مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اجرای طرح تولید یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال در سال جهش تولید، گفت: در راستای توسعه زراعت چوب در استان امسال ۵۰۰ هکتار طرح صنوبر کاری اجرا خواهد شد.

نهال

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، اسفندیار خزائی با تأکید بر اینکه بیش از یک‌میلیون اصله نهال اصلاح‌شده صنوبر در سال جهش تولید در نهالستان قدس ملایر تولید می‌شود، اظهار کرد: در سال جاری تولید نهال در نهالستان ملایر به بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار اصله‌ افزایش پیدا می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان  اضافه کرد: علاوه بر حفظ، توسعه و فرهنگ‌سازی منابع طبیعی، وظیفه‌داریم نهال موردنیاز برای زارعان و تولیدکنندگان چوب و همچنین کاشت نهال در طرح‌های توسعه‌ای منابع طبیعی را نیز فراهم کنیم.

وی به توسعه زراعت چوب در نهالستان قدس ملایر اشاره کرد و افزود: اولویت نخست ما استفاده از ظرفیت نهالستان‌های موجود است که در حال حاضر با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده از ظرفیت نهالستان‌ قدس ملایر در سال جهش تولید برای این موضوع بیشتر استفاده خواهیم کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ظرفیت تولید نهال در نهالستان قدس ‌ملایر را بیش از ۱. ۵ میلیون اصله نهال در سال دانست و یادآور شد: اگر منابع اعتباری کافی تخصیص داده شود به‌راحتی توان تولید بیش از ۱. ۵ میلیون اصله نهال در استان وجود دارد.

وی ادامه داد: در نهالستان قدش ملایر انواع گونه‌های جنگلی نظیر بنه، بادام، زالزالک، گلابی وحشی، بلوط، سنجد و ارژن تولید می‌شود، انواع گونه‌های موردنیاز توسعه فضای سبز شامل گونه‌های افرا، اقاقیا، ارغوان، عرعر و صنوبر در این نهالستان نیز تولید می‌شود.

خزائی با اشاره‌ به برنامه‌های غرس نهال در عرصه‌های منابع طبیعی استان در سال ۹۸، خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۰۰۰ هکتار جنگل‌کاری با نهال، ۷۰۰ هکتار جنگل‌کاری با بذر و ۳۰۰ هکتار زارعت چوب با صنوبر در نهضت جنگل‌کاری در استان انجام‌شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: اسفند سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار اصله نهال در هفته درختکاری در استان غرس شد، ۵۰۰ هزار اصله نهال صنوبر نیز در قالب توسعه زراعت چوب در هفته منابع طبیعی در بین مردم در استان توزیع‌شده است.

وی کشت صنوبر را گام مهمی در اشتغال‌زایی و تأمین چوب موردنیاز برای تولید محصولات و صنایع چوبی ازجمله مبل منبت ملایر و تویسرکان و حفظ منابع طبیعی دانست و بیان کرد: این نهالستان یکی از مهم‌ترین مراکز تولید نهال‌های جنگلی در سطح استان است که سالانه تعداد زیادی نهال برای کاشت در جنگل‌کاری‌ها، بوستان‌های روستایی، پارک‌های جنگلی و مناطق قرق شده تولید و ارسال می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با تأکید بر اهمیت جایگاه زراعت چوب در رونق اقتصادی، یادآور شد: در سال جاری هدف‌گذاری طرح توسعه زراعت چوب یکی از شاخص‌های مهم منابع طبیعی است.

کد خبر 512046

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha