مربیان و باشگاه‌داران ورزشی قریب به سه ماه است که به دلیل شیوع ویروس کرونا فعالیت خود را متوقف کرده‌اند، اما استمرار تعطیلی، تامین معیشت و درآمد این قشر را با سختی مواجه کرده‌است.

باشگاه‌

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، با شیوع ویروس کرونا در ایران اماکن و باشگاه‌های ورزشی جزو نخستین اصنافی بودند که مجبور به تعطیلی شدند و اکنون نیز با ادامه دار شدن این وضعیت، مربیان و باشگاه‌داران به شرایط حاضر اعتراضاتی دارند.

مربیان و باشگاه‌دارانی که برای ارتقا سلامت و ایجاد شور و نشاط اجتماعی هزینه و وقت خود را صرف تلاش برای ورزشکاران و ورزش‌دوستان ساخته‌اند و به تبع آن هزینه های هنگفتی را متقبل شده‌اند، اکنون در تنگنا قرار گرفته اند.

بسیاری از باشگاه‌ها هستند که توان پرداخت اجاره و حقوق اماکن ورزشی تحت اختیار خود را ندارند و همچنین مربیان و باشگاه دارانی هستند که با تعطیلی ناشی از شیوع ویروس کرونا، تنها محل درآمد خود را از دست دادند و حتی در برخی موارد از تامین معیشت اولیه زندگی خود باز مانده‌اند.

با توجه به نقش مربیان و باشگاه‌داران در ارتقای سطح سلامت جسمانی جامعه، لزوم به رسمیت شناخته شدن مربیگری به‌عنوان شغل و ایجاد امنیت شغلی برای این عزیزان در این شرایط بسیار احساس می‌شود.

در این ‌میان، عده‌ای معتقدند که با عادی‌شدن وضعیتِ سایر مشاغل باید فکری‌ هم به‌ حال باشگاه‌های ورزشی کرد و برخی دیگر معتقدند با قراردادن این مشاغل دربین مشاغل آسیب‌پذیر می شود تا حدودی ضرر و زیان‌ها را جبران کرد.

لذا نیاز به حمایت‌های مالی دولت و حتی بخش خصوصی در راستای کاهش آسیب‌های اقتصادی ناشی از کرونا به مربیان و باشگاه‌ها بیشتر احساس می‌شود و باید گام‌های عملیاتی در این خصوص برداشته شود.

مربی مجموعه آکادمی فوتبال شاهد شهر بابک گفت: این آکادمی برای اولین سالِ فعالیت کاملا موفق بود به طوری که توانستیم در حدود ۳ماه بازیکنانی را به اردوی تیم ملی بفرستیم ولی متاسفانه با شیوع بیماری کرونا مجبور شدیم آکادمی و مدرسه فوتبال را تعطیل کنیم.

مسعود ابراهیمی افزود: افتخار این را داریم که با تلاش و تجربه حرفه‌ای که حاصل دو دهه تلاش است برای جوانان شهر قدمی برداریم و آنان را برای رسیدن به هدفشان کمک کنیم.

وی تصریح کرد: من و دیگر همکارانم شغل آنچنانی نداریم که در زندگی تکیه گاهی برایمان باشد و مجبوریم برای کسب درآمد و امرار معاش زندگی یا با مدرسه فوتبال همکاری کنیم یا مربی پایه‌های یک باشگاه درجه یک شهرستان باشیم. این در حالی است که بیمه نیستیم و حقوقی آنچنانی به ما تعلق نمی‌گیرد.

ابراهیمی اظهار کرد: از مسئولان  اداره ورزش و جوانان، هیات فوتبال، باشگاه مس عاجزانه تقاضا می کنم با درایت به این مساله نگاه ویژه ای داشته باشند و بتوانند درصدی از ضرری که ما مربیان و باشگاه داران متحمل شدیم رو جبران کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: با همکاری مسئولان بتوانیم در راستای اهداف مهم فرزندان شهر عزیزمان کمک کنیم.

مربی باشگاه ورزشی سرای ژیمناستیک گفت: این باشگاه باسابقه۱۴سال در رشته ی ژیمناستیک فعالیت خود را آغاز کرد و طی ۱ سال گذشته رشته پارکور(و پارکور بانوان برای اولین بار در شهربابک)، آمادگی جسمانی، به فعالیت خود به صورت حرفه ای ادامه داد و به مرور به تجهیزات خود افزود.

زهره قریب افزود: طبیعتاً تعطیلی باشگاه در ۳ ماه موجب ضررهای مالی برای ما شده است. با توجه به شرایط فعلی کشور ما به پویش ورزش در خانه پیوستیم و کار خود را ادامه دادیم و حاصل این تلاش و پیگیری راهیابی ورزشکاران توانمند سرای ژیمناستیک شهربابک به مسابقات کشوری پارکور(درمنزل) در مرحله نیمه نهایی شد که همچنان این رقابت ها ادامه دارد.

وی تصریح کرد: برای مقابله با این ویروس اگر هر شخص نکات بهداشتی را رعایت کند و برای امور غیر ضروری از خانه خارج نشود هر چه سریعتر این بحران را پشت سر می گذاریم. ورزش در خانه، پذیرش ورزشکار به صورت انفرادی، کلاس‌های خصوصی با رعایت پروتکل بهداشتی می‌تواند در حوزه فعالیت‌های ورزشی موثر باشد.

قریب به اهمیت دادن به مربیان در شهرستان به خصوص رشته نو پای پارکور و رشته ژیمناستیک که پایه و اساس(مادر)، همه رشته های ورزشی ست تأکید کرد و بیان داشت: برای تحقق این امر باید فضاهای لازم ایجاد و مجهز شوند.

مربی سالن کشتی شهید کیانفر شهربابک گفت: در مدتی که مشغول حرفه مربی گری هستم هیچگاه به ورزش به دید یک منبع درآمد نگاه نکردم و همیشه با عشق و علاقه برای آن فعالیت کردم.

 محمدصادق صادقی مربیگری را شغل بسیاری از اهالی ورزش دانست و افزود: معتقدم که متأسفانه به مربیان ورزشی بهایی داده نمی‌شود و ما در این حرفه امنیت شغلی نداریم و با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌داریم.

وی تعطیلی باشگاه‌ها را امری جهانی دانست و تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا بسیاری از مردم و مشاغل متضرر شدند. ما برای اینکه بتوانیم باشگاهمان را به شرایط قبل از تعطیلی برسانیم باید هزینه زیادی بابت تبلیغات انجام دهیم.

صادقی یادآور شد: در ورزش کشتی ورزشکاران باهم تماس دارند و زمان می برد تا خانواده ها به  استرس وارده غلبه کنند و دوباره فرزندان خود را برای فعالیت در این رشته به باشگاه بفرستند. همچنین یکی از راه های حل مشکل مربیان در این برهه زمانی دادن وامی با سود پایین است زیرا اکنون شرایط زندگی برای مربیان سخت شده است. ما مربیان برای آینده امیدی نداریم تا اگر روزی بازنشسته شویم بتوانیم از بیمه استفاده کنیم.

مربی کشتی شهربابک گفت: از مسئولان می‌خواهیم به مربیان که عمر و جوانی خود را به پای ورزش و سربلندی شهرستان، استان و کشور گذاشته اند بهای بیشتری بدهند.

 وی تاکید کرد: از دوران کشتی گرفتن چند مصدومیت به من رسیده اما بازهم با علاقه وارد حرفه مربیگری شده ام. از مسئولان درخواست داریم حداقل سهمیه ای برای جذب ورزشکاران در شرکت های صنعتی شهرستان در نظر بگیرند تا علاوه بر ایجاد امید و انگیزه برای آنان، در بازار کار نیز جذب شوند.

مسئول انجمن بازی و ورزش  کودکان شهربابک گفت: باشگاه تکامل در رشته بازی و ورزش کودکان و آمادگی جسمانی کودکان فعالیت می‌کند.

زهره فاتحی افزود: باشگاه تکامل اولین و تخصصیترین باشگاه برای کودکان در سطح استان است که بدون هیچ وسیله الکترونیکی در زمینه تقویت مهارت‌های حرکتی و بنیادی و سواد جسمانی کودکان، بدون هیچ حمایت مالی و سازمانی راه اندازی شده است.

وی عنوان کرد: ما سالن باشگاه را با هزینه‌ای بالا از اداره آموزش و پرورش اجاره کرده‌ایم. برای ساخت و خرید وسایل باشگاه نیز با بهره بالا وام گرفتیم.

فاتحی تکامل را باشگاهی تازه تاسیس خواند و بیان کرد: با گذشت فقط ۱۰ ماه از افتتاح باشگاه، که اوج کار ما در معرفی آن بود، به دلیل شیوع ویروس کرونا مجبور به تعطیلی باشگاه شدیم.

وی از اجاره سالن و قسط‌های عقب افتاده و دیگر بدهی‌های باشگاه تکامل یاد کرد و گفت: بانک ها و اداره آموزش و پرورش مالک سالن باشگاه ما هستند، تدابیری بیاندیشند که طی تعطیلی باشگاه نگران هزینه های عقب افتاده نباشیم. ضمن اینکه مربیگری تنها شغلی است که به جز بیمه ورزشی، هیچ پشتوانه مالی و جانی ندارد و در دوران شیوع ویروس کرونا و تعطیلی باشگاه ها بیشترین ضرر متوجه مربیان و باشگاه داران است.

فاتحی تصریح کرد: با توجه به اینکه مشخص نیست ما چه زمانی بتوانیم دوباره شروع به کار کنیم، از مسئولان درخواست داریم تسهیلات ویژه‌ای نظیر وام کم بهره برای مربیان وباشگاه داران در نظر بگیرند.

مربی کاراته بانوان در شهربابک گفت: متأسفانه شیوع ویروس کرونا و تعطیلی باشگاه از نظر مالی بیش از حد تصور به ما ضرر زد.

شهره مهدوی افزود: مسئولان در حد توان مبلغی را به باشگاه داران کمک کنند که جبران خسارت ما شود. درخواست داریم برای بیمه کردن ما اقدامی صورت گیرد. همچنین در زمان تعطیلی باشگاه ها به دلیل شیوع ویروس کرونا صاحبان باشگاه ها بسیار متضرر شده اند، زیرا سرمایه خود را در این راه گذاشته اند.

وی افزود: ما با شرکت مس قرارداد داریم اما از بهمن ماه سال گذشته هزینه‌ای به ما پرداخت نکرده است، اما کاش مبلغی را به ما کمک می‌کرد.

کد خبر 511764

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha