شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
۰ نفر

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه از ضبط و امحای ۱۹۰ تن فرآورده دامی در سال ۹۸ در استان خبر داد و گفت: سال گذشته ۸۳ واحد متخلف به مراجع قضایی معرفی و همچنین ۵۶۹ واحد پلمب شد.

امحا فرآورده های دامی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، امید حاج‌محمدی شنبه ۲۷ اردیبهشت، تعداد اعمال نظارت بر بهداشت عمومی توسط کارشناسان دامپزشکی استان کرمانشاه در سال قبل را در مجموع بیش از ۹۶ هزار و ۲۵۰ مورد دانست و افزود: این رقم مربوط به نظارت و بازدیدهای انجام‌شده از مراکز تهیه، فرآوری توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی است.

وی به آمار ورود و خروج دام در استان در سال ۹۸ نیز اشاره کرد و گفت: تعداد ۵۲ هزار دام گوسفند و بز به همراه ۱۳ هزار دام گاو و گوساله در سال قبل وارد استان کرمانشاه شدند و نیز خروج ۳۲۴ هزار دام گوسفند و بز به همراه یک هزار و ۶۵۰ دام گاو و گوساله ثبت‌شده است.  

او به بخش صادرات دام در این حوزه نیز اشاره کرد و افزود: مجوزهای صادرشده برای محموله‌های دام به خارج از استان در سال ۹۸ به تعداد ۲۲ هزار و ۶۶۸ و مجوزهای صادرشده برای محموله‌های داخل استان نیز هفت هزار و ۶۲۷ مورد بوده است.

حاج محمدی، تعداد پروانه تأسیس در استان را در سال گذشته ۲۷۲ مورد و پروانه بهره‌برداری اماکن دامی را نیز ۳۴۷ مورد عنوان کرد.

وی با اشاره به کشتار ۹۰ هزار راس دام سبک و بیش از ۲۴ هزار و ۷۰۰ راس دام سنگین در سال ۹۸ در استان افزود: بیش از ۴۲ هزار کیلوگرم گوشت قرمز نیز به دلیل مشکلات بهداشتی ضبط شد.

او همچنین تعداد طیور کشتار شده را نیز حدود ۸ میلیون و ۲۲۰ هزار اعلام کرد و گفت: از این تعداد بیش از ۶۴ هزار و ۳۰۰ قطعه ضبط شد.

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه در ادامه از نظارت بر فعال شدن کشتارگاه‌های دام ماهیدشت و طیور سیمرغ خبر داد و اظهار کرد: کشتارهای غیرمجاز دام و طیور در شهرستان‌های ثلاث باباجانی، هرسین، صحنه، دالاهو، گیلانغرب، جوانرود، اسلام آبادغرب و سرپل‌ذهاب نیز مورد نظارت و برخورد قانونی قرار گرفتند و همچنین بازدید و نظارت بر این امکان را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

حاج محمدی، به گزارش عملکرد آزمایشگاه مرکز دامپزشکی استان در سال ۹۸ نیز اشاره کرد و افزود: در بخش سرولوژی دام یک هزار و ۵۴۰ مورد آزمایش، سرولوژی طیور بیش از هفت هزار و ۶۲۲ مورد آزمایش، حدود ۲ هزار و ۹۷ آنالیز شیمی و چهار هزار و ۸۹۳ مورد کشت میکروبی در عرصه کنترل کیفی آزمایشگاهی انجام شد.

او با یادآوری اقدامات انجام‌شده در واحد آبزیان و تعداد ۳۰۴ بازدید و سه هزار و ۶۶۰ نمونه اخذشده، تصریح کرد: تعداد آزمایش‌های انجام شده بیش از هزار و ۸۷۲ مورد و تعداد موارد مثبت بیماری هم یک مورد در سال ۹۸ بوده، که کاهش چشمگیر کانون‌های بیماری را داشتیم که این مهم از نظارت‌های مستمر و دقیق حاصل‌شده است.

وی به آمار برخورد با متخلفان در حوزه‌های مختلف آبزی‌پروری و اجرای کامل و به‌موقع ۲ مرحله طرح ملی مراقبت بیماری‌های ویروسی ماهیان گرم آبی واقع در شهدای قصر شیرین در سه مرحله و مزارع سرد آبی ریجاب به تعداد ۱۷۵ مورد پیگیری برای صدور پروانه اشاره کرد و گفت: دامپزشکی در این راستا جدیت و نظارت مستمر دارد.

در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین ۲۵ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه‌کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

سالانه بیش از ۷۴هزار تن گوشت مرغ، ۴۰ هزار تن گوشت قرمز و ۳۵۰ هزار تن شیر تولید می‌شود.

کد خبر 512063

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha