یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
۰ نفر

کارشناسان دست‌اندرکار حوزه خودرو در خراسان رضوی معتقدند فقدان تعادل در عرضه خودرو به بازار با میزان تقاضای این محصول صنعتی از سوی خریداران، سال ۹۹ موجب التهاب در بازار خودرو و افزایش ناگهانی و لجام‌گسیخته قیمت آن شده است.

بازار خودرو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، در حالی که بازار خرید و فروش خودرو در سال ۹۹ تاکنون رونق لازم را نداشته اما قیمت خودروها به شدت افزایش یافته است. رشد قیمتی که غیرواقعی بودن آن سبب شده تا مشتریان واقعی نیز دست از خرید کشیده و منتظر تحولات آتی این بازار باشند.  

این شرایط در حالی است که عده‌ای دیگر از طالبان خرید خودرو و در واقع کسانی که بر اساس حساب و کتاب سود و زیان، سرمایه خود را به سمت بازار خودرو سوق داده‌اند درصدد کسب سود بیشتر برآمده و در حد فعالیت خود این بازار را ملتهب کرده‌اند.

دلایل مختلفی برای التهاب بازار خودرو عنوان می‌شود که از جمله آنها فعالیت دلالان سوداگر، نبود تعادل بین عرضه و تقاضای خودرو و همچنین فعالیت دست‌های پنهان اما به شدت موثر در پشت این بازار است.

کرونا تولید خودرو را کاهش داد

مدیرعامل شرکت ایران خودرو خراسان در همین ارتباط گفت: مهم‌ترین بحث این است که اگر تفاوتی بین قیمت خودرو از در کارخانه تا بازار وجود دارد به طور قطع این خودرو در محل فروش خود هم به قیمت تمام شده عرضه نمی‌شود.

بیژن زاهدی‌فر افزود: بازار خودرو رقابتی است و به دلیل مشکلاتی که طی دو ماه اخیر در بخش تولید خودرو به دلیل شیوع کرونا به وجود آمده بود باعث کاهش تولید و عرضه خودرو در بازار شد و در نتیجه کاهش عرضه، تقاضا برای خودرو افزایش یافت.

وی ادامه داد: نبود تعادل بین عرضه و تقاضا و التهابات ناشی از آن در بازار ارزاق عمومی و مسکن نیز اتفاق می‌افتد و این شرایط فقط مختص کشور ما نیست بلکه در همه کشورها بروز پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت ایران خودرو خراسان گفت: شیوع کرونا بخش تولید خودرو را تحت تاثیر قرار داد و باعث التهاب در بخش تقاضای خودرو شد، در مدت شیوع کرونا ۴۰ تا ۴۵ روز همه بنگاه‌های معاملات خودرو بسته شد و بعد از مدتی که این بنگاه‌ها به یک باره باز شدند، بازار خودرو قدری ملتهب شد.

وی افزود: وضعیت بخش تولید خودرو رو به بهبودی است، هم اینک شرکت ایران خودرو خراسان روزانه ۴۵۰ دستگاه پژو و ۷۵ دستگاه هایما تولید می‌کند اما انجام قیمتگذاری و پلاکگذاری و عرضه شدن آن قدری زمان می‌برد تا بتواند التهاب بخش تقاضا را کم کند.

زاهدی‌فر به مردم توصیه کرد که در شرایط کنونی از بازار خودرو فاصله بگیرند تا بازار به روال عادی بازگردد.

خودروسازان بی‌تعهد 

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران خودرو مشهد نیز درباره وضعیت بازار خودرو گفت: متاسفانه کارخانه‌های سازنده خودرو بستر را برای نرخ گذاری دلخواه عده‌ای که قبلا "خودروهای صفر" را خریداری کردند، آماده کرده‌اند.

حمیدرضا حیدری افزود: نه اتحادیه دست‌اندرکار و نه بخر و بفروش‌ها در بازار و التهاب آن دستی ندارند و این التهاب مربوط به زمانی می‌شود که خودروها پیش فروش شده و بعد توسط یک عده سرمایه‌گذار خریداری شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر عرضه خودرو در بازار کاهش یافته و باعث افزایش قیمت‌ها شده است، اگر خودرو به حد کافی در بازار عرضه شود، آن وقت هر فردی نمی‌تواند هر قیمتی برای خودرو تعیین کند.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران خودرو مشهد گفت: هیچ سایتی، بازاری یا اتحادیه‌ای در تعیین قیمت خودرو رسمیتی ندارد و فقط آشفتگی ناشی از عدم تحویل به موقع خودرو توسط کارخانه‌های سازنده است که بازار را به هم ریخته است زیرا کارخانه‌ها خودرو را به موقع تحویل نمی‌دهند و به تعهدات خود به موقع عمل نمی‌کنند.

حیدری افزود: هم‌اینک افرادی هستند که یک سال و نیم قبل برای دریافت خودرو از کارخانه ثبت‌نام کرده‌اند اما هنوز خودرویی تحویل نگرفتند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد روندی که در بازار خودرو وجود دارد، به نفع دلال نیست بلکه به نفع سرمایه‌گذاری است که خودروها را به تعداد انبوه می‌خرد و در بازار عرضه می‌کند.

دست‌های پنهان و خودروهای صفر کیلومتر

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران خودرو مشهد، خراسان رضوی گفت: اگر خودروی صفر در بازار وجود دارد، سهم کسانی است که کارخانه نسبت به آنها تعهد دارد و باید خودرو را تحویل آنان دهد، سوال اینجاست که چرا کارخانه به بدهکاران خود یعنی کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند خودروی صفر نمی‌دهد اما خودروی صفر در بازار وجود دارد.

حیدری افزود: باید واکاوی لازم انجام شود که خودروهای صفر در بازار با قیمت‌های نجومی از کجا می‌آیند؟ در حالی که کارخانه به تعهد خود نسبت به ثبت‌نام شدگان عمل نمی‌کند و خودرو به بازار نمی‌فرستد این اقدام کارخانه باعث تخریب بازار خودرو می‌شود.

وی ادامه داد: اگر سازمان‌های نظارتی وارد مساله بازار خودرو نشوند و عرضه خودروهای صفر در بازار به همین منوال ادامه یابد، بازار دچار افسار گسیختگی شده و کسی نمی‌تواند جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران خودرو مشهد گفت: همه این مشکلات ناشی از عدم عرضه مناسب خودرو در بازار است، اگر خلا بین عرضه و تقاضا پر شود، قیمت‌های نجومی خودرو کاهش یافته و دیگر هر فردی اجازه ندارد هر قیمتی ارائه دهد.

حیدری افزود: نمایشگاه هیچ‌گاه خود به طور مستقل خودروی صفر نمی‌خرد، بلکه خودروی صفر را از مصرف‌کننده خریداری می‌کند، در واقع نمایشگاه واسطه بین خریدار و فروشنده است و فروشنده قیمت را تعیین کرده و به نمایشگاه اعلام می‌کند.

این همه در حالی است که مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز اخیرا از کاهش قیمت‌ها در بازار و افزایش تولید خبر داده و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی، از ابتدای امسال با تولید روزانه افزون بر دو هزار دستگاه از انواع محصولات ایران خودرو، قیمت‌های بازار ظرف چند روز کاهش چشمگیری یافته و با ادامه تولید و عرضه، این روند همچنان تداوم خواهد یافت.

فرشاد مقیمی بر لزوم عمل در چارچوب اقتضائات "سال جهش تولید" با هدف تحقق آن نیز اشاره و بیان کرد: تا ۲۶ اردیبهشت ماه ۹۹، ۵۶ هزار و ۹۳۱ دستگاه خودرو در گروه صنعتی ایران خودرو تولید شد.  

وی ادامه داد: عزم مجموعه ایران خودرو در مسیر برنامه‌ریزی برای دست یافتن به تولید ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو ظرف امسال است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: عملکرد امسال این گروه صنعتی نشان می‌دهد تا روز ۲۶ اردیبهشت ماه ۹۹ افزایش ۶ درصدی در تعداد تولید خودرو نسبت به مدت مشابه پارسال تحقق یافته است.

کد خبر 512328

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha