مرداد ۹۸ مستندی در یکی از شبکه‌های فارسی‌زبان پخش شد که در آن یکی از متهمان پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای ادعاهایی مطرح کرد؛ مازیار ابراهیمی که در مستند «کلوب ترور» که از صداوسیما پخش شده بود، اعتراف کرده بود که در اسرائیل آموزش دیده و در ترور دانشمندان هسته‌ای نقش داشته است.

محمود صادقی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق، ماجرا از مرداد ۹۸ ادامه دارد. حالا محمود صادقی در نامه‌ای به وزیر اطلاعات از او خواسته تا «ستاد ویژه‌ای برای رسیدگی به دعاوی قربانیان پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای» تشکیل شود. هرچند پیش از این صادقی به نقل از وزیر اطلاعات گفته بود که چهار میلیارد تومان خسارت به قربانیان این پرونده داده شده است.

صادقی اما بعد از فراز و فرودهای پیگیری این پرونده خطاب به وزیر اطلاعات نوشته «ضمن تقدیر مجدد از کوشش‌های جنابعالی برای اصلاح رویه‌ها و فرایندهای مورد عمل در وزارت اطلاعات به ویژه تصمیمات متأخذه درخصوص قربانیان این پرونده بار دیگر تأکید می‌کند که جنابعالی به لحاظ جایگاه سازمانی و هم از لحاظ شرعی و حقوقی مسئول جبران خسارات معنوی و مالی وارده به قربانیان این پرونده هستید و قطعا در روز جزا در دادگاه عدل الهی باید پاسخ‌گو باشید، لذا ضمن ابراز خوشبختی از اقدام مدیران ذی‌ربط پیشنهاد می‌شود دستور فرمایید ستاد ویژه‌ای برای رسیدگی به دعاوی قربانیان تشکیل شود و ضمن دادن تأمین و اطمینان خاطر به ایشان و دریافت مدارک و مستندات و نیز ارائه معاضدت حقوقی لازم غرامت آنها به طور کامل جبران شود. بدون شک این اقدام هم موجب رضای الهی و هم سبب جلب اعتماد بیشتر مردم خواهد بود و تقویت سرمایه اجتماعی نظام و دستگاه اطلاعاتی را فراهم خواهد ساخت». اما پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای بعد از حدود هشت سال چرا دوباره به جریان افتاد؟

  • ماجرا چه بود؟

مرداد ۹۸ مستندی در یکی از شبکه‌های فارسی‌زبان پخش شد که در آن یکی از متهمان پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای ادعاهایی مطرح کرد؛ مازیار ابراهیمی که در مستند «کلوب ترور» که از صداوسیما پخش شده بود، اعتراف کرده بود که در اسرائیل آموزش دیده و در ترور دانشمندان هسته‌ای نقش داشته است. هشت سال بعد اما او در مصاحبه‌ای خارج از کشور ادعا کرد که تحت شکنجه بوده و در نتیجۀ رقابت وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه بی‌گناهی‌اش ثابت و سپس آزاد شده است. در حالی که سه‌سال‌ونیم را در زندان گذرانده بود.

پس از این مصاحبه بود که محمود صادقی در توییتی از مسئولان ذی‌ربط درباره صحت این ادعا توضیح خواست. او شهریور ماه نیز سؤالی از وزیر اطلاعات در همین ارتباط پرسید. نماینده تهران در نامه دیروز خود نوشته که این سؤال‌ها همچنان بی‌پاسخ مانده‌اند. او نوشته: «عطف به نامه ۱۲ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ و سپاس از پاسخ‌گویی جنابعالی، اگرچه اکثر پرسش‌های ده‌گانه این نامه در نامه مربوط به ۳۱ شهریورماه ۱۳۹۸ به ویژه ضرورت پیگرد قضائی مسئولان وقت از جمله وزیر ارتباطات سابق و الزام آنها به پرداخت خسارت وارده به قربانیان و نیز توضیح درباره عوامل اصلی ترورها بی‌پاسخ گذاشته شده است اما از اذعان و تصریح مجدد و خطاهای کارشناسی در پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای و نیز مذاکره مدیران ذی‌ربط آن وزارتخانه با مسئولین قوه قضائیه برای تعیین شعبه ویژه جهت رسیدگی به دعاوی قربانیان بی‌گناه پرونده و جبران کامل خسارات وارده به آن کمال سپاسگزاری را دارم».

صادقی در نامه یادشده درباره ۱۰ مورد از وزیر اطلاعات توضیح خواسته بود. این سؤالات شامل «چگونگی اعتراف‌گیری از متهمان، ادله‌ اثبات دخالت مجید جمالی‌فشی در ترور مسعود علی‌محمدی، لزوم تعقیب و مجازات مسئولان خاطی، شناسایی عوامل واقعی ترورها، اعاده‌ حیثیت متهمان، اعلام تعداد دقیق و مشخصات متهمان، مجازات عوامل ساخت و پخش مستند کلوب ترور و ممنوع‌کردن ضبط و پخش اعترافات تلویزیونی» بود. البته در همان نامه نیز «اعلام چگونگی فوت یکی از بازداشتی‌ها، ضرورت محاسبه و جبران کامل خسارات متهمان و تأکید بر پرداخت خسارات توسط مسئولان ذی‌ربط در صورت تقصیر» مطرح شده بود.

چندی‌بعد نیز وزیر اطلاعات برای پاسخ به این سؤالات به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رفت. هرچند جزئیاتی از این جلسه بیرون نیامد اما به گفته یکی از اعضای کمیسیون صادقی از توضیحات علوی قانع نشده بود. البته صادقی به نقل از وزیر اطلاعات گفت متهمان این پرونده ۵۳ نفر بودند و پس از احراز بی‌گناهی چهار میلیارد تومان به آنها خسارت پرداخت شده است. در مستند کلوب ترور ۱۲ نفر از آنها مقابل دوربین اعتراف کرده بودند. 

  • سکوت مقامات پیشین

مسئولان دولت دهم تاکنون در این باره هیچ اظهارنظری نکرده‌اند. ترور دانشمندان هسته‌ای در دولت دهم و بین سال‌های ۸۸ تا ۹۰ رخ داد. زمانی که حیدر مصلحی وزیر اطلاعات بود، چهار نفر از دانشمندان هسته‌ای کشور ترور شدند. علی ربیعی سخنگوی دولت در این باره گفته بود: «این اتفاق در دولت ما رخ نداده است. من نیز اطلاعی از این پرونده ندارم اما در گفت‌وگوهایی که در این باره داشته‌ام، اعترافاتی از سوی افرادی انجام شده که درست هم بوده است ولی اعترافاتی هم انجام شده که کار کارشناسی درباره آنها انجام نشده است». هرچند ربیعی اضافه کرد که «همان موقع هم از این افراد دلجویی و عذرخواهی شده است».

علی مطهری نیز دیگر نماینده‌ای بود که خواستار توضیح دولت و حیدر مصلحی وزیر اطلاعات پیشین شده بود. او در مصاحبه‌ای گفته بود «متأسفانه شاهد هستیم که در جمهوری اسلامی از این اتفاقات رخ می‌دهد و افرادی به بهانه حفظ نظام، ممکن است فردی را که جنایتی مرتکب نشده متهم کنند. آن ‌هم فقط برای اینکه جوابی به مردم داده باشند. این ظلم است؛ ما مجاز به این اقدامات نیستیم».

با این همه سکوت مقامات دولت دهم و حیدر مصلحی در این زمینه همچنان ادامه دارد. از سوی دیگر مشخص نیست که متهمان اصلی ترورها چه کسانی بودند.

اعتماد نیز در این زمینه نوشته است: مازیار ابراهیمی حالا به نقش اول سریالی تبدیل شده که بازیگرانش نیز همچون خود او در عین بی‌گناهی مقابل دوربین صداوسیما نشستند و به ترور دانشمندان هسته‌ای ایران و البته همراهی و همکاری با سرویس‌های جاسوسی اسراییل، امریکا و بریتانیا اعتراف کردند. پس از اعلام رسمی بی‌گناهی مازیار ابراهیمی و سایر متهمان این پرونده، نمایندگان مجلس به ‌ویژه محمود صادقی و علی مطهری با برگزاری جلساتی خواستار پاسخگویی سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات و مجموعه این وزارتخانه به ابهامات موجود در این پرونده همچنین مجازات خاطیان و دلجویی از بی‌گناهانی شدند که وزارت اطلاعات دولت محمود احمدی‌نژاد آنها را «متهم به جاسوسی» معرفی کرد.

صادقی پیش‌تر در همین زمینه به «اعتماد» گفته بود: «عمده پیگیری من این بود حقوق افرادی که به عنوان متهم این پرونده مظلوم واقع شده و ظلم غیرقابل ‌باوری به آنها شده، اعاده شود. در واقع هم به ‌لحاظ مادی و هم روحی و معنوی از آنها اعاده حیثیت شود؛ چون به هر حال برخی از این قربانیان می‌گفتند از زمانی که متهم به جاسوسی شده‌اند مثلا اقوام و آشنایان‌شان هم دیگر با آنها صحبت نمی‌کنند. ضمن آنکه آنها متحمل خسارات مادی، روحی و جسمانی شدید شده ‌ یا برخی منافع اقتصادی‌شان را هم دست دادند. در نتیجه وزیر اطلاعات در این نامه تاکید کرده که اگر این متهمان ادعای خسارت دارند شما کمک کنید و تاکید کرده‌اند که ما هم کمک می‌کنیم تا اینها از طریق دستگاه قضایی طرح‌ دعوا کنند و وزارت اطلاعات هم با نگاه مثبت، مساعدت خواهد کرد تا اگر چیزی از دست داده‌اند، جبران کنیم.»

در این مسیر روز گذشته محمود صادقی در نامه‌ای به وزیر اطلاعات علاوه بر قدردانی از اقدامات او «برای اصلاح رویه‌ها» و «فرآیندهای مورد عمل در وزارت اطلاعات به‌ ویژه تصمیمات متخذه در مورد قربانیان با تاکید بر لزوم «پیگرد قضایی مسوولان وقت از جمله وزیر اطلاعات سابق (حیدر مصلحی) و الزام آنها به پرداخت خسارت وارده به قربانیان» تاکید کرد که پرسش‌هایش درباره «عوامل اصلی ترورها» بی‌پاسخ مانده است.

این نماینده مردم تهران در مجلس دهم همچنین در ادامه با اشاره به مسوولیت وزیر فعلی اطلاعات نوشته است:«جنابعالی به ‌لحاظ جایگاه سازمانی و هم به ‌لحاظ شرعی و حقوقی، مسوول جبران خسارات معنوی و مالی وارده به قربانیان این پرونده هستید و قطعا در روز جزا در دادگاه عدل الهی باید پاسخگو باشید.»

او همچنین از سیدمحمود علوی خواسته است: «دستور فرمایید، ستاد ویژه‌ای برای رسیدگی به دعاوی قربانیان تشکیل شود و ضمن دادن تامین و اطمینان ‌خاطر به ایشان و دریافت مدارک و مستندات و نیز ارایه معاضدت حقوقی لازم غرامت آنها به ‌طور کامل جبران شود.»

بدین ترتیب به نظر می‌رسد، ستاد ویژه مد نظر صادقی در واقع نهادی است برای تظلم‌خواهی متهمان به ترور دانشمندان هسته‌ای تا شاید بدین شیوه به شکلی جدی‌تر به شکایت این افراد رسیدگی شود؛ چراکه مازیار ابراهیمی و برخی دیگر از این افراد در اظهارات خود تاکید کرده‌اند که از اقدامات صورت گرفته به قوه قضاییه شکایت کرده‌اند ولی شکایت آنها هنوز نتیجه‌ای در پی نداشته است.

کد خبر 512288

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • SG ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    6 7
    گوئیا باور نمی دارند، روز رستخیز/ کاین همه قلب و دغل در کار داور می کنند!!