کافی است نگاهی گذار به خیابان‌ها ‌و میادین خرم‌آباد داشته باشیم، کارتن خواب‌هایی را مشاهده می‌کنیم که خبر از افزایش آسیب‌های اجتماعی می‌دهد، با شیوع کرونا و توقف جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها بیش از پیش شاهد جولان آنها در شهر بودیم، موضوعی که نگرانی شهروندان را به دنبال داشته است.

کارتن‌ خواب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، کارتن‌خواب‌ها که به دلایل متعدد زندگی خود را در کنار خیابان‌ها می‌گذرانند، این روزها در مناطق مختلف شهر شب را به صبح می‌رسانند، کافی است صبح هنگام رفتن به محل کار اطراف خود را به دقت نگاه کنیم بساط کارتن خواب‌ها با زباله‌ها و آتشی که روشن کرده‌اند توجهت را جلب می‌کند.

 فارغ از علل و عوامل گسترش کارتن‌خوابی و اینکه کارتن‌خواب‌ها به خودی خود مجرم نیستند اما وجود کارتن‌خوابی عامل ارتکاب جرم است، بنابراین جمع‌آوری و ساماندهی آنها باید در دستور کار متولیان امر قرار بگیرد.

مشاهده کارتن‌خواب‌ها آن هم در خیابان‌ها و میادین اصلی شهر حس ناخوشایندی در انسان ایجاد می‌کند، علاوه بر آن دیدن این صحنه‌ها نگرش گردشگران به شهر را هم به سمت نامطلوبی سوق می‌دهد نکته‌ که باید مورد توجه مسئولان شهر قرار بگیرد و اجازه جولان به آنها را در شهر ندهند.

با اینکه بارها و بارها رسانه‌های مختلف از جمله خبرگزاری فارس افزایش کارتن‌خواب‌ها را به عنوان یک معضل جدی نقد کرده‌اند اما مسئولان از کنار این موضوع به آسانی عبور می کنند تا کارتن خواب‌ها خرم‌آیاد را به عنوان مکانی امن برای گذراندن اوقات خود ببینند.

جمع‌آوری ۵۸۵ کارتن خواب

کارشناس آسیب‌های اجتماعی و مستقر در ستاد ساماندهی متکدیان فرمانداری خرم‌آباد به آمار کارتن‌خواب‌ها اشاره کرد و گفت: سال گذشته، ۵۸۱ معتاد متجاهر مرد و ۴ معتاد متجاهر زن یا همان کارتن خواب جمع‌آوری شد، اما سال ۹۹ با توجه به شیوع کرونا اجازه جمع‌آوری هیچ معتاد متجاهری را به ما ندادند.

نازنین بابایی راد بیان کرد: کارتن خوابی خود یک معضل اجتماعی محسوب می‌شود که عواقب نامطلوبی درحوزه سلامت، بهداشت فردی و اجتماعی دارد. اما جدی‌ترین معضل پیش روی کارتن خواب‌ها اعتیاد است که خود عاملی برای ارتکاب جرم‌های دیگر است، چالش دیگر کارتن‌خواب‌ها این است که ولگرد و بی خانمان هستند.

وی در مورد جمع‌آوری و ساماندهی کارتن خواب‌ها افزود: در صورت برنامه‌ریزی و پای کار بودن همه دستگاه‌های ذیربط می‌توان این افراد را جمع‌آوری کرد، مانند متکدیان در خرم‌آباد که با تلاش و فرهنگ سازی شاهد کاهش چشمگیر آنها در سطح شهر هستیم.

عدم تعامل دستگاه‌های متولی

این کارشناس آسیب‌های اجتماعی ادامه داد: اما متاسفانه در این مورد به دلیل عدم تعامل دستگاه‌ها با مشکل مواجه هستیم، به عنوان نمونه دستور داریم خانمی که باردار است را جمع‌آوری نکنید زیرا بهزیستی نمی‌تواند از او مراقبت کند یا فردی که قطع عضو است و کارتن خوابی که بیماری عفونی دارد و مواردی از این قبیل، این درحالی است که متاسفانه حدود ۶۰ درصد معتادان متجاهر دارای بیماری عفونی هستند.

این کارشناس مستقر در ستاد ساماندهی متکدیان فرمانداری خرم‌آباد افزود: بیشترکارتن‌خواب‌ها اعتیاد داشته و بیماری هپاتیت، سل و ایدز میان آنها شیوع دارد و حتی می‌توانند ناقل باشند. این افراد از خانواده‌های خود طرد شده‌اند بنابراین بهتراست برنامه‌ریزی مدونی برای جمع‌آوری و برخورد با آنها از سوی ادارات لحاظ شود.

بابایی راد معتقد است؛ برای ساماندهی و کاهش تعداد کارتن‌خواب‌ها در شهر به ورود خیران و انجمن‌های مردم نهاد نیاز داریم زیرا با تلاش و برنامه‌ریزی این افراد قابل بازگشت به جامعه هستند.

نگرانی از افزایش تعداد کارتن خواب‌ها

وی تاکید کرد: نمی‌توانیم بگوییم همه کارتن‌خواب‌ها بزهکار هستند. به هر حال کارتن خواب شهروندی است که در این جامعه زندگی می‌کند منتهی با توجه به شرایطی که برای او ایجاد شده نه شغل و نه سرپناهی دارد بنابراین به کارهایی مانند دزدی و فروش مواد مخدر روی آورده و کم کم به یک فرد غیر مفید برای جامعه تبدیل می‌شود.

این کارشناس آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد: در صورتی که جلوی معضل کارتن‌خوابی در خرم‌آباد گرفته نشود در آینده نزدیک با یک فاجعه و آسیب اجتماعی بزرگ روبرو می‌شویم زیرا به شدت با افزایش تعداد کارتن خواب‌ها در شهر مواجه هستیم.

بابایی گفت: علاوه برگشت‌های مشترک شهروندان می‌توانند از طریق تلفن ۱۳۷ شهرداری درصورت مشاهده کارتن خواب، متکدی و یا معتاد متجاهر در هر نقطه شهر موارد را به ما اطلاع بدهند.

دستور توقف جمع‌آووری کارتن خواب‌ها

مسئول اجرائیات شهرداری خرم‌آباد نیز در خصوص جمع آوری کارتن خواب‌ها در شهر گفت: یک هفته قبل از اعلام شیوع کرونا در استان جلسه‌ای در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر برگزار و قرار بر جمع‌آوری کارتن خواب‌ها شد، اما همین که کار را شروع کردیم از سوی ستاد ملی کرونا دستور توقف جمع‌آوری به ما ابلاغ شد.

ناصرکاکی افزود: بنابراین اگر شاهد افزایش زباله‌گردها و کارتن‌خواب‌ها در شهر هستیم علت آن منع جمع‌آوری این افراد و نه رها کردن و بی تفاوتی شهرداری نسبت به  این امر بود.

وی تاکید کرد: اما هفته گذشته قرار بر این بوده چند نقطه به عنوان قرنطینه چهارده روز اولیه در نظر گفته شود که به محض آماده شدن و به دستور شهردار عوامل اجرائیات شهرداری و نیروی انتظامی اقدام به جمع‌آوری آنها می‌کند.

وظیفه اصلی ما جلوگیری از گشترس ایدز

در همین راستا کارشناس مراکز کاهش آسیب و ایدز بهزیستی لرستان نیز گفت: جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها وظیفه ما نیست. در واقع ما در راستای کاهش آسیب که مخفف کاهش آسیب ایدز است در مراکز گذری و شلترفعالیت می‌کنیم، در این مراکز برای معتادان متجهر یا همان کارتن خواب‌ها سرنگ، کاندوم مواد غذایی و بهداشتی و استحمام فراهم است زیرا هدف ما کاهش آسیب میان معتادانی است  که تمایلی به ترک اعتیاد ندارند.

کلثوم کریمیان افزود: علاوه بر این مراکز ما برای مناطق صعب العبور نیز تیم سیار داریم که به پاتوق کارتن خواب‌ها سرکشی و وسایل و خدمات لازم را به آنها ارائه می‌کنند، این افراد معمولا دو نفر از بهبود یافتگان است که می‌توانند با معتادان ارتباط برقرار کنند.

این مسئول ادامه داد: این افراد که از پلیس می‌ترسند به بهزیستی اعتماد داشته و پذیرای وسایل و خدمات لازم هستند. ارائه خدمات به معتادان متجاهرسبب شده ما شاهد کاهش ابتلای ایدز از طریق تزریق باشیم.

دور باطل نگهداری معتادان در مراکز ماده ۱۶

این کارشناس بهزیستی لرستان به پیامد وجود کارتن خواب‌ها اشاره و اظهارکرد: وجود کارتن خواب‌ها در شهر علاوه بر ایجاد صحنه‌های نامطلوب باعث آزردگی شهروندان نیز می‌شود، از طرفی  این افراد برای تهیه مواد دست به هر کاری می‌زنند.

به گفته کریمیان نگهداری معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۶ تاکنون جواب نداده زیرا پس از مدتی مجدد به همان شرایط اولیه باز می‌گردند و این روند یک دور باطل است.

وی یادآور شد: راهکار جمع‌آوری و ساماندهی کارتن خواب‌ها یک موضوع چند عاملی است. این افراد علاوه بر ترک نیاز به حضورمددکار قوی، پزشک، روانشناس همچنین حمایت همه جانبه دولت دارند زیرا همانطور که می‌دانید مهمترین عامل کارتن خوابی گسترش فقر است.

چالش اصلی کارتن خواب‌ها غرابلگری و نگهداری است

معاون خدمات شهری شهرداری خرم‌آباد اما معتقد است؛ معضل اصلی کارتن خواب‌ها در شهر جمع‌آوری آنها نیست بلکه موضوع اساسی نگهداری و غربالگری است که باید مورد توجه دستگاه‌های متولی قرار بگیرد.

علی محمدخانی گفت: اینکه جمع آوری کارتن خواب‌ها در این مدت متوقف شده علت آن مصوبات ستاد ملی کرونا است وگرنه ما برای جمع آوری این افراد با هیچ مشکلی مواجه نیستیم.

وی تاکید کرد: با آماده شدن مراکز قرنطینه همراه با تیم‌های مشترک پیگیر جمع‌آوری کارتن خواب‌ها خواهیم بود.

ایجاد حس بدبینی وناامنی در جامعه

یک مددکار اجتماعی نیز با اشاره به اینکه در سراسر دنیا میلیون‌ها بی سرپناه یا همان بی خانمان زندگی می‌کنند، گفت: به دلیل عدم نظارت بر زندگی این افراد شاهد بزهکاری، اعتیاد، تکدی‌گری و مشکلات خانوادگی میان  آنها هستیم.

مهرناز رضاپور معتقد است؛ متمرکز شدن بی‌خانمان‌ها در مناطقی از شهر حس بدبینی و ناامنی را در منطقه به دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: اسکان و تهیه غذای مورد نیاز کارتن خواب‌ها راهکار مناسبی برای کاهش این معضل نیست. به نظر می‌رسد این اقدام به افزاتیش کارتن خوابی در جامعه دامن می‌زند، بنابراین بهتر این است که با فرهنگ سازی، آموزش و ارائه تسهیلات مالی شرایط را برای بازگشت آنها به جامعه فراهم کنیم.

این مددکار اجتماعی تاکید کرد: تقویت اعتقادات مذهبی و تعییر نگرش شهروندان پس از بازگشت کارتن خواب‌ها به جامعه نیز از دیگر راهکارهایی است که می‌توان مطرح کرد.

کد خبر 512098

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار لرستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha