یکشنبه ۹ مهر ۱۳۸۵ - ۱۰:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ژنرال سوندی بویانتگلین رئیس کودتاگران تایلندی از انتخاب ژنرال سورایود چولانونت به عنوان نخست وزیر موقت تایلند خبر داد.

به نوشته روزنامه ال موندو، ژنرال سوندی 28 سپتامبر(6 مهر) به دیدار سورایود چولانونت -این ژنرال بازنشسته ارتش- رفته تا او را متقاعد به پذیرش سمت نخست وزیری بکنم.

چولانونت پیش از این در سمت‌های فرمانده نیروهای مسلح و عضو با نفوذ شورای خصوصی بومیبول ادولیادج پادشاه تایلند انجام وظیفه می‌کرد.

چولانونت یکشنبه اول اکتبر  در مراسمی که از طریق تلویزیون پخش می‌شود، رسماً عهده‌دار سمت نخست‌وزیری خواهد شد.

کودتاچیان همچنین از جایگزینی قوانین موقت به جای قانون اساسی کنونی تایلند خبر دادند.

به گزارش بی بی سی، دولت جدید تایلند قرار است در مورد اتهامات فساد در دولت تاکسین شیناواترا که در کودتای نظامی اخیر این کشور سرنگون شد، تحقیق کند.

نظامیان تایلند روز سه شنبه، 19 سپتامبر، با یک کودتای نظامی دولت تاکسین شیناواترا، نخست وزیر سابق، را برکنار و پارلمان را منحل کردند و با نام شورای اصلاحات دموکراتیک در نظام مشروطه سلطنتی اداره امور را در دست گرفتند.

نخست وزیر سابق تایلند پس از ماه‌ها تنش سیاسی به دلیل اعتراض احزاب مخالف نسبت به نتایج انتخابات پارلمانی آن کشور و اتهامات فساد مالی و سوء استفاده از قدرت با کودتای نظامی از کار برکنار شد.

وی هنگام این کودتا، برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده بود.

تایلند در تاریخ معاصر خود شاهد یک دوره بی ثباتی و وقوع کودتاهای مکرر بود اما از اوایل دهه 1980، به ابتکار و حمایت پادشاه، روند استقرار دموکراسی و حکومت غیرنظامیان در این کشور آغاز شد.

در این مدت، به استثنای مداخله نظامیان و حکومت نظامیان در سال های 1991 تا 1992، زمام امور در دست دولت‌های غیرنظامی منتخب مردم قرار داشته است.

کد خبر 5126

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز