟!!!!
  • مرتضی US ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    6 4
    این احضار ها الکی است راست میگویید با اتش به اختیار پاسخ امریکا را بدهید
    • ایرانم RO ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
      2 1
      با سلام به خدا دیگه خسته شدیم خواهشا یه راه حلی یه راه کاری پیدا کنید و این ترامپ حروم خور رو رسوا کنید پس این سازمان ملل فقط برا ایران هست پس یعنی آمریکا بر سازمان غلبه داره به خدا قسم آخر سال ۹۶ و برج ۲نود و هفت من خونه ماشین رو فروختم چند ماه بعدش با ۱۰۰ملیون وام حتی نتونستم مسکن مهر خودم رو بخرم بابا ما به جنگ راضی شدیم یا حداقل بزار با وام دارای یه سر پناه بشیم هر کی میتونه قسط زیاد بده لابد بخره اخه چرا یه ماشین ۱۰۰ملیونی باید بشه یک ملیارد تو رو خدا یا صلح کنید یا بزنید پدرشو در بیارید
    • حیدر IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
      3 2
      سلام دوست عزیز شما درست می گویید ولی الان آمریکا در منطقه ما هست و خلیج فارس و دریای مدیترانه را رهبری می کند شاهد هستید تا کنون ایران به نفتکش های آمریکائی حمله نکرده به ناو هواپیمابر حمله نکرده شما که ناو جنگی در کنار مرز ایران آورده اید در حالی که ایران کشتی نفتکش را به کشور دیگری می فرستد . آمریکا نمی تواند به کشتی ایرانی حمله کند . آن وقت ارتش و سپاه پاسداران ایران آماده پاسخ محکم و کوبنده به آمریکا هست . کاری می کنیم که آمریکا شبانه از خاورمیانه فرار کنند.